Stycke ur
Track
A-dagbok 4 Hets och förföljelse.
Innehållspunkten Till tandhygienist. Konstfackstiden, med engelsk
flickvän i Oslo, 1986. Till Sverige -87.
(Minus beskrivningarna från tandhygienisten.)
...
Inne hos henne mådde jag ok tills jag hörde texten på låten hon hade på,
på sin spelare. Jag fann ut att det inte var radio utan tydligen ett
inspelat band eller cd. Det oroande jag hör är en textrad som om hur en
flicka fick fly. Jag har aldrig skrivit om den engelska flickvännen på
min hemsida, men i mitt korta referat finns hon med. Men hon har orsakat
riktig katastrof för mig. Faktiskt har jag först nu på sistone förstått
hur stor skada hon gjort. Det var inte bara att jag blev "fånge i
situationen" (inte kunde säga att hon fick åka hem, sen jag klättrade på
väggarna i kris från day one) och att hon utnyttjade mig – psykologiskt
och ekonomiskt – hon levde på mitt studiebidrag och ville inte ens ta
sommarjobb, medan jag däremot gjorde det. Hon utnyttjade min "mjäkighet
och välvilja" – snällhet. Som jag förstår nu var det riktig allvarliga att
jag tvingades ta ledigt min andra semester på konstfack. Detta blir en
utvikning igen här nu.
Jag var i kris då jag flyttade
till Oslo och började på konstfack. Man kan inte vara glad att ha kommit
in där det är "nästan omöjligt" att komma in om man är i kris som jag var
då. (En vän uttryckte att jag inte borde ha nåt att klaga på.) Jag har
innan skrivit om en man som varit i kontakt med familjen sen morsan
separerade då jag var 12. "Vän av familjen" har inte gjort nåt vänligt och
bra då jag försökte få kontakt med min mor igen, men jag beskriver inte
det på nytt. Men jag fick hyra en lägenhet på Furuset som hans familj
hade. Jag delade den med en tjej, som klagade på att jag inte diskade nog
och dissade min musiksmak. Jag drömde mig bort i kärleksillusion med
engelskan under fyra
månader där, innan hon kom… [Hon var den enda jag legat med, och detta
var första gången jag blev ihop med någon.] Och det blev klart för mig
att det var en illusion att mina stora problem kom att lösa sig när
hon kom. De blev genast väldigt mycket större. Jag var absolut inte
rustat att bo med nån, och hon var, som Robert uttryckte, nog nästan
den värsta sorten jag kunde "hamna i händerna på". För jag kunde inte
styra nåt. Jag hade då gått fyra månader på konstfack. Hade det inte
varit för illusionsbrevväxlingen (flera brev varje vecka… - med massa
teckningar på kuvert etc.) hade jag
nog blivit ihop med en, som jag
tyckte då, sympatisk tjej, som var
den |
|
enda jag
umgicks lite. Men tanken på engelskan spärrade det. När hon kom var jag
som en fånge och under isen HELT. (Den "sympatiska tjejen" gav sig direkt
på mig då jag skickade ett brev ca. 2009. En av mina voodoo-upplevelser –
som eventuellt
kan presenteras, men sen jag nu ser att ALLA vill göra
voodoo…) Hur som helst: Jag hade varit i kris sedan ett och ett halvt år,
utan att säga ett ord om det till nån. Nu fick jag för mig att: "Skall
detta lösa sig måste
jag prata om mina problem!" Och började prata –
och det gick inte alls… Men det fick allvarligare följder. Vi tilläts inte
bo där tillsammans, och var då tvungen hitta en annan bostad. Jag var för
under isen för att klara nåt. Som jag skrivit i
Spelar ingen roll
var jag inte rustat för att klara vuxenlivet. Jag hade
aldrig sökt bostad. Jag var inte mogen att bo själv – klara mig själv. Men
absolut inte
att det
komplicerades av att jag bodde med en som
tjej som utnyttjade situationen. Hon ville börja på en hantverkslinje där
man tovade. (I England hade hon haft nåt trist jobb med att lägga gips.
