Ur boken
Dokumentation av en masspsykos:
Värmlands museum fortsätter med påhoppsutställningar.
Utställningen med Robert handlade till oviss del om att trampa på
mig. H's utställning, samtidigt, klargjorde det.
För kanske ett halvår sedan trillade en ny mardrömspollett på plats.
På cd-bladet, till cd:n som följer med Spelar ingen roll, ger jag
massa filmtips. Bl.a. filmatiseringar av Tennessee Williams. A sa att
titeln Vem är rädd för Robert Jäppinen? anspelade på filmen
Vem är rädd för Virginia Wolf?
Jag fann ut att båda Tennessy Williams och
författaren till Vem är rädd för Virginia
Wolf?, Edward Albee, var homosexuella. Så
det grälande äktaparet i filmen är egentligen baserat på ett
homosexuellt par. Genom att skapa denna koppling stärker museet
lögnen om Robert och mig som ett ”homosexuellt par” – vill jag säga.
Robert skällde mycket på mig. Ett personligt ombud jag hade jämförde vår
relation med ett dåligt äktenskap. En kvinna som hade gått på Ord, Bild
och Drama med mig var inne på samma sak en gång. Så det är ett
löjeskoncept (samtidigt som det var ett skräckkoncept), med
homoförnedring. Mot den icke homosexuella. Inte att undra på att det är
så mycket psykningar av den sorten.
Dessutom ger titeln en association till ”Who’s afraid of the big bad
wolf?”. Innan utställningen med Robert hade de där en virkat varg (som
en skulptur) med en planta växande upp från ryggen. ”Han är död nu, och
inget att vara rädd för.”? (Det som skulle kunnat exponeras?)
Dessutom skapar boktiteln en brygga/koppling till min bok,
Vem är egentligen Robert Jäppinen?
Efter att Roberts och HB's utställningar var över, gick jag in på
museets hemsida för att se vad som nu fanns. De hade en ny
trampa-på-Torger-utställning, som jag beskrivit i Track A-dagbok 5:
Efter att H's utställning var över gick jag in på Värmlands museums
hemsida igen och hoppades att hitta nåt annat än nya spoofigheter, men
fann at en nästa spoofutställning pågick eller kom. Detta var efter att
jag lagt ut teckningen på denna boks framsida på hemsidan [Den som finns
på boken Pennteckningar. Se appendixet!], och utställaren utgick
lite från den i sin presentationstext på hemsidan. Jag borde ha sparat
texten. Det var en totalsoppa. När jag nu skulle skriva att det var en
soppa av en text så är det ett exempel på hur saker kopplas
undermedvetet även när jag skriver. Hon skrev nämligen att hon hoppades
att nån fick nåt utbyte av ”soppan”. Det var igen en text som var
avsiktligt tokig just förde man skall förstå att det inte är på allvar,
utan just en spoof. Fullständigt bananas text om hur man skulle typ göra
i livet och konsten. Det var om att man skulle sluta gå till psykologen
– som jag gjort, och ”zooma ut”, vilket jag tycker min teckning kan ge
en känsla av, med de svarta fälten, utifrån den mera realistiska mitten
på bilden. Med ”soppan” fick jag en association dels till att jag i
förra boken kallat utställningsintendentens text i boken Vem är rädd
för Robert Jäppinen? för en soppa. (Det är en fullständigt otroligt
sjuk soppa faktiskt.) Och dels en association till vad jag just skrivit
bredvid videon under min mig-text på hemsidan. Den heter
Om mig och snurren kring mig (”Uppochnervärlden”).
Bredvid hade jag en lite slarvigare
formulering än nu. Ungefär att det var
förde jag behandlas som varande saker jag inte är, och tvingas orientera
mig i den sörjan, som jag kallar det ”uppochnervärlden”.
Så jag har ordet ”sörja”. Detta är dessutom på
Annat-länken (nu döpt om till Mig&Annat), som är väldigt rörig, och var
fulare då dessutom. Säkert nåt som kan kallas soppa.
