Mera kring Robert Jäppinen
Här är en trevlig videosnutt
från då Robert 2001 talade på Filosofiska
Sällskapet i Malmö. Han berättar om det han
räknade som hans första "aktion"/happening,
1950, och
sjunger även Svarta ögon.
|
Som Robert ofta själv sa
rörde han på "ömma punkter". Därför
föredrar nog många hans texter styckade och
omgjorda, sedan man enklare kan lägga det åt
sidan och tänka: "Han är galen." Det finns ofantligt många osanna beskrivningar.
I boken jag sammanställt,
Robert Jäppinens
texter, finns texterna Robert
påpekat som väsentliga i hans livslånge
arbete
för fred. De finns i sin helhet, och det är tillrättalagt så det går
att förstå. Se
innehåll och länkar
till boken längst ner på sidan!
Nog mest pga. alla lögner som funnits om
Robert i media har folk overkliga
föreställningar om honom, och därmed också
om vår relation. (Det har också ljugits och
ljugs fruktansvärt mycket om mig.)
Det var frustrationen över vad man finner på
nätet som gjorde att jag ville göra denna
länk.
En gång jag googlade Robert fann jag en
emaljmålning som Landstinget i Värmland lagt
ut, tillsammans med Jörgen Svenssons text ur
Värmlands museums bok, Vem är rädd för
Robert Jäppinen? (En sjuk titel till ett
sjukt och vidskepelsevädjande koncept.) Jag
trodde man kunde lämna kommentarer, som på bloggar, och skrev detta:
I en av mina böcker [Track A-dagbok 4], där
jag gått igenom museets bok, har jag
kommenterat detta:
"Sedan
man ideligen skrivit lögner har Robert sagt
och skrivit hur medierna kommit i mellan
honom och allmänheten. Han talade mycket
om hur man ville ha det till att han ville
få 'reklam för sig själv'.
Robert hade nåt
att säga. Det handlade aldrig om 'hans
varumärke', så det går överhuvudtaget inte
att jämföra med hur konstnärer sedan använt
medierna."
Robert hade bra koll på hur folk tänkte och
tolkade. (Det har jag sett besannas än mera
sedan han dött.)
Som han
sa utgår folk från sitt eget tillstånd i
sina
tolkningar. Därför får man ihop det han
gjort till saker som inte stämmer med
verkligheten. Han sa också att folk tolkar
fragmentariskt (snappar upp ord) och
fel, och sen fastlåser sina
feltolkningar. (Det stämmer också för hur jag ständigt misstolkats. Min
autism är den viktiga delen i det, men också
just att jag är "associerat med Robert Jäppinen".) |
|
|
|
Bilder från videon jag skriver om
nedanför.
Mellan 2002 och 2004 gjorde jag
Roberts hemsida. Sedan man använder
hans saker mot mig tog jag 2013 bort
den.
Robert var alltid engagerad i det
världspolitiskt dagsaktuella, vilket
blev för magstarkt för mig.
Hemsidan hette Kuckeliku-Evig
- Fred för våra barn
- The future for our children without
fear. Robert vigde livet åt
att kämpa för fred. Evig är lammet i
vänstra hörnet. |
19/8 -16:
Jag har just lagt på
min YouTube en
video från 1998 där Robert adresserar lögner i NWT
och i katalogen för utställningen Hjärtat sitter
till vänster.
[P.S.
9/1 -24: Jag har inte velat lägga ut videon på
nytt på min
nuvarande YouTube-kanal, så det
blir lite konstigt att jag skriver om
den.]
Robert talar om flera olika saker i
videon. Han berättar
t.ex. också att han försöker hjälpa någon han
tillfälligt mött. Den medmänskliga sidan, som
gjorde att han också ville hjälpa mig.
I NWT har man velat ge hans performance ett "hippielöjesskimmer"
genom att sätta i citat att det skulle ha
varit en "kärleksmanifestation". Det riktigt
grova är att man skrivit att han skulle ha
"drämt en flaska champagne i huvudet på
Poseidon". Vad som hände var att halsen på en
champagneflaska gick av då han öppnade den
mot Poseidonstatyns snäcka. (Jag var inte
själv med till Göteborg, men det finns
filmat.)
|
Från
videon:
"Nu kommer vi till Värmlandstidningen, som också gjorde ett mycket,
mycket bra arbete, genom att komma med
lögner."