Viket hon
ville fly.) (När vi nästa höst flyttade in till centrum
gick hon en silversmideslinje.) Och trots att jag var den som hade de
verkligt stora problemen nu fick förstås hon bestämma, och hon fann då ett
hus där vi kunde hyra i orten där linjen låg. Så att
jag fick
busspendla en kanske timmas strecka in till Oslo. Och detta blev mera än
jag klarade av. Som man kan se var jag otroligt skicklig på att teckna då
jag kom in – och då också i teckningarna från de fyra månaderna innan hon
kom. Läraren jag hade på den estetiska linjen innan sa att det gick typ 10
år mellan att man fick en så talangfull elev. Nu ville jag ändå teckna
mera expressivt och var liksom
fullärd
i att jobba naturalistiskt. Men det som hände nu var att jag fick ta
"sjukledigt" under vårterminen. Vilket innebar att jag hamnade i mitt livs
första verkliga utanförskap. Jag har inte tänkt riktigt på detta innan.
Men jag var nu ensam i den där hushalvan vi hyrde, och tecknade på. Men
jag var borta från skolsammanhanget, lektioner och allt. I vakuum helt
enkelt. I Track A-dagbok 2 finns en konstretrospektiv avdelning
sist, där jag har bilder från 16 års ålder fram till då jag "flydde" från
henne – från allt – och alltså landade i krishjälp (det
var vad det var) hos Robert, 1987. Jag
understryker vad det var pga. nåt läbbigt som skrevs om hur jag skulle ha
"lockats till Värmland" av Robert. (En "misstänkliggörningsartikel" till
presentationen av Spelar ingen roll,
inskrivet i en kulturskrift som tallösa kulturarbetare i Värmland skall ha
fått.) Som man ser i Track A-dagbok
2 gjorde jag väldigt expressivt spännande
teckningar i vakuumsituationen också. Men de har ett uttryck av det
extrema i min psykiska ("psykosociala"? – ordet) situation. Psyket och
livssituationen. Det var för ruggigt. Jag går inte in i detaljer.
Men skälet till denna utvikning var att
beskriva att det inte var nån ’flicka som fick fly’ – nåt hemskt. Som jag
tolkade det som att "budskapet" var med att en sån låt kördes igång genast
inne hos tandhygienisten. Utan
jag var den som fick fly. Hon var den
"hemska". Hon bodde kvar i en senare lägenhet nära konstfack och fortsatte
att leva på mina studiemedel ytterligare ett halvår där, medan jag var i
kris boende hos Robert i stället.
Och inte i en homosexuell relation som alla möjliga tolkat.
Smärtsamt nog även min familj. När jag på hösten
skulle hämta mina saker hade hon en engelsk väninna där och gick loss på
mig totalt. Som om jag skulle ha gjort nåt. Robert kallade hennes
utnyttjade av mig för att hon hade "balanserat på en pinne". En onaturlig
dominans med nån falsk självkänsla av att ha ’klarat av livet i ett
främmande land’. Hur som helst. Om nåns liv gått down the drain så var det
mitt. Som normalt för nån med Asperger kunde jag inte få vänner som
normalt på konstfack. Men jag var inte i nån situation av utanförskap och
mobbing. I vakuumsituationen hade jag fått hybristankar och hade för mig
att jag borde komma in på konstakademin. – Ännu svårare, och jag kom inte
in där. Och när jag började skolan igen på hösten bytte jag till
målarlinjen, vilket var ett stort
misstag. Målarlinjen var i kollaps, med
lärare som struntade. Vi var bara nio elever, varav flera ständigt var
borta, och jag mobbades nu av en gammal barndomsvän från just de två åren
då mina föräldrar separerade. 12 – 14 år. Jag umgicks då lite med en kille
från en konstnärsfamilj, men inget mera sen min mor flyttade tillbaka till
farsan. Senare blev han "Tomas punkaren", vilket var typ det han
fortfarande var på konstfack. Och han hånade mig som hälsning varje
morgon. Och de var en dominant tre personers klick där som t.ex. inte
kunde tolerera det olidliga problemet att jag aldrig sa ett ord…. Och jag
var i en sån psykisk anspänning då att det väl var förståeligt jobbigt,
även om jag inte gjorde nåt störande. Annat än hur jag tittade en tjej där
rakt i ögonen, i mitt psykiska lidande i underkuvning. Det var hon som på
en klassträff med lärare framförde det som ett problem att jag inte sa
nånting… Skulle jag tvingas tala?... Mellan vissa tidsintervall?... "Ingen
människa är en ö." sa hon. Och jag tänkte "Men jag
är det." Så
jag tvingades sluta på målarlinjen, sen jag var för psykiskt illa då.
