Stycke ur Track A-dagbok 6 Föremål för
en sorts masspsykos.
Innehållspunkten
När man blir "lagligt byte". Parallell i barndomen, med klassproblematik.
Det
är en sak jag skrivit om i tidigare bok, men vill fördjupa lite här.
Då jag var tolv separerade morsan och farsan. Det är något med detta
jag först fattat på sistone. Jag var sonen till den förmögne tandläkaren,
som bodde i de flotta husen vid älven. Detta är något som har förhindrat
andra barnen att mobba mig. Jag vet att man gjort saker mot mig (fast jag
förträngt vad), för det har varit situationer då jag varit i upplösning, i
gråt, och tröstats av lärare,
som sagt att "De är bara avundsjuka." Vilket är en del av sanningen. Men i
och med "statusfallet", då jag och syrran bodde med morsan på en
vindsvåning i gamla stadsdelen, blev det plötsligt fritt fram att gå på
mig på ett nytt sätt. Jag är ju i en situation där det blivit fritt fram
nu också. I stället för mina tidigare bästisar lekte jag med ett "lågstatusbarn"
(fattigare familj). Jag tog färjan över älven varje morgon, och gick
tillsammans med mina tidigare två grannvänner till skolan. En av dem
gjorde nu till vana att fullständigt utan förvarning, när som helst, puffa
in mig i häckar vi gick förbi. Jag var ju mindre dessutom. Och i skolan
hade de nu plötsligt hittat på ett öknamn, Tyggis. Det betyder tuggummi.
Ett icke autistiskt barn skulle fattat vad det var frågan om, men jag
förstod ingenting. Jag kunde inte förstå att jag plötsligt var Tyggis. Jag
kan bara spekulera. Jag kan tänka mig att jag talade långsamt. "Tuggummisegt"
kanske. Men jag vet inte. I huvudet hade jag ett intelligentare språk, som
jag inte använde. Jag "fördummade" mig själv för att smälta in,
någorlunda. Det var väl för mycket av ett liten-professor-språk jag
egentligen hade. Men jag minns den medvetna tanken på hur jag inte använde
språket jag hade i huvudet, med svårare ord etc.
Jag vet det inte, sen jag förträngt allt, men jag kan tänka mig att det
var nu jag började gå runt skolhörnet, och vara isolerat där, ut mot
trafiken, för att slippa de andra på rasten. Det har nog blivit för
kaosjobbigt för mig. Jag fortsatte med det på högstadiet.
Ok, men det var just sambandet mellan statusfall och mobbning jag villa få
in här.
Men apropå status tar jag samtidigt något sorgligt annat. Jag hade en
bästis (B), och var lite med de två andra. Men nån gång i tidig barndom
började jag leka med ett barn i en fattigare familj, som bodde nära. Jag
kommer aldrig att glömma då morsan och farsan sa till mig att jag heller
skulle leka med B, och inte leka med honom. Det är ju en form för förtryck
och tvång, och verkligen sorgligt. Jag hade massa leksaksbilar, och en
stor väldigt speciell bil, från Tyskland. Hela min låda med bilar blev nu
liggande hos honom, och jag gjordes plötsligt till… en som inte vill ha
med fattigare att göra. Det läggs ju på mig. Hur har familjen och pojken
tolkat? Så det är ett sorgligt exempel på statustänk.
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|