Som man kan se på hemsidan gör jag mest små frihandsteckningar som jag tar in
i mina böcker. Här ville jag se om jag kunde göra en större. Jag började med att skriva
"Fylla sidan".
Jag tecknar väldigt intuitivt - vanligen planlöst - och saker kommer
ofta in undermedvetet. Det sker nog också förde jag inte tecknar med
reaktioner i åtanke alls.
Det är spännande att i efterhand se att man tecknat något annat än man i
stunden trott, och varför. Det motsvarar hur sakar kopplas och bearbetas i
drömmar.
Då jag hade tecknat trädet ville jag göra något annat än en trädkrona.
Jag har inte tänkt att trädet är mig, men sedan jag gjort mig själv
som ett träd med
Trädmannen, kopplas det undermedvetet
ändå.
Linjen som går ut i luften:
Jag har under många år tecknat nästan bara icke föreställande. När jag nu
tecknar föreställande är jag väldigt fokuserat på att få "de abstrakta
formerna" spännande och rätt. Så till den grad att det också bidrar till
att jag inte alltid tänker precis vad jag tecknar.
Jag tecknade det svarta (rymden) till höger om linjen bredare och bredare
utåt. (Jag "känner efter" kompositionellt hela tiden.) Kände att jag
egentligen skulle behöva fylla på det svarta bort till där jag drog
linjen, för att det skulle bli kompositionell ballans. Det var något nytt
för mig att jag i stället bara drog en linje "ut i luften". Men jag har
inte förrän kanske kring årsskiftet 2016 - 2017 tänkt på linjen som något
annat än en linje för att få kompositionell ballans. Det vore min
förklaring tills jag kring årsskiftet 2016 - 2017 såg vad jag uppenbart
gjort omedvetet: På trädet finns en "parabol" och utanför finns
nattrymden. Utan att veta det har jag tecknat hur någon signal kommer in
till, eller går ut från, trädparabolen. Det gestaltar hur jag kan känna
när jag sitter om kvällen och ser nattrymden utanför vindsfönstren. Tankar
på andlighet, Gud, universum, naturen och jag.
Det som inspirerade mig att testa att göra en större frihandsteckning var
omslagsbilden på en av Frank Zappas videor, The Amazing Mr. Bickford.
Bruce Bickford har gjort leranimationer till några av Zappas videor.
Teckningen på omslaget är gjort av Cal Schenkel, som gjort omslag till
många av Zappas album. Det kan också ha undermedvetet bidragit till att
teckningen blev som den blev. (Rymdskrotet kan t.ex. ha kommit från Zappas
låt Cosmic Debris.)
|
|
|
|
Teckningen över gjorde jag efter att ha
skrivit förklaringen på sidan 216. [Till teckningen överst.] Den
överst på förra sidan finns i blocket under en bibelillustration från
då Jesus frestades av djävulen i öknen. Matteus 4: 3 - 4:
Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han
omsider hungrig. Då trädde frestaren fram och sade till honom: ”Är du
Guds Son, så bjud att dessa stenar bliva bröd.” Men han svarade och
sade: ”Det är skrivet: ’Människan skall leva icke allenast av bröd,
utan av allt det som utgår av Guds mun.’”
Utan tanke på sambandet har jag ritat en hand som griper efter
gyllene ögon. Något som ”utgår av Guds mun”. De var först som frukter
på ett träd. (”Ditt öga är kroppens lykta.”) |
Till
Out of This World - Teckningar, drömmar, det undermedvetna.
Till
innehållspunkter.
|
|