Seglar Laserjolle med släktbesök från
Tyskland. Kölen halvt uppe vid "skarp slör". (Svenska?)
Det togs väldigt få fotografier i vår familj, så jag är glad systern tog
detta enda seglingskort jag har.
Jag seglade i vinden som ung
Jag bor på vinden idag
Där vinden är i morgon
kommer även vara jag
Segling
Vinden har inget mål
den lyfter mig dit det bär
Det sliter i seglen i motvindsseglats
under havsytan finns det skär
Nyckfulla är vindens villkor
och vågorna sveper och slår
Det är den finaste dansen
där vinden dig leda får
Om inget förändrats
så är Lasern den snabbaste jollen som finns. Så jag har båda
underbara minnen från soldagar med lite vind och spänningen
vid stark vind. Med vinden bakifrån från sidan ("slör" på
norska) kan
man surfa på vågarna. Man hänger ut bakåt, med vattnet
forsande över en, medan det ular i masten.
Jollen väger
bara 59 kg och seglet är 7 kvm, så det är rätt stort segel i
förhållande till det plattbottnade skrovet.
Början på segling
Då jag var 13 hade vi åkt med
farsans stora båt till Sydnorge. En dag blev jag betagen av
två Laserjoller som kom helt nära. (Jag hade aldrig seglat.) Morsan och farsan hade varit
separerade två år. Mycket för min skull flyttade de ihop igen. En morgon tog morsan mig ner till en
överaskning. På platsen där vi hade Julgranen och presenter
fanns en sommarpresent. Inslaget var det rodret till min
Laser. Grannpojken lärde mig segla. Evigt tacksam att jag
fick uppleva det! Med grannpojken fick jag senare även
segla havsseglare två gånger.
Bredvid en bild på mig på
farsans båt, från då vi reste ner Bohuslän och till Skagen,
1981. Jag är sexton.
Seglingsanekdot
från då jag var sjutton, med
överraskning av storm
Nedanför är kartan från en bit norr om
där vår sommarstuga låg, med Hankö markerad. Det är ett känt ställe
för regattasegling. Hela viken är väldigt vacker. (Kungen hade sitt
skepp liggande där vid tillfällen.) Ibland seglade jag så långt som
dit. Beskrivningen nedanför börjar vid siffran 1. Jag
har uppförstorat rutan vid 2:an och visat hur jag tvingades kryssa i
medvind då jag överraskades av en storm. Det var en livsfarlig
situation, sedan klipporna går brant rakt upp - som en panna - längs
hela kustsidan som heter Märrapanna. Det finns ingen möjlighet att
komma upp på land där.
Jag vet inte vad för väderfenomen
det var frågan om den dagen, men en storm har kommit väldigt plötsligt. Hankö är
relativt hög, och det går rätt brant högre upp på landsidan,
så i viken, vid ettan, är man rätt så i en gryta. Stormvindarna skall inte
ha kommit enda ner till vattnet till att börja med.
Jag har aldrig varit med om något liknande. Det var plötsligt inte den
minsta vindpust. Man försöker finna ut varifrån det kommer
lite vind, för det fyller inte ens seglet. Man har inte ens styrfart. Sen
plötsligt - så man inte hinner reagera - slås jollen omkull av ett
jättestormkast från ingenstans. (I liten vind är det lätt att vända
upp Lasern när man kantrar.) Uppe är det igen lika knäpptyst. Jag
trimmade om seglet, som man har det när det inte är vind, d.v.s. jag
släppte det helt löst. Sen fick jag göra som man gör när det är
vindstilla, och flytta mig fram mot masten och över mot seglets sida,
för att få det att fylla sig - bara för att få minimal rörelse. Sen
igen: Pang, och jag slogs om kull av ett jättevindkast från
ingenstans. Det fortsatte så tills jag kommit lite längre ut. Där
blåste det allt starkare, och jag såg att det var full storm utanför.
Här är det jag borde ha vänt om och dragit iland jollen i
Hanköviken. Fast det skulle ha blivit besvärligt, så jag fortsatte ut
i så hård storm som man absolut inte skall segla Laser. Utanför
viken med vår sommarstuga är man skyddad av kobbar när det blåser
mera, men vid Märrapanna är det öppna havet utanför. När man seglar
i hård medvind (så att man har bommen helt utsläppt) blir segelbåtar
ostadiga, och en Laser blir väldigt ostadig. Om man dessutom
har seglen trimmade för svag vind, som jag hade nu, blir det ännu
värre. Man kantrar om jollen bara närmar sig att ha vinden
rakt bakifrån. Som man ser på kartan finns en kobbe i fältet
med 2:an. (Slideskjär.) I stormen skulle det inte gått att segla
utanför den, utan jag var tvungen segla mellan kobben och Märrapanna.
Där hade jag nu vinden rakt bakifrån, d.v.s. omöjligt för att inte
bara kantra direkt. I en sådan situation är man tvungen att kryssa
i medvind, som jag ritat. (Jag minns inte om jag varit tvungen
att göra det nånsin före.) Det är ju i motvind man normalt kryssar.
Men här är det alltså för att undvika att kantra som man tvingas segla
i åttor, och ta sig långsamt framöver så. Jag kantrade två eller
tre gånger, men som tur är var det aldrig för nära Märrapanna, så att
jag kunde få upp jollen igen och fortsätta. Skräckscenariet vore om
jag hade kantrat för nära den branta graniten på Märrapanna. I de höga
vågorna skulle det ha blivit omöjligt att få vänt upp jollen
och komma vidare,
sedan jag bara skulle ha legat och slagit mot berget. (Som sagt kan
man inte ta sig upp på land någonstans där.) Jag tror att jag
kunde ha dött om det skulle ha skett. Nu var jag väldigt lättad
då jag kommit mig genom passagen.
Det här var en av två gånger
i den ålderna då jag kunde ha dött. Det andra var en gång vid 20 då
jag ville klättra upp på ett berg i Andorra.