Dagböcker och sånt från då är olidliga för mig att läsa. (Det är olidligt
kolla dagböcker från 90-talet med, men jag var verkligen i psykisk
upplösning då Robert "räddade mig" – av ren medmänsklighet. – Som jag
aldrig nånsin kommer stöta på nåt liknande igen, för nåt sånt finns bara
inte. Det sa Robert också innan han dog: Hur jag inte kom att hitta nån
sån medmänsklighet nån annanstans. Det är inga drastiska överord, utan som
det är. Ingen människa skulle stå ut med nån med såna problem som jag
haft, och "uppoffra sig" som han. Hela tiden vilja hjälpa vidare oberoende
av hur ångesthorribelt och tröstlöst i det oändliga det varit.)
Jag var inte "med i gänget" på den grafiska linjen där jag hade kommit in
och gick den första terminen, men jag skulle ha fortsatt om inte engelskan
kommit. Sedan mitt liv ändrats totalt i.o.m. det väldigt speciella brottet
från allt, över i att bli beroende av Roberts stöd, går det inte tänka sig
hur det annars skulle ha gått. Jag skulle ju inte kunnat bli fungerande i
nåt yrkesliv, som jag var och är. Om jag skulle ha haft en mentor, som
autistiska Temple Grandin hade, kanske jag skulle ha kunnat hittat nåt som
fungerade. Jag vet inte. Jag tror inte jag skulle ha klarat nåt yrkesliv
av nån sort, och att jag skulle ha kunnat klarat mig som grafiker där på
egen hand är i varje fall totalt orealistiskt. Jag har haft för stora
problem med mig, inte bara i.o.m. Asperger, men massa inkapslad ångest och
illusionsvärd. Som Robert också kallar det i inledningen han skrev till
Öppningar till grottan.
Det känns som att det är viktigt
för mig att jag gett denna beskrivningen. Det hela är en sån mardröm att
det är inget man vill dyka tillbaka i. Men då har jag nuddat det.
Min tanke hos tandhygienisten blev ju ofrånkomligen att "Det är
ingen slump att den låten spelar. Att dessa låtar spelas." Det är ingen
paranoid tanke sedan man ju helgalet riggar saker vart jag än visar mig
och varje gång jag sticker ut näsan. Och i Kadaverpudding 1
beskriver jag hur en ukulelespelande Asperegerkvinna på sin YouTube-kanal
spooftat loss på mig (då alla unisont gick loss på mig), och toppat det
med att göra en särskild liten "dioramakuliss" med åskblixtar (Tor…),
plågsamt framförande Delilah. Skelande med ögonen uppåt för att hånhärma
mig. En uppskattande kommentar löd ungefär "Nice lilly. Leningrad
Cowboys…(nånting)" Jag hade lagt ut en gitarrimprovisation till en
videofil på vattenliljor. Det var verkligen konstnärligt fint, som flera
av mina grejer. Men åt det mörka hållet. Hur som helst handlar texten om
en man som dödar sin älskade – eller den han trånar efter. Jag vet inte,
men ett mord i varje fall. Jag har visat mig ovårdat och ursinnig på min
livssituation och flera har tolkat mig som "människofarlig". Man
har verkligen demoniserat mig utifrån dessa videor. Dessutom har ju
psykiatrin uppmålat totalt overkliga demonbilder av mig. En "kollektiv
uppfinning", som Robert korrekt beskrev det när han hjälpte mig med några
rader i mitt brev om journalraderingar till socialstyrelsen. Men den där
kollektiva uppfinningen är fullständigt livaktig fortfarande. Jag skulle
inte haft mobben efter mig om inte psykiatrin startat "uppfinnandet" 1992…
Som Robert sagt har jag haft aggressionstabu från uppväxten. Aldrig
varit aggressiv. Fanns inget aggressivt mellan mig och engelskan
t.ex. Robert har velat uppmuntra aggression, sedan han såg just detta som
ett stort problem. Min mor har också velat uppmuntra (efterfrågat)
aggression i min barndom. Jag var inte "pojkrackartuff", utan timid. Som
jag också skrivit i Spelar ingen roll. Men inte bög förde… (Går det
inte få ihop att nåt sånt är möjligt….?...) Så det lilla som funnits har
varit när jag pressats över alla gränser – av just psykiatrin.
