Ur boken
Dokumentation av en masspsykos:
Några tillägg. Om Värmlands museums påhopp, 2014, HW och annat.
Tar in min teckning av tidningsbilden
från Robert-utställningen, som jag skriver om i förordet.
Med text, som det finns i Track
A-dagbok 4 Hets
och förföljelse:
Oj då! Nu kollade
jag bilden från Robertutställningen på Google, och bredvid står
rubriken Sångimprovisation. [(Jag gillar inte versen
från -07.) Det finns inget logiskt |
|
|
|
skäl varför den skall dyka upp i bildresultatet intill
något om Robert.] Får lägga in den dikten. Jag sitter och tittar på
bilden med handen som pekar ner – förde att Robert och jag är det som
skall ner. Jag tänker på allt detta sjuka, och så är det min dikt om min
egen död som är länkat där… Herregud… Tror väl inte NWT lagt in den på
nytt. Och annars är det några dödsmarodörer som googlar ”Robert
Jäppinen + Just Den Dikten” – för att få in min död samtidigt… [Jag
har funnit flera exempel på att folk håller på med sånt. Man vill gärna
ha in nåt som uttrycker att jag skall dö. Roberts målning, i
förlängningen av armen, är f.ö. Marilyn Monroe död. En märklig
”dubbel-Marilyn-målning hänger över intendenten. Ett tänk utifrån
”parhästar”/”dubbelmänniskor”? En kluddig sak (målat med förbundna ögon)
med adressen till den gamla Robert-hemsidan, som jag hade tagit bort
2013, bakom honom.] För det är mig som ”skall ner”… - Det pågår
varje dag…
Dikten har funnits i helgbilagan juni 2007, ser jag. Men jag behöver
betala för att logga in. Och det skall inte vara nån mening. Jag sökte
på Sångimprovisation på NWT, och det var bara ett resultat,
nämligen det. Så den är ”intensivlobbying” på nätet.
”De ovanliga” samsas med älgkonst är
rubriken på tidningsartikeln till spoofutställningen med
”fatwafotografiet” där HW
[Hans Westlund]
och en kvinna, som virat ihop en ”håna-Torger-älg”,
poserar med mord i blicken. Jag har tecknat in HW’s ”döda-Torger-grej”
Moose Blues. – Tjur-horn på en blå gitarr. Man har,
med avsiktlig beräkning, tagit fotot, så att gitarrhålet är
placerat (bakom ståltrådsälgen) precis där man skall skjuta en
älg. ”Mitt i prick” fotat.
HW har utgett en bok som heter Bulls eye. Jag har skrivit om
flera kusliga saker som gjorts mot mig utifrån ”dart”. En
marinofficer i en kanske-inte-helt-verklig popgrupp, har gjort
demoniseringsinsats. (Finns i Track A serier.)
2010, innan jag utgav En penna fick på känn,
kontaktade jag förlag och skickade jag väldigt många av teckningarna till förlaget Fel förlag
(…). De tog in några, proportionsförvrängda, i sin
skrift Fel. Jag har kunnat konstatera att de varit ”on my case” i det, och de två nästa numren av
skriften, med omslagsbilder mot mig. Teckningarna som togs in var utvalda för att skapa en
demoncocktail mot mig, med andras texter,
|
|
följt av mina bilder, så de gav bilden av mig som nåt ”degenererat”. Omslagsbilden på det numret är en skallig, fet man i kalsonger, sittande
på en soffa, med ett ben i gips. Eländig uppsyn. En bild är på en långhårig kille i klänning.
HBTQ-temat. En bild är just på en blink, med en kvinna blinkande mitt i pricken av blinken.
Jag har inte orkat läsa mera än stycken i
demoniseringsnumret där de tagit in mina teckningar. Bland andras teckningar fanns en på ett flygplan som
åkte in i en skyskrapa. Så de har hakat på något utifrån det Robert hade på startsidan om 11/9
(som jag tror att bidragit till att man har för sig att jag är en ”terrortyp” – jag tror landet
ligger där någonstans). En annan teckning visade en man som pekade med fingret ner, motsvarande
tidningsbilden på förra sidan.
