|
|
|
|
|
En blommas själ svävar upp i himlen |
|
Teckningen är från 12/7 -23. Jag skrev
titeln under då jag lade ut den på hemsidan. Här
är förklaringen från hemsidan: Teckningen är
gjort medan jag hade på Berlinfilharmonikernas
Europakonsert i Sagrada Familia i Barcelona, med
Mozart. (2023) Gaudís katedral ser ut som
insidan av en planta. Ljus och viktlös, helt
otrolig. Jag har inte haft tanke på det då
jag tecknat, men blomman har kommit att motsvara Jesus på huvudaltarets krucifix. Det
hänger under en baldakin på ett sådant sätt att
Jesus ser ut att redan ”tillhöra himlen”.
(Ung, inte plågad och tittande upp. Knäna
böjda, armarna som han skulle sträcka sig upp.)
Annars hade jag nyss tittat på videor med
beskrivningar av näradödenupplevelser.
Tornen till Sagrada Familia har kommit fram i
teckningen överst på nästa sida.
|
|
På samma ritblockssida som
blomteckningen som gett boktiteln (sidan 80)
finns de två teckningarna bredvid, gjorda innan.
Den övre är från 9/7 -23, och under den har jag
skrivit: ”Läst Lukas ’himmelriket är inom
er’ - gett ögonkroppen? Hjärtansiktet. - ögat är
lyktan. Hela kroppen får ljus.”
Bibelstället som undermedvetet påverkat hur
teckningen blivit är Lukas 11:34-36:
”...Ditt öga är kroppens lykta. När ditt öga är
friskt, då har ock hela din kropp ljus; men när
det är fördärvat, då är ock din kropp höljd i
mörker. Se därför till, att ljuset som du har i
dig icke är mörker. Om så hela din kropp får
ljus och icke har någon del höljd i mörker, då
har den ljus i sin helhet, såsom när en lykta
lyser dig med sitt klara sken.”
Teckningen har faktiskt påverkat vad jag drömde
natten till 11/7 -23. I ritblocket finns drömmen
över blomteckningen. Allt detta hänger m.a.o.
undermedvetet ihop med evangelierna, som jag
läser regelbundet (”på rotation”) sedan 2014.
Här är drömmen:
Drömde att
var på ett stort evenemang där Robert
deltog. Roligt att möta honom i
ingången. Av det han presenterade där
var det en kvinna (personlighetslös) i
en tröja, där saker stod skrivna.
[Skiss. Pil mot kroppen:] Stora
bokstäver. Fast allt här [pil mot en del
av kroppen] ungefär var
länkar.
Bara det översta var det inte.
[Pilar från kroppen mot teckningen med
ögonkroppen på sidan 82: skrift på
kropp] Så jag såg något som
borde förbättras. Det som var länkar
borde markeras ut så man fattade att det
var det, till skillnad från raderna
överst. Annat typsnitt, färg eller
understrykning. Referens: mitt
hemsidejobb för honom. Såg
skräckfilmen Rösten från andra sidan i
går. Skriften: Jämför hans poncho
(eller sandwich) med text. Referens:
Hade tänkt på om skulle vara roligt att
träffa honom igen. |
|
Förklaring:
Robert
har på 60- och 70-talet gjort performance, som i
själva verket ingått i en hemlig forskning i
människans rädsla. Det var erfarenheter från
andra världskriget som gjorde att han vigde
livet åt att kämpa för fred. Man kan läsa om
detta i hans texter. (Jag har utgett boken
Robert Jäppinens texter, som finns på mina
hemsidor.) Det finns kort på honom där han
har en poncho med skrift på, och han har
berättat att han ibland hade en sandwich med
skrift fram och bak.
[Här följer några
rader av förklaringen, som jag inte vill lägga
ut. Det har att göra med hemsidan jag gjorde för
Robert. Slutet på förklaringstexten:] ... Skriften på
kroppen [i drömmen] motsvarar teckningens ögonkropp (som
överensstämmer med ”kroppen som får ljus” i
Lukas 11). Det som finns på ritblockssidan
går ihop och associerar till andlighet och liv
efter döden: Teckningen; drömmen med Robert;
skräckfilmen Rösten från andra sidan;
YouTubevideor om näradödenupplevelser och den
sakrala konserten i Sagrada Familia, med Jesus
på altaret. Det har mynnat ut i teckningen som
gav boktiteln. (Sid. 80) |
|