Skenbedömningen de fixade 1994, då jag sparkade in glaset i en glasdörr på
väg ut. (Och sen gick in och sa de skulle skicka räkning. Sekreteraren
tittade medlidande på mig.) Det var den första visade aggressionen. Jag
vill inte dra om hur psykiatrin sen demoniserat mig.
Brevet till socialstyrelsen finns bl.a. i
förra boken, Track A-dagbok 3. Det är ett viktigt brev.
Socialstyrelsen gav mig rätt.
Men det blev alltså bara för kusligt för mig när låten om flickan som
fick fly kom hos tandhygienisten. Därför har jag nu dragit denna
långbeskrivning. Som jag är väldigt nöjd med att jag, för första
gången, gett, lite mera ingående. Självterapeutiskt, skulle jag tro.
(Jag blir rent av såpas "pretentiös" om jag undrar om det blev
kommakonstigt i förra meningen. När jag får "petnoja" vet jag att jag
gjort nåt bättre. I nån mening, här. – För mig i varje fall.)
Kortet t.h. [Jag lägger inte ut det.] tog Robert på mig nån gång då jag
ännu inte bott så länge i Ransäter. (Jag har inga kort från den tiden, och
minns inte precis när det var.) T.v. ett tydligt kaotiskt brev till Robert
från 1987 [Jag lägger inte ut det.], som jag lagt på cd’n till Spelar
ingen roll. Kluddet på kuvertet är röd och gul tusch.
Det är nu 28/5 när jag skriver klar om det. Nåt mera om engelskan. Hon
var en sväng till Robert och mig sommaren -87. När vi hade bott ihop hade
hon sagt "Det är inte du som är galen. Det är välden." – Vilket jag
vill säga att hon sade får att kunna utnyttja mig vidare. När hon kom till
Ransäter sa hon att Robert var galen, och nu var vi två galningar här.
Passade samman. Jag har haft många overkliga idéer och tankar, och haft
mycket overklighetskänslor – verkligen varit extremt illa ute. Men jag har
aldrig haft nån psykos eller nåt annat beteende som man säger att personer
man kallar "galna" har. Utan det är mera rätt att säga att jag haft
extremt stora problem. I går tänkte jag nåt som fick mig att skratta.
Förr hade jag problemen i mig, men nu är de skjutna ut på alla människor
omkring mig. Typ som exorcism. Eller djävulen Jesus driver ur mannen, så
den går i grisflocken. Min sjukdom är utdriven och har gått in i folk runt
mig…, så de är "galna". Jag skulle må bra och ha ett bra liv nu, om
det inte vore för mobben. (Begränsat med knäet. Men i som det var i fjol
skulle jag ha haft ett bra liv, om jag inte hade hetsen.)
Engelskan fick med ett par tusenlappar hos mig i Ransäter, och snyltade
ett tag till. Under hela tiden i Oslo sa hon: I feel so guilty. I’ll
pay you back some dag." Och jag visste att det inte var sant. Det
som gjorde att det inte blev för stor ekonomisk katastrof var att min
tyske morfar hade sparat pengar till min syster och mig. (Han har varit
soldat i kriget. Så det skall ha varit det att han deltagit i något så
destruktivt mot framtiden som gjort att han velat spar pengar till oss,
plus en liten guldtacka. Nu kom jag på – för första gång – att det kanske
mera troligt hänger ihop med hur de fick uppleva fattigdom och svält. Min
mor har berättat om det.) Jag använde pengarna till att betala en del på
huset i Ransäter och för ett år på Högskolan (universitet nu) i Karlstad.
Jag minns inte om morsan inte lät mig använda de pengarna från början,
eller om jag fick göra det. Jag minns inte, men antagligen betalade jag
tillbaka mitt Norska studielån mer eller mindre med de pengarna. (P.S. När
jag googlat engelskan har jag hittat att hon säljer "plotterkonstnärliga"
djur på nätet. På bilden på henne och hennes man, hade även hon en stor
fakemustasch, så de såg ut som håriga ryssar, eller nåt. Sedan alla
spoofar loss på mig och Robert tolkade jag det genast som att det var
det som det var frågan om. Då fanns fortfarande Roberts hemsida på nätet.)
Då lämnar jag den utvikningen om engelskan och återvänder till
tandläkarstolen – hygienisten.
Jag lägger inte ut mera från denna innehållspunkt, men se också
innehållspunkten
Tillägg om
tiden på konstfack, engelskan och hur jag kom till Sverige genom Robert.
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|