Det har även funnits annat på temat ”dart”. Jag skall
prickas. Budskapet i artikeln med spoofutställningen, som HW tagit initiativ till
(!), är just det. Propaganda som
fungerar. Jag är den ”blå” älgen, som skall dödas - hetsas och fällas,
som älgar vid älgjakt - och bli ”mounted” – satt på vägg – som Woody Allen säger i ståuppgrejen, The moose
(finns alltså
på YouTube), som jag hade på min 2012-hemsida. - Det
judiska paret i älgkostym, som slutar så. (Har man dragit ”nazistväxlar” på att jag haft detta
klipp?)
Jag har även, för ett par år sedan, sett ett reportage i
Värmlandsnytt, som dödsgeggade mot mig, just vid älgjaken. Jag fick sluta att kolla Värmlandsnytt.
[Läs mera om detta:
Påhopp av Munkforskonstnären HW. En spoofutställning och bilder på
facebook.]
Demonisering av Robert, och därigenom också av mig
Bilderna på förra sidan är två som kommer upp i google-sökresultatet
för ”Robert Jäppinen”. Den med HW på tredje bildraden. Jag vill nämna
två andra bilder som kommer upp. Jag tror det handlar om
sabotageinsatser i syfte att demonisera mig.
Det fanns två bilder på Roberts hemsida, som var extra lämpade för
demonisering, och de har båda använts. I sin forskning i människan hade
Robert, från 1967 – 1970, specialsydda kläder. Under ”bondpojkens år”,
kring 1970, hade han ett ”ID-kort” med bild på Nixon, med Hitlermustasch
och lugg ritat på. [Finns i kontext på länken Forskningsmetod i
presentationen av boken
Robert Jäppinens texter.] Bakom
bilden ett stycke ur Johannesevangeliet. (Jag beskriver inte det närmre
här.) Hur som helst har detta inspirerat Kjartan Slettemark till att
göra sitt berömda Nixonpass. Min konstnärshyresgäst, T (som alltså gjort
snoka-skit-insats), har säkert berättat (kanske lite tillskruvat) hur
jag talat om detta. Jag minns inte hur jag sagt längre. Nu tänker jag
bara på det som att Kjartan inspirerats, men kanske har jag formulerat
mig annorlunda till T, kring 2003. Detta finns hur som helst uppsnappat,
med bilden på ”ID-kortet” (hämtat från Roberts hemsida) på konstnären
Sture Johanssons hemsida, där det står att Kjartans pass var ett
”kopierat koncept” från Robert. På länken med detta om Robert finns
också irritation över att Kjartan kopierat en idé från Sture. En poster,
som ser ut som Svenska Dagbladet, men med LSD skrivet stort nertill. Läs
Svenska Dagbladet. Så vi har en drogassociation på länken. (Kanske är
meningen att få folk att tro att jag haft kontakt med Sture?)
Sture Johansson är känd för att, kring -68, ha gjort affischen
Haschflickan, så det är den andra drogassociationen.
På länken finns ett foto på Robert och en beskrivning som fanns på
startsidan till Roberts hemsida, där ”ID-kortet” råkar finnas med:
Robert befann sig i Stockholm 1972 (på svenska flaggans dag), där han
bl.a. träffade statsministern Tage Erlander - och senare blev arresterad
av polis! Hemkommen till Ransäter i Värmland skrev han som avslutning
den 19 juni 1972: ”…att det står nu mitt yrke ‘allvetare’ i
polisrapporten på Klara polisstation (jag hade lämnat hemma mitt
identitetskort denna gång - (med bilden på Nixon, med Adolfs mustasch
och lugg))”.
