|
Om Robert Jäppinens målning
som 1988 lades på golvet på
höstsalongen.
Jag har tidigare beskrivit detta i
en bok som heter Vem är
egentligen Robert Jäppinen Del 1.
Här är beskrivningen ur förordet
till boken
Track
A-dagbok 9:
Jag kom till Värmland 1987. På höstsalongen det året lade museet en
av Roberts målningar på golvet. [P.S. Jag tog tyvärr fel årtal.
Det var höstsalongen 1988.]
Den var uppenbart
inte menat att läggas på golvet. Den var finkänsligt målat, så att
det var uppenbart att den kom att ta skada av att
trampas på. Robert protesterade, men de vägrade ta upp den. Han
ställde saker längs kanten och skrev en lapp, så den inte skulle
trampas på. Det togs bort. Målningen trampades på i några dagar
innan Robert tog bort den. Han anmälde att målningen förstörts.
I uttalanden, och hans egen advokats skriftliga konklusion,
hänvisade de till att Robert själv ”ställt ut så”: ”…på liknande sätt hade Jäppinen placerat
en del av sina verk på sin utställning på Galleri Gripen.” Han
hade haft en grov, enkelt dekorerad matta på golvet på Galleri
Gripen samma sommar. Se kortet bredvid! Det
var inget konstverk. Men detta
fick alltså gälla som att han ”utställt så själv”, så då hade nu
vem som helst rätt att lägga hans bilder på golvet…
Det visar hur isolerat Robert stått att inga konstnärer ville
försvara honom.
På brevet från hans advokat har han skrivit: ”Min” advokat
visade sig inte vara min.
Som han sa: I sådana fall löper korruptionen hela
vägen till toppen.
Värmlands konstnärsförbund hade en stadga som sa
att man inte fick ta bort sina verk från en utställning, så
Robert uteslöts för två år och gick aldrig med igen efter detta.
Han vägrade hämta två andra av hans målningar, som hängt på
höstsalongen. Då han var bortrest passade de på att komma och
fick
hans granne att ta in paketet i Roberts hus. Robert öppnade det
inte, utan placerade paketet på en ”bänk” från ett träd, med
grenar som ben. Han kallade installationen Stinkande
getabockar i Värmland. Man ser ”bänken” med paketet på
kortet, under Roberts ansikte. |
|
Slut på text.
På fotostatkopian med advokatens brev (med påskrivet: ”Min” advokat
visade sig inte vara min.) finns även en skämtteckning
publicerad i någon av lokaltidningarna, med en arg fågel som kliar sig i
huvudet, med "!?" skrivet över, tittande ner på en målning med fotavtryck
på golvet. Konst på väggarna runt. Så det var inte bara rätt att hans
konst trampades på, utan det var något man kunde ha roligt med i tidningen
i tillägg.
Det påminner om nidserien mot Robert från den gång hans skulpturer kördes
på tippen.
Se boken
Robert Jäppinens texter. (Detta finns
inte med i boken.)
Ett annat bokmärke i förordet till Track A-dagbok 9:
Photoshoppat foto på Robert Jäppinen
på Lars Vilks hemsida.
Hans målning, som jag sett färdig, har photoshoppats. Robert
kämpade för fred och var väldigt uttryckligen emot alla former för
våld, men bilden, och Vilks text, gör honom till någon farlig... Hur
mycket spelar detta in i hur jag ses?...
Det finns ofantliga mängder osanningar - overkligheter - om båda Robert
och mig. Vi har varit två isolerade, som det går att ljuga sönder
fullständigt.
Länken med annat
kring Robert Jäppinen.
Torger Berstad |
www.lanterna.nu |
|