Stycke ur Track A-dagbok 5 Vad som helst
kan normaliseras. Innehållspunkten Texter ur Kadaverpudding 1 och förordet till Track A serier/Kadaverpudding 2. Jag har tagit in en del stycken ur de två första böckerna i serien, i appendixet. Här är ett stycke.
Då jag skrev Kadaverpudding 1 hade jag konstaterat hur Aspergerföreläsaren TA, och andra på hans sidor, gått loss på mig med demonisering. Jag förstod att jag befann mig i en situation som påminde om något jag beskrivit i en tidigare text. Jag gillar inte att ta in texten som den är. Den är teoretiserande och inte som jag skulle ha skrivit det senare, men jag lägger bara in den på nytt. Jag tänker lite annorlunda om den stigmatiserade mannen nu än då jag skrev det. Sannolikt har andra talat med berättaren om sin övertygelse om att mannen hade ett mörkt förflutet. Sen har berättaren snokat lite, d.v.s. så som man håller på med mig. Det går förstås inte utesluta att han haft ett mörkt förflutet, men jag tror att man i så fall också skulle ha vetat vad det var. Jag ser detta som ett exempel på hur vidskepelse kommer till uttryck i vår tid. På motsvarande sätt som jag kallar det som är i gång mot mig för en form för vidskepelse. Jag har tagit med även vad jag skrev efter berättelsen om den stigmatiserade mannen. Textstycket ur appendixet till Kadaverpudding 1: Här är en text jag skrev i somras, eller när det kan ha varit. Jag tror redan jag nämnt den begynnande berättelsen. Jag talade om detta i videon "Freak show mentality". För några år sedan såg jag en riktig "skräckhistoria" i ett TV-program. Jag minns inte vad programserien hette, det gick på SVT. Jag tror knappast någon skulle tänka kritiskt kring det så som jag. Programkonceptet gick ut på att fyra, fem personer fick briljera med
sin berättartalang i var sin självupplevda historia. Frågor jag tycket man
bör ställa sig i ett sånt sammanhang är t.ex.: Är historien sann eller ger
den en falsk bild? Är det ansvarigt att berätta den, med tanke på den
eller de som eventuellt berörs (i den konkreta verkligheten)? Får man
ljuga hur som helst om vad som helst för att vinna beundran för sin
berättartalang? Berättaren hade ett tag regelbundet åkt buss en viss sträcka. På bussen
fanns en "konstig" person som verkade bära på en "mörk hemlighet". Detta
var åtminstone uppenbart för berättaren... Vid något tillfälle hade han
tänkt tilltala honom, men inte gjort det. Den "mystiske" mannen hade varje
dag suttit och mumlat något under resan. Senare fann berättaren ut att han
mumlade stationsnamnen på en tågsträcka i Indien. (Synkroniserad med
bussresans stationsnamn, om jag minns rätt.) Berättaren återkom gång på
gång till mannens okända "mörka hemlighet". En lärare jag hade på mellanstadiet underhöll en gång klassen med en
liknande "skräckhistoria". Han berättade om en mystisk kvinna som inte
gick ut under dagen. En gång hade han sett henne svepa förbi i mörkret.
"Daylight is an ugly time of day. So many people are awake, and if I go
outside, I know what they’re all thinking. They are mainly doing bad
things. White-collar criminals fucking up the world. Phooey on them.
Själv har jag en regelbunden dygnsrytm, men jag kan tycka att det är jobbigt att det är ljust så sent på sommarhalvåret. Jag beskriver mina vanor och min livssituation längre fram.
|