Han framhäver med utropstecken att Robertsätter blivit arresterat. Det
finns länkar till jappinen.se. Jag tog bort allt därifrån 2013. Bilden
på Kjartans pass är länken till Roberts ”ID-kort”, med texten som fanns
till det på Roberts hemsida:
”Mitt ‘ID-kort’ från denna tid på gator och torg, utfärdat av
‘länsåklagarmyndigheten’ - stödjande på Johannes, 16 - i lilleputtarnas
egoistland…
Adolfs mustasch och lugg på Richard, från de rikas land (och jag var rik
bland alla fattiga) - och några rader från den tiden - ur texten
‘Manuskript utan titel’ (165 A4sidor) - i inledningen av texten handlar
en sida om pajsaren Adolf, och resten från det stora landet med pajsaren
Richard den namnlöse i många skepnader:”
Bilden på hur Robert, vid det nämnda tillfället, 1972, fördes bort av
två poliser, är den andra bilden från hemsidan, som är
demoniseringsoptimal. Den fanns på startsidan. Den har funnits högt upp
i sökresultatet nog sedan kort efter Roberts död. Den fanns då jag sökte
på Robert för några dagar sedan, men är nu, för första gång borta. (Jag
har sökt på Robert väldigt ofta sedan han dog.) Det är ju bra.
[P.S. Jag vet inte om jag bara missade att se länken, men den finns där
igen nu.] Det är bra chans att den tagits bort förde att jag nyligen
skrivit på min hemsida att detta var skumt. Webadressen till den som
”lagt beslag på” bilden var grandmasternaz – något åt nazism… Så
vi har arrestering av polis, hos konstnären med drogassociationer, och
nazism på länken med bilden från -72. Och det skumma, som jag påpekade
på hemsidan (tagit bort det nu), är att personen skrivit ”via
Kuckeliku-Evig” (Roberts hemsida). Som jag skrev på min hemsida: Antyder
inte ordet ”via” att det funnits kontakt?
Den riktigt allvarliga demoniseringsinsatsen finns nu på andra
raden i google pictures, men bilden har länge varit bland de tre första.
Det är ett foto på Robert, från Lars Vilks hemsida.
Det kördes i gång flera korrupta insatser då man såg att Robert inte kom
leva mycket längre. En sådan insats, påstår jag, att det varit då
konstföreningen i Ulvsby, KRUT, ville ha Robert med på sin konstrunda
2004 och 2005. Jag var också med. (Det är lite speciellt i sig, att
någon som har KRUT som namn, vill ha in en som kämpar för fred.) Som jag
beskrivit har HW gått loss på mig på deras konstrunda. Efter allt att
döma även 2007, då Vilks hade sin Muhammedrondellhund. (Något år senare
har en av hans teckningar, föreställande mig, som fyllhund – en hund
alltså – med avsiktlig "rödvinsfläck" på, funnits som ett pris. Lotteri
eller nåt. (Finns i K2. [Track A serier]) [Jag har aldrig haft
alkoholmissbruk, och vill väldigt gärna polisanmäla att det uttrycks.]
Jag har skrivit en hel del kring Ulvsby, och det är alla gånger därför
de nu sett till att jag har en ny granne under, som har företag just
där. (Han ljudterroriserar mig dagligen.)
Nu skriver jag rörigt om mindre väsentliga saker.
På den första Ulvsbykonstrundan var katten temat. Robert hade
gjort George Bush, som en katt. Cato negro. Bilden fanns med på
utställningen Robert och jag hade i Munkfors ca. 2003. Jag hade gjort
teckningar över mardrömsskrivelser om mina psykiatriska journaler. Jag
ville att utställningen skulle heta Naturtrogen, men Robert
tyckte i stället det skulle heta Bilder och journaler. (Det blir
för långa utvikningar nu… Jag har gjort ett häfte av min del av
utställningen, men tryckeriet saboterade färgen. Häftet är högt upp i
mitt google-sökresultat.) HW har, på sin blogg, tagit fäste på
Roberts kattbild. (Finns i K2.) På den hade han klistrat utskrifter från
hans politiska ”Byfånars galleri”, från hemsidan. Detta har använts i
demoniseringsinsatsen med fotot från 2005.