Som Robert sa tackade han när någon satte
krokben. Han använde
det. För honom fanns inga
fiender. Den enda gången jag sett honom med ett ledset
ansiktsuttryck gällde det mig. |
|
|
Robert är den ende som
verkligen försökt förstå mig och kommit i
närheten av att göra det. Vi
hade daglig kontakt. Jag pratade
mycket om mina problem (han var en
sorts psykolog för mig) medan han talade
om världspolitiken, vad han hade
på gång och hans forskning i människan. En ovanlig relation.
Robert och
jag hade en rak och öppen
kontakt. Det fanns inte lögn i
honom.
Han var en sån som sade nakna
sanningar. Han har berättat att någon på en tidning en gång sa till honom: Inga
nakna sanningar, om jag får be!
Sedan
jag har Aspergers syndrom var det
inte bra att det var mycket
"kaosfaktor" med Robert, men det var ju inte det
man "gjort om honom till". Människor det inte
går lita på skapar värre kaos. |
|
|
|
|
Det handlade om
fred
I appendixet till
Robert Jäppinens texter
har jag tagit in bilden bredvid med text
från Kuckeliku-Evig:
– 1971 – Senare repliker i domstol:
Åklagaren: ”Vem som helst får inte göra vad
som helst med en offentlig staty.” – Svaret
var direkt skrivet på papper, överlämnat
till domaren, som fick läsa upp: ”Det var
inte vem som helst - kärringa är min, och jag
gör med den vad jag vill.” – Lindade det
destruktiva, sjuka benet med gasbinda.
(Senare, vid tidpunkten då femton skulpturer
kördes till soptippen i Karlstad, återgavs,
skrivet på papper, att lindan var
dasspapper, i stället för sanitär
gasbinda…....)
Jag kan ge en förklaring som inte finns i
boken. Jag har i boken påpekat hur Robert
konkretiserade tankar. Tankarna kunde
vara sprungna ur situationer. (Jag återger
detta från hur han berättat.) Då han lindade
fredsstatyn hade någon skrikit att han
skulle hålla käften. Spontant svarade han
att han lovade att inte säga något på en
månad. - Och han höll löftet... Därför fick
han skriva svaret till domaren. Han har
berättat hur, om någon ringde, han bara
skrattade tillbaka. Han brydde sig inte om
att folk tänkte han var galen.
Då han var 32 var han med om en bilolycka
och fick hjärnskakning. Han utnyttjade
tillfället till att spela galen, för att se
folks reaktioner.
|
Som Robert beskrivit på en länk på Kuckeliku-Evig
flydde han under andra världskriget från ett tyskt
koncentrationsläger, och gav då ett
"löfte till livet" att oberoende av
vilket yrke han kom att ha så skulle han
i hemlighet ägna sig åt att utforska
människans rädsla. Han såg rädslan som
orsaken till krig.
Läs om det i
boken.
Det är
Berättelsen om flykten och löftet
till livet. Se även länken/innehållspunkten
Forskningsmetod.
Gasbindorna, som han även använt på
dockor (th), är en referens till
Lazarusberättelsen i
Johannesevangeliet. Det handlar om "människans främlingskap
till livet".
Bredvid en emaljmålning med början på
Jesaja 2:4, som han använt ofta:
Då skola de smida sina svärd till
plogbillar och sina spjut till
vingårdsknivar. |
|
- Mitt
fredsarbete började på flykten från koncentrationsläger.....
- tackade mina fiender och speciellt den mannen som misshandlade mig under
den första dagens förhör - : (sparkar mot smalben) - ”Skjuter dig som en
hund” - ”Nej, kulan kostar pengar” - med handflatan mot mitt vänstra öra -
hör bara med högra örat - han pekar mot parken utanför - ”Vi skall hänga
dig” -
- vakuumtillstånd i huvudet... - och en vecka senare, på flykten - tackar
jag mina fiender medvetet första gången - och sedan dess alltid förtroende
med livet - mina fiender är mina vänner - utan att de har vetskap
om det - |
|
|
|
|
|
Här är
Roberts presentation från
hans första hemsida, Kuckeliku:
Robert Jäppinen, född 1924.
Jag räknar mig som forskare från 1927 till
1972, då det var slutförd (grundforskning)
Från 1941 medveten forskning - människans rädsla - frihet - samhälle -
kort sagt kommunikation - metoden: tjuvlyssna mig fram till kunskap -
hemlighålla min syssla (metoden den samma som jag använde som barn -
”låtsas sova” ).
