Här är ett stycke ur en längre intervju med Frank Zappa, där han talar om
konformitet. Intervjun finns
på YouTube. Jag har skrivit av stycket och
tagit in det i boken Track A-dagbok 5.
Frank Zappa – Baltimore Interview,
August 1985
Tjogo minuter in i intervjun säger intervjuaren att det ser likadant ut
runt om i USA, nu jämfört förr. "Everything looks remarkably the same."
Han frågar Zappa vad han tror är orsaken:
I think it’s a reflection of the attitude of the times. People today are
in a way mentally more like the people of the 50’s, because they’re so
very conformist. They’re so afraid of what’s going on that they don’t want
to take the risk of being an individual. Everybody, when they go home,
they go "Wrroa! Am I tired of acting like that!" you know? "I had to do
that to keep my job. Wrroa!.. I hate that! Now I’m gonna take a
bunch of drugs and forget about it!" you know?.. There’s a lot of pressure
on people, because they want to be themselves. You are not born
as a clone ofsomebody else. You’re an individual (pekar ut
i luften), I’m one, you’re one (mot intervjuaren), all you people out
there (pekar mot kameran), you’re one too. So you’ve got a right to be
yourself. But there’s all this pressure to act like a certain kind
of a person, so that you can have certain kinds of friends and fit in
somewhere. So that you can be certified as a label (gör stämpeltryck).
"Oh! I’ve got it! I like the idea of being a yuppie!" So even if you’re
not one, you’ll make yourself one, so that you can go to a
yuppie bar. Then when yuppies don’t want to be called
yuppies anymore, you’ll turn into whatever they turn into. You’ve
got to have that stuff going for you. I mean, it’s a waste of time."
Nedanför är en intervjusnutt till jag
skrivit av, som finns med i Track A-dagbok 6.
Hör intervjun:
Frank Zappa Intervju 2
Musikfrågorna kommer efter fjorton minuter.
(Efteråt
adresserar han, som i boken, myter.)
"Det var ett riktigt bra stycke i
Zappainterjun, som jag skrev av. Det verkar vara från en skiva med
intervjuer, och det skall vara inspelat 1982 eller -83. [...] ...och videon
(utan rörlig bild) heter Frank Zappa Intervju 2. (Fanns
ingen 1.)
Intervjuaren vill bena ut Zappas intresse för musik från uppväxten, och
hans musikaliska utveckling. Han lyssnade på R&B, men skrev ingen sån
musik, utan började vid fjorton års ålder skriva musik för
symfoniorkester. (Lärde sig det genom att läsa noterna till modern
klassisk musik, samtidigt som han lyssnade.)
Intervjuaren: … That seems kind of….unusual…
Zappa: Well, its only unusual in Amerika.
– Because people in Amerika
don’t have anything… they don’t care about that kind of stuff… you know… They don’t want unusual things in
Amerika – for one thing… They want
everything to be exactly the same. It’s allmost like Amerika
wishes it was Russia… or red China. They crave uniformity here. All levels
of government crave uniformity, all levels of the corporate… in that scene…
they want uniformity. Everybody wants it. Even the people who’ve been made
uniform seem to desire uniformity. In order for something to be ’good’ it
has to be the same as somebody else’s thing. That’s why it’s this
copy cat TV shows, copy cat records, copy cat movies. It’s boring. So…
Yeah, it’s unusual if you do something that nobody else is doing. That
doesn’t make it bad though."
Det han säger är förstås sant för alla länder. Det är ingen direkt
entusiasm för originalitet här heller...
På fråga om normalitet är intervjuns avslutningsfras: "Sameness is not
enforceable."
The Real Fran Zappa
Book är
väldigt underhållande och bra. Ett skäl till att han skrev boken var alla
overkliga böcker "om honom".
Den innehållsmässigt bästa Zappaintervjun på YouTube är den med
sämst bildkvalitet. Zappa har tagit in en del ur
"Freeman Report" i boken. Den
roligaste intervjun tycker jag är
Kay Rush's.
Det finns flera intervjuer där Zappa
kommenterar hur folk inte kan tro att man kan göra så konstig musik
om man inte använder droger. Han är väldigt uttalat emot droger,
även i några låtar. Här är ett stycke ur en intervju från
1978:
"[Ohörbart]... are so stupid that they think it's impossible to
do anything creative without some chemical assistance. They've been
brainwashed into that. Americans don't know anything about art, and
they don't know anything about creativity. Everything that passes
for art and creativity in the United States is so mediocer that if
they ever come in contact with the real thing they can't believe it.
They can't believe that anyone could sit down and just do something
without getting ripped out of their mind."
Jag tar gärna in detta sen, vad jag vet så tänker folk det samma om
mig om min "för konstiga konst".
Ur
en av hans sista intervjuer, på
frågan varför många ger sig på just honom: Because I'm ugly. In this world of basic
stereotyping, give a guy a big nose and some weird hair, and he's
capable of anything.
Det är en del saker som Zappa sagt som
Robert sagt motsvarande.
Zappa säger t.ex. i intervjuer att regeringar vill ha människor i ett
"sömnigt, kontrollerbart tillstånd", och att media gärna hjälper dem i
det. Robert kallade det mesta som visas på tv för "sömnpiller".
Eat That Question är en bra DVD med stycken ur
Zappaintervjuer.
Bredvid är instrumentalen titeln är tagen från.
Det finns en bra nyare dokumentär som heter Zappa.
Dessutom har Zappa själv gjort några filmer, som jag gillar.
...Sen undrade jag vem ”the djungle man” var, om det kanske var Zappa. Därför har
ansiktet fått Zappas näsa och mustasch. Det var inte mig i extra
mycket natur, utan det blev oavsiktligt en ”djungle Zappa”.
3/11 -18: På min mobilanpassade hemsida,
outofthisworld.design, har jag återupplivat Joe, från Zappas
album Joe's Garage. Han har en romans med Adi,
basisten i den påhittade gruppen The Twirlies:
Henrik Ibsen-biografen visar
Trollfabriken i Dovre och en utanför-kroppen-romans: Joe
& Adi
Jag har inbäddat mera musik. Det är ju trots
allt Joes imaginära solon. Zappas familj kom från Sicilien och
var grekisk-arabisk och fransk-italiensk. Jag har lagt
till instrumentalen Canard Du Jour, där Zappa
spelar grekisk bouzouki. 2:30 in i spåret säger en röst:
"Kind of reminds you of home, doesn't it?".
Jag har nyss köpt en äkta grekisk bouzouki med totalt
underbar klang. Därför har jag låtit Joe skaffa en
imaginär en.