Det året var konstföreningen KRUT’s konstrundetema boningar.
Robert råkade att ha gjort en bild som han fick visa. Jag hade med en
liten abstrakt bild, men jag var detta år inte med till utställningen.
(Jag undrar om inte Roberts målning rent av blev liggande där. I så fall
har det varit fritt fram att fabricera.)
Robert sa att det som hände i Vita Huset var att det exploderade. Han
hade målat Vita Huset så att det föll ihop, med vit rök. Det handlar
alltså inte om en fysisk explosion. – Förstås. Men på fotot på
Vilks hemsida är det en sådan bild Roberts målning ger. Och det är,
som jag skrivit förr, en photoshoppad bild. Jag har sett målningen hemma
hos Robert, och den var inte som målningen på Vilks hemsida. Jag vet
inte om jag har mera öga för sådant, men jag ser direkt att en böjt och
bränd pappersbit med den amerikanska flaggan inte ligger där. Den
är inklistrat i ett bildbehandlingsprogram. Som bilden ser ut flyger
flaggbiten i väg av explosionen. Man har knutit an till Roberts
A4-utskrifter från hemsidan, och hans ”makabra montage” där. (Som jag
gjorde på hans diktamen. Och det var inte roligt, utan jag brände
ut mig på hans hemsida.) Robert har också målat på bränt papper, som han
haft från ateljébranden kring -89. Men han har aldrig hängt en hackigt
klippt, bränd A4-utskrift på målningen. Det syns att det inte stämmer.
[P.S. Det skulle i själva verket behöva vara en färgutskrift i A3
för att det skulle stämma storleksmässigt.]
Sen är inte explosionen en lätt luftexplosion heller (som då jag såg
målningen), utan det typ sprutar blodrött utifrån Vita Huset. Sedan
flaggan är photoshoppat in skall också det röda kunna vara det. Jag blev
helt chockad då jag 2013 fann bilden på nätet. Jag gjorde Track
Adagbok 4 snabbt – boken har bara hundra sidor – sedan jag kände att
detta var något för horribelt, som jag behövde bemöta. Efteråt
har jag tänkt, och försökt minnas, om det inte var så att Robert
berättade efteråt, att de på plats där ville ha Vita Huset rött. Typ som
röda stugor. För jag tycker mig minnas att han sa att det kunde
misstolkas som en blodig explosion. Jag är inte säker. Men flaggan är
absolut inklistrat i ett bildbehandlingsprogram, och det är verkligen
kusligt.
Sedan Robert är död, och ingen har koll på hans saker, kan man fabricera
hur man vill. På bilden står Robert intill målningen, och man har valt
en bild där han ger lite intryck av en ”illbatting”.
Min gissning är att någon här gett den photoshoppade bilden till Vilks.
Hans bloggpost har rubriken Att sätta tingen under debatt. Jag
kan inte se att det är någon anledning till att det han skriver om skall
”skyltas” med en bild på Robert. Och att han tar avstamp i det Robert
gjort, som varande nåt värdelöst jämfört med det han gjort.
Jag har gått igenom det närmre i Track A-dagbok 4, men vill inte
nu ta detta så noggrant, sen det är för tungt. Men under bilden på
Robert finns bild från någon makaber eller osmaklig installation, gjort
av en konstnärinna i något östblocksland, som fängslats för det hon
gjort. Så det skapas en parallell till Robert, som om han skulle ha
gjort något liknande.
Robert har talat fruktansvärt mycket med mig om hans och Kjartans
”aktioner”/happenings i slutet av 60-talet. Det var Roberts
forskningsmetod. I hemlighet har allt handlat om en forskning i
människan, som han gjort förde att han vigt livet åt att kämpa för fred.
(Ett ”löfte till livet” vid sexton års ålder, efter flykten från ett
tyskt koncentrationsläger.)
Hur som helst har han sagt hur det var viktigt att de aldrig bröt mot
svensk lag. Han förbjöd också Kjartan att använda hasch under deras
aktioner. (Robert