Jag minns inte vad mera för goja hon skrev nu, men mitt i texten stod
det plötsligt ”Oh yeah baby!”
– Så då förstår man att det var nåt totalspattigt
oseriöst. ”Oh yeah baby!” skall ha avsett att göra ”spoofobjektet” till
en vildhjärna. [Det kan också vara en pekning till Morgan Ågrens låt,
med titel ungefär ”Ooo baby”. Mats & Morgan ser f.ö. ut att ha gett sig
på mig de med, i nya albumet Schack Tatí.] Jo, nu minns jag nåt mera hon
skrev. Det var om att hon var från den nya generationen som hade/använde
YouTube (jag har en radda YouTubevideor om Asperger på min Aspergerlänk)
och om hur hon snodde grejer på nätet…
När det står om att sno saker ger det mig många associationer. Jag hade
fortfarande ute ubåtbilden från min granne under sin
demonisera-Torger-facebook-profil. Klippt med skämtkommentaren ”Han
ligger i badkaret igen.” På länken med mera ur Track A-dagbok 2.
Jag har alltid haft gott om citat på mina hemsidor. Vad som annars kan
kallas ”snott” är att jag har Marcus Priftis’ text om normalisering
scannat ur hans bok (Främling vad döljer du
för mig. En bok om rasism), på en länk.
Annars får det mig befara om hon kanske avser sno, eller ha snott, nåt
från mig. Jag har tänkt innan vilken guldgruva mina grejer är för att
sno idéer. Då jag en gång loggade in på NWT för att kolla en
Robert-artikel fick jag genast ett exempel på det. Jag minns inte vad
det var, men en skämtteckning var en av mina idéer. – Fast stereotypfult
ritat förstås. Stil som fungerar i tidning. Jag har inte koll på
elementära saker, och saker får bli lite ”fel”. En sak en gammal vän
petade i mig om gällde copyright. Jag har nederst på alla mina länkar
(utom ett par) copyrighttecknet och mitt namn. Gör det mera lockande att
sno, eller att antyda att kanske?
Konstnärligt fick man inte grepp om vad hon gjorde. Jag minns inte nu
vad bilden visade, men det var nåt som påminde om glaskulor, som var
vridna. Jag har inte skrivit det väsentliga. Utställningen hette
Lanterna Magica. Hon skrev att det uppenbart var efter Bergman. Men det
är ju i själva verket min hemsida (www.lanterna.nu) som har massa saker
som verkar magiskt. Även nämnda vän ville ha mina grejer att referera
till Lanterna Magica, fast jag förklarat att det avser lanternor att
styra skepp efter. Min kustuppväxt.
Men det var lite glasblåsningskänsla i de vridna färgrundlarna.
Flumassociation. Motsvarande hur heltidsspoofaren ”V”
[Efternamnsinitialen är egentligen W.] gjort. Beskrivet i K2.
Det var nån mera konstreferens hon var inne på, men jag minns inte nu
mera av texten. Det var ruggigt upptäckte att museet följde upp den ena
spoofigheten med en ny på en gång. Det var väl nu jag lade till nåt på
Annat-länken. Under där jag föreslog att man kanske skulle kunna göra en
samlingsutställning av all trampa-på-Torger-konst, lade jag till
frågan om jag rent av vore värd en särskild lokal som skulle kunna heta
Spoofatoriet. Jag tror museet har någon lokal som
heter nåt med ”..atoriet”.
Längre fram i boken beskriver jag vad jag hittade för vidare spoofande
jag fann på museets hemsida då jag senast kollade. Det var om
höstsalongen. Igen hoppades jag det inte skulle finnas nåt nytt.
Detta vansinne pågår verkligen hejdlöst. Utifrån
hetsen och detta ville jag ha bokens undertitel om normalisering, som är
vad Marcus Priftis skrivit om det, och jag också nu har citerat på
Annat-länken.
[Det var en chock att senare finna att Marcus gett sig på mig.]
|
|
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|