Ur boken
Dokumentation av en masspsykos:
Några förklaringar och beskrivningar
utöver det som finns i förorden.
Jag vill skriva lite om hur man gör när man ger sig på mig
på nätet, i bildkonst, i tidningen och även alltså på tv.
Jag vet inte om ordet travesti är rätt för att
beskriva en del av attackerna.
Det man gör är att man ser till att attacken är tillräckligt skev för
alla att fatta att det inte är något seriöst, på riktigt, utan handlar
om en smart attack på en viss individ. Någon alla vet vem det är,
utan att behöva skriva ut namnet. (Det får man ju undvika att göra.
Annars kunde jag ju anmäla det.)
I genomgången av HW’s facebook, på sidan 172, nämner jag hur jag en
trampa-på-Torger-utställning jag funnit, som det stått om i tidningen.
Man har gett utställningen namnet Mäst
häst. Alla fattar att det inte är ”på
riktigt” när det finns ett sådant skrivfel. Det är samtidigt två
pekningar mot mig. Dels genom ”häst” (parhästarna etc.) och dels just
genom skrivfelet. Jag har problem med ä och e, och det finns massor
av såna skrivfel i mina texter. På så sett leds alla redan där till
att förstå att det är en ”trampa-på-idioten-utställning”.
Jag har funnit många på nätet, som plötsligt ändrat sin seriösa profil
till en ”trampa-på-idioten-profil”. (Vilket är bra förbryllande att se.)
Ett exempel är Marcus Priftis. Jag borde inte ha skrivit i förordet till
Track A-dagbok 5 att jag fått undertiteln,
Vad som helst kan normaliseras,
från vad han skrivit om normalisering i boken Främling, vad döljer du
för mig? Det tog ett tag, men plötsligt hade han ändrat sin hemsida.
Förr hade han en riktigt klockrent snygg och bra topp på sidan. Nu fanns
en bild på honom, sittande med dum min, i en röd-, vit- och blårandig
T-tröja. Det är förde att jag har en sån T-tröja och han vill peka mot
mig. Boken Främling, vad döljer du för mig? fanns nu i toppen,
men det var tillsammans med nåt med socialdemokratin, som jag inte
fattade. (En annan bok, vad jag minns.) Innan hade han en riktigt tjusig
bild på hur han humorstrålande talade på scen. Från stå upp-framträdande,
tolkade jag. Nu hade han i stället en bild, som såg ut som en scenbild,
där han talade som en demonisk trollkarl eller nåt. Obehaglig min. (Ett
krokigt finger.) Och på T-tröjan stod nåt som jag inte fattat förrän då
jag nu tog in genomgången av HW’s facebook. Det stod
ÄVGÄ ALLA! Jag
kunde inte begripa det. Sökte på google på ”avgä”. Men han har bara
gjort samma sak som med utställningen, och gjort ett avsiktligt skrivfel
med ä i stället för e. En pekning mot mig. Nåt som är uppenbart
skevt/fel, så man fattar att hans profil nu inte är ”honom på riktigt” –
riktigt – utan att han ”spoofar” mot mig.
Just att ”avge alla” skulle jag tro hänsyftar till alla kontakter jag
haft som grusats. Kontaktpersoner, psykolog och vänner. Men kontakterna
har ju alla gått åt helskote förde att de alla föredragit att tro
konsensuslögner om mig, och inte vad jag sagt, och därför inte betett
sig ok.
Ett exempel till är Värmlands museums utställning Jesper värld.
Jespers värld, fast utan genitiv s. Ett avsiktligt skrivfel, som pekar
till min Aspergerlänk. Jesper har Aspergers syndrom. Förr har man inte
kallat det Aspergers syndrom, utan Asperger syndrom. Då man gjorde
utställningen var jag antagligen den sista på jorden som fortfarande, på
min hemsida och i videor, kallade det Asperger syndrom. Så igen är det
ett uppenbart skrivfel, som pekar mot mig. Jag tittade på vad jag fann
på nätet, från utställningen, och Jesper ”spoofar” hejdlöst utifrån
saker jag förr haft på min länk med konst.
Denna film är gjort av en värmländsk filmregissör, som är vän med min
forna hyresgäst, T. T har spelat en roll i en film han gjort, som heter
Natan. Det var kort innan T blev min hyresgäst. Redan med Natan var
regissören inne på ett ”spoof-spår” mot mig. Namnet är likalydande med
bokavdelningen Notna och Najon i Öppningar till grottan. (Notna
och Najon är Anton och nojan baklänges.) Regissören heter Jonas i
förnamn, och han har gjort filmen tillsammans med en annan Jonas, och de
har skrivit att den är gjort av ”dubbel-Jonas”. En anspelning på Robert
och mig som parhästar. Men – kusligare - nog också utifrån
”parmänniskorna” Robert hade om på sin startsida. Det var från en gammal
text, som Robert plockat fram 11/9. Det hade ju varit två plan. Man
skall ha gjort en koppling mellan ”terroristparmänniskor” och
”parhästarna”. Jag har skrivit om detta. (Det har varit väldigt lätt att
tolka in saker i hur Robert skrivit på hemsidan, och allmänt uttryckt
sig.)
Hur som helst har Jonas, innan filmen han gjorde med museet, gjort en
ruggig trampa-på-fiction-Torger-film, som heter Framtidens melodi.
Jag har bara orkat att se några sekvenser. Jag har beskrivit det i
tidigare bok.
Om jag skulle gå in på Värmlands konstnärsförbunds hemsida, skulle jag
helt säker hitta en mängd trampa-på-fiction-Torger-bilder. Tallösa är i
gång mot mig.
Jag har hittat flera utställare på Värmlands museum, som gjort saker mot
mig. HB fanns, som sagt, samtidigt som Robert. Robert tydliggör att det
hon gör handlar om mig. (I huvudsak. Det som visades upp och talades om
i varje fall.) Efter den utställningen fann jag att museet hade en ny
trampa-på-idiot-Torger-utställning. Sen dess har jag inte gått in på
hemsidan. Jag skulle tro de har något mot mig ständigt sedan dess.
|
|
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|