Som första steg från 1927 var följande: iakttagande av det förbjudna, som
de vuxna tror är farligt för barnets liv och växande - (nyfikenheten leder
till kunskap och frihet till insikt (sikten inombords))
- exempel bland dom första minnen från denna tid är en dröm: tjuvlyssnar,
låtsas sova - upptäcker ett levande blodigt grishuvud som säger: akta - om
du skriker så får dom reda på att du tjuvlyssnar - nyfikenheten var större
än rädslan för det blodiga grishuvudet
- det andra steget - två år senare - 1929 -
(tiden för nattliga arresteringar i Sovjet -
maktens medvetna metod att sätta skräck på
folket - de vuxna): barnet tjuvlyssnar
nattetid
-
dagen därpå - ensam i rummet, gungande på sin gunghäst, de uttalade orden:
- ”pappa är stor och är rädd, jag är liten och är inte rädd” - följden av
detta uttalande blev en fråga som manifesterar sig i handling under samma
dag: samtliga vuxna han möter ser han i ögonen - samtliga vuxna vände
blicken och avslöjade sin rädsla utan att tro sig vara avslöjade.......
Steg vid tolv års ålder - minnessatser: - ”haren är inte rädd för en annan
hare - människan är rädd för en annan människa” - ”människan är som
grisen: äter vad som helst” (iakttagelse gjord vid utfodring av grisar -
jämförelsen avser människans okritiska anammande av vad hon hör - exempel
skvaller)
- 1941 - iakttagelserna av kriget och erfarenheten på bara kroppen (kort
vistelse i koncentrationsläger och flykten) aktualiserar tidigare gjorda
iakttagelser och tvingar fram nödvändigheten: - - En kontinuerlig
iakttagelse av allt som sker globalt - totaliteten ständigt framför ögonen
- avlyssnande med båda fötterna stadigt på jorden - kritiskt provande
varje slutsats i det väsentliga närvarandet
- 1957 - - prover hållbarheten i den samlade insikten - från denna tid
prövas varje iakttagelse inte bara intellektuellt utan bokstavligen
kroppsligt för att finna det möjliga och inte eftersträva det omöjliga
- DAGEN FÖR FÖRENADE NATIONERNAS MILJÖKONFERENS I STOCKHOLM 1972 VAR JAG
BEREDD ATT LÄGGA FRAM MITT FORSKNINGSRESULTAT
- - det visade sig vara omöjligt beroende på oförmåga i samtidens tillstånd
(medvetandetillståndet)
- nu, 26 år senare, bör det vara möjligt att tränga genom muren - så jag
går nu på Internet med dialoger från 71 år tillbaka - den första dialogen,
grishuvudets varningstilltal: ”akta dig....” |
Klotet representerande jorden.
|
|
|
|
|
|
|
Sådant Robert beskrivs som, men han inte var
Jag
blev lite chockad då jag 2014 såg på
Värmlandsnytt att Jörgen Svensson, i
samband med utställningen Värmlands museum
hade, påstod att Robert ville "ta bort
allt" samhälleligt, d.v.s. som om han vore
en anarkist.
Robert var ingen anarkist. I texter finns t.ex.
formuleringen "för demokratin att stå upprätt".
Han påpekade det som inte fungerade. Därför
kallar han FN för "FN-provisoriet". Robert var
också för EU och överhuvudtaget mera globalt
samarbete. |
|
Robert hade, som han alltid sa och
man kan läsa i texter, "förtroende
för livet".
Han talade om hur man skall lyssna
och lita inombords. Även som
konstnär.
Att "lyssna inombords" tänker jag att
är motsvarande hur Jesus säger att vi
skall hörsamma Gud och inte världen.
-
Att inte ha "sidoblickar", som Robert
kallade det. (Lukas 12:57:
"Varför låten I icke edert eget inre
döma om vad rätt är?")
Som man ser i texterna talade
Robert om människans "främlingskap
till livet". - En bra dokumentär om
det samma, som funnits på UR:
Intuition |
|
Som led i
sin forskning i människan har Robert utsatt sig
själv på olika vis. Som han beskrivit på hemsidelänken
Forskningsmetod, som nu finns på
sidan med
boken med hans texter,
hade han därför under tre år, 1966 -1970, speciella kläder, som var sydda
i förväg. 1969 - 1970
var, som han skriver "bondpojkens tid". På
vintern hade han kläder av jutesäck, och
sommarklädseln var fjärilsklänning/tunika.
Avsiktligt tänkt som provokation, och han har
beskrivit hur det fungerade som han ville.
Allt möjligt är fullständigt fel i museets bok
från samma år.
I videon säger Robert: "Nyfikenheten är
motorn i allting levande".
Från hans
presentation ovanför:
- exempel bland dom första
minnen från denna tid är en dröm: tjuvlyssnar,
låtsas sova - upptäcker ett levande blodigt
grishuvud som säger: akta - om du skriker så får
dom reda på att du tjuvlyssnar - nyfikenheten
var större än rädslan för det blodiga
grishuvudet
I museets bok finns i stället en rubrik om
"rädslan som motor". Man har vänt det helt
uppochner m.a.o. Man kan få en bild av att han
skulle vara ute efter att skrämma människor.
En avlång variant av hans "världsflagga" har de vridit nittio grader
och jämfört med Kazimir
Malevitjs suprematism.
Det har alltså blivit en helt annan bild. Detta är typiskt för hur allt med
Robert förvrängs. Det sprids så mycket dimma
som möjligt. Hela syftet med
utställningen och boken var sjukt.
Robert har beskrivit hur han på 50- och 60-talet
utforskade vad han kallade "bildlagarna".
- Verkan
av horisontella och vertikala linjer. Han sa att
den
vertikala linjens lutning åt vänster ger
kompositionen en positiv känslan. Robert använde
vad han funnit i sina kompositioner under
alla år senare. Målningarna med Marilyn Monroe
t.ex. En lutning åt motsatt håll sa han att ger en dyster
känsla. |
|
"Världsflaggan"
Min beskrivning från boken:
Bakgrunden för Världsflaggan är
att han väldigt länge jobbade med att
åstadkomma en enkel komposition som gav en
positiv känsla. Han ville också att det
skulle vara en bild som det fungerade att
uppförstora hur mycket som helst.
Han har sagt att han gjorde ett glädjehopp
då han kom fram till kompositionen.
För att finna ut om det verkligen
var
kompositionen
som sådan som
gav en positiv känsla, svetsade han den på
ett oattraktivt material, en rostig plåt,
och ställde ut.
På sina utställningar ställde han, som han
sa, egentligen ut publiken. Han ville se
och förstå hur folk reagerade.
Reaktionerna på rostplåten var bara
positiva. |
|
|
Rysk + rött ≠ kommunist och farlig
I Värmlands museums bok
menar
Jörgen Svensson att
Robert, när han använde röd färg, omedvetet
skulle ha varit påverkad av kommunismen i
Ryssland. Det är rena dumheter.
Som Robert sa är på ryska rött samma
ord som vacker.
Till höger kan man se hur rött för Robert
var något positivt och ingenting
annat. (Kommunismen kallade han för "ett
dödfött system".)
Robert menade att svenskar har rädsla för ryssar sedan man förr sagt: "Ryssen kommer
och tar dig!" (Stämmer det?) |
|
Från Kuckeliku-Evig, ur ett teaterstycke uppfört
på Arenan i Karlstad 25/1 1975:
Individ 1: "Din jääävla kommunist."
Människan: "När individerna ser en röd ros på
våren så tror dom att människan varit framme och
målat den..."
Individ, tant 1: "Men - är du inte kommunist
då??"
Individ, tant
2: "...han har ju snälla ögon - " |
Ur texten på
affischen
Räkning till huset Justitia:
- detta arbete värderat högt av kung Robert,
doppades i rosenröd AMOR och fasttrycktes på en
större gråsten och på dess ovansida fästes ett
stycke pressad järn - i rester av den rosenröda
(färgen) doppades ett antal gatustenar och
fästes med kraft på samlevnadsspegeln (de 42
frågorna)... |
|
|
1986:
Rött under hjärtat. Från hemsidan: "Håller jorden i min högra hand och
proklamerar ny tideräkning - omklätt festligen" |
1998: Poseidon dekorerad med 99 röda
rosor. På den lilla bilden bredvid
håller han en nyckel för fred "från
evigheten". |
|
|
|
|
|
Här är en text
från 1982
med rubriken
Dokument från framtiden:
De utställda verken är spår av
aktiviteter som haft (och har) anknytning
till aktuella händelser
(happenings/”historia”) i tiden och som i
nuet manifesterar en obruten kedja: −
Med-vetande.
Under mina aktiviteter har jag undvikit
ordet ”happenings” – ett fenomen som
punktuellt användes på 1960-talet då
konstnärer hittade på oväntade händelser för
att roa eller chockera konstpubliken.
Mina aktiviteter har däremot konsekvent
varit länkar i en kedja, i forskningen om
vad Människa är. Aktiviteterna har varit som instrument i en
forskares hand i arbetet att kartlägga hur
den alienerade människans tillstånd är och
varifrån detta destruktiva främlingskap
utgår. Detta defekta mentala tillstånd är
grunden till alla krig: mellan två (i
familj) och globalt (i stort). Detta
påstående är bevisat och jag har nycklarna i
min hand sedan 1972
– den globala miljösituationen var redan då
katastrofal, både ekologiskt och mentalt −: ”Det skall
bli betydligt sämre – för att om det inte skulle bli det
så skulle vi aldrig få reda på vad riktigt bra är”.
Människan av idag använder sin ”fria vilja” till att
fånga och hålla fast sig själv i ett egoistiskt,
totalkorrupt tillstånd – ”självförverkligande” – ”Man
hälsar väl inte på obekanta”…
− GOD BÖRJAN – ingen har haft det så bra att man kan
säga god fortsättning
− så därav – god början.
robert
|
|
|
|
Stycken om
Robert ur boken Track A-dagbok 4.
Jag skriver i boken om hur Robert, otroligt
nog, inte hade rädsla, och att han beskrev sig
själv som "ohämmad". Han har talat med mig om
hur människor tror att det är hämningarna som
"håller oss i schack", och att utan hämningar
måste människan vara barbarisk. Jag tror det
dels är därför man uppmålat honom som en "bröttyp"
han verkligen inte var.
Som jag skriver i boken: Robert har
varit inkännande på ett sätt som ingen annan
varit mot mig. Han gjorde verkligen allt för att
hjälpa mig.
Och: Det är förde att Robert, tvärt om, var en
inkännande, mänsklig människa som jag kunde ty
mig till honom.
Sedan människor normalt ínte är glada och
öppna på det sätt Robert var, och han
samtidigt inte betedde sig normalt, har man velat tro att han måste vara full.
Roberts alkoholkonsumtion låg på en
kvartflaska Whiskey på ett halvår. Han har
aldrig druckit, jag har det heller inte. Han
var emot användning av droger och förbjöd
t.ex. Kjartan Slettemark att röka hasch
under deras "aktioner"/happenings.
Också ur boken:
Som
man ser bjuder han till fest så väldigt,
och visst inhandlade han på systemet, men
inget dracks. Som jag skrivit förr:
Det var inte fest i den betydelsen. Det
brukade bara dyka upp få människor. Ofta
pensionärer. Och Robert pratade på. Det var
det som hände. (Det stod fullt med oöppnade
vinflaskor på hans sovrumsgolv, från många
många år tillbaka.)
Om någon kom med upp ett tag bjöds det på kaffe.
|
Som andra som gjort saker med Robert, har jag fått
vara med om en del
väldigt ovanligt. Här har Evig fått åka med till vernissage
2002.
Han är klippt som lejon. |
|
Förklaringen till Evig, från Kuckeliku-Evig:
Sagan om Evig År 16
9. April -01 kl. 15 i disregn: Genom
köksfönstret, på 100 meters avstånd, såg jag
tackan och strax efter en lammunge gå upp och
direkt till spenan - den vackraste lammunge jag
sett - sen går lammet nyfiket runt tackan - och
så ser jag att andra sidan har nästan lika
mönster -
|
|
|
|
Jag har tagit
denna märkliga bild. |
Senare har Robert brukat ge Evig röst och
säga det bredvid, om att han "kommer från
evigheten och manifesterar sig i
tiden", och lägga till
att vi "får låna köttet. Sedan går han
tillbaka till evigheten."
Det motsvarar hur Jesus säger att han utgått från Fadern och går
tillbaka till honom igen.
Johannes 16:
"En liten tid, och I sen mig icke mer;
och åter en liten tid, och I fån se mig."
Då sade några av hans lärjungar till
varandra: "Vad är detta som han säger till
oss: 'En liten tid, och I sen mig icke; och
åter en liten tid, och I fån se mig', så
ock: 'Jag går till Fadern'?" |
|
|
|
|
2006
Det sista Robert jobbade med, men inte
fick gjort färdigt, var en retrospektiv
utställning i en låg byggnad på tomten.
Där hade han gjort gångar som skulle
påminna om de förföljda första kristnas
katakomber. Det finns många motiv från
Evangelierna i Roberts konst. Han sista målning
föreställer Adam och Eva.
Se Kristusbilden
bredvid större.
Den sista tiden ramade Robert några av
hans viktigare tidiga målningar. Se två
av de, och några andra bilder, i det jag
lagt ut av
appendixet
till Robert Jäppinens texter.
|
|
|
|
|
Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|