Stycke ur
Track
A-dagbok 2.
Innehållspunkten
Om mina hemside- och YouTube-grejer förr -
samt bok- och häfteskoncept.
Det som är den stora skillnaden mellan hur alla andra
gör på nätet och hur jag gjort, är att de alla tänker på vilket intryck
andra får av dom - väldigt i första hand - medan jag lagt ut eller länkat
(i favoritmusik på YouTube särskilt) till verkligen allt och vad som helst
som intresserar mig. Normalt inordnar människor väldigt i "stilfack". -
Och söker/hittar gemenskap, "likasinnade" etc. på så sätt. För det första
gillar jag saker från alla möjliga stilar. För det andra har jag
inte tänkt i termer av att andra kommer tolka in si och så och att det
hela blir "för konstigt" för dom - och att jag sen behandlas därefter...
Det samma gäller mina bok- och häfteskoncept. Robert har talat om att
"lyssna och lita inombords" som konstnär. Om jag var kompromisslös och
egensinnig i det jag gjorde innan kontakten med Robert, har jag bara
blivit det så mycket mera efter. Och nog tyvärr (...) ännu mera efter
hans död, då jag heller inte haft nån att råda mig.
Jag har gått och går fortfarande efter vad
som känns rätt - mitt konstnärliga omdöme.
Därför finns alla möjliga häfteskoncept som bara sätter totalt skruv i
människor. Och titlarna Sagan om Snurreplutt och Spelar
ingen roll, som verkligen... medfört eländet jag har nu. Fast jag tror
inte det i sig skulle ha medfört förföljelsesnurren. Jag antar att många
saker spelar in där.
När det nu finns allt med mediala porträtt av Aspergare (människor med
autism) som varande inte riktigt människor, och massmördare eller
psykopater - och att man ville ge Anders Behring Breivik autismdiagnos -
allt detta spelar definitivt in i att nån som jag kan bli fritt
villebråd totalt. Jag tror Robert skulle avrått titeln
Kadaverpudding. Som jag skrev i K1 [Kadaverpudding 1] dök
namnet upp kanske tre kvarts år efter Roberts död, och det var i samband
med serietecknarens morbida lek med tanken på mitt möjliga självmord, i
brev och publicerad serie. Så jag tror nog att Roberts död varit del i
hur det kommit sig att jag gjort morbidare teckningar ett tag, men främst
tror jag det handlar om de "kadavriga" sakerna jag utsatts för. Av
flera personer. Serietecknaren följdes av Aspergerkvinnan C, som följdes
av en tysk kvinna, som följdes av en "shamankvinna" från Nye Zeeland. Och
sen ytterligare. Och med kvinnorna har jag då haft mina overkliga
romantiktankar. Det var i själva verket det att Robert försvann som
gjorde att jag började att "klamra efter en ersättare". - Känslomässigt.
P.S. Jag lägger inte ut bildexemplen som finns i boken, för jag vill
inte släpa efter mig allt "konstigt" jag gjort förr, som inte är
representativt, eller ger en signal jag inte vill ge.
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|