Till denna teckning hör en förklaring av saker jag gjort omedvetet. Det handlar mest om sorgen över att inte få komma ut i naturen längre. En "natursida" finns bakom figuren och en andlig sida framför. Två målningar av Marc Chagall har spelat in. Nästan alla mina pennteckningar är frihandsteckningar (som t.ex. den t.h.), men denna skissade jag först.

Förklaringen. (Man behöver se Chagalls målningar för att hänga med.)

De två målningarna av Marc Chagall som spelat in är Bröllopsljus och Omkring henne. Jag har en bok med Chagalls konst från en utställning med honom på Liljevalchs 1982. Det har varit min favoritkonstbok sedan hösten 2016. Jag bläddrar gärna i den om kvällen, och det finns att läsa också. Chagalls texter och biografi. Bakgrunden till de två Chagall-målningarna är väldigt speciell och har påverkat mig. När jag nu kollar upp det ser det ut som jag misstolkat. Men misstolkningen är ju då en del av förklaringen. Jag har tolkat det som de var kvar i Paris under kriget och att det var orsaken till att Bella dog av att inte få vård.
I min bok står det, under årtalsrubriken 1944:
"Chagall och Bella planerar att återvända till New York tidigt i september. Några dagar innan avresan blir Bella sjuk. Hon förs skyndsamt till ortens sjukhus, där hon i brist på vård dör efter trettiosex timmar.

'En våldsam åskknall och ett kortvarigt hällregn bröt ut klockan sex på kvällen den andra september 1944 då Bella lämnade denna världen... Allting svartnade för mina ögon.'


Utom sig av sorg är Chagall under nästan tio månader ur stånd att arbeta."

Och vidare, från årtalsrubriken 1945:
"Under våren börjar Chagall måla igen. Han skär en stor målning, Harlekiner (till vilken en skiss är bevarad) i två delar. Han utnyttjar den redan existerande kompositionen och målar först den vänstra delen, Omkring henne, sedan den högra, Bröllopsljus.
Efter den mörka tid Chagall just gått igenom, är dessa två verk en rörande hyllning till den bortgångne."

Redan innan jag läste detta var Omkring henne min favoritmålning i boken. I boken finns de två målningarna på ett uppslag. Omkring henne finns på högra sidan och Bröllopsljus finns i svartvitt på vänstra sidan. Jag såg att det också måste vara en fin målning. Det var då jag kollat upp den i färg på nätet (efter att i över ett år bara ha sett den svartvit), och jag såg hur hela målningens vänstra sida var andligt blå, som jag sen gjorde min teckning. Och jag ville då ha ett icke naturalistiskt, spetsigt hästansikte, likt andevarelsen på målningen.
Sedan är det hur jag tolkat Omkring henne som spelat in. Jag tänkte att det kunde föreställa henne, ledsen över att inte få återse sin födelseort, som byn i "glaskulan", som lyfts fram, skulle kunna föreställa. Det kunde också vare henne ledsen sen hon var död. På högra sidan kanske hon for upp till himlen i giftermål med Marc Chagall (minne), eller - som jag mera tänkt: ett "giftermål efter döden".
Jag hade just läst om en kvinnlig musiker, som tämligen dragit sig bort från världen och bott i naturen sedan mitten av 90-talet. Jag tänkte: "Hon lever mitt liv." Så jag ville leva. Som jag skulle velat bo på sommarstugan jag hade ett par år, men tvingades sälja sedan mina krämpor förvärrades, så jag inte kunde ta mig dit längre. Jag älskar naturen, och det är min stora sorg att jag inte kan vara i naturen längre. Så naturen är för mig motsvarande "minnesglaskulan" med byn, som lyfts fram på Omkring henne.
I beskrivningen har en målning skurits i två. Motsvarande skär jag-figuren min teckning i två. Detta har jag gjort omedvetet, liksom att jag gjort ett naturalistiskt tecknat naturlandskap bakom figuren. Jag har heller inte tänkt eller planerat som det blivit med att den vänstra sidan är en andlig sida: Jag kan inte ta mig ut i naturen (där jag "hör hemma"), så då återstår det andliga. Så teckningens vänstra sida motsvarar den andliga (som jag uppfattar det) vänstra sidan till Bröllopsljus, som i min bok alltså finns vänster om Omkring henne. (Inte motsvarande den kapade målningen alltså.)
En del av förklaringen till min teckning Trädmannen, är att jag 2006 "symboliskt gifte mig med naturen". Teckningen handlar om kärleken och den självklara anhörigheten jag känner till naturen. (Läs förklaringen på min WordPress-sida.) Bröllop finns ju i båda målningarna också. Jag har tänkt att mitt äktenskap med naturen först kommer "konsumeras" - som man säger - när jag dör. Döden och det andliga är knutet alltså. Därför har det blivit svart på vänstra sidan. Heller inte uttänkt. Glimmereffekten framför hästen, som jag gjorde först, tänkte jag däremot att var det andliga. Finns på en teckning på galleristartsidan.

Se lite om hur jag tecknar.
 


 

Denna teckning finns på samma sida.



©Torger Berstad | www.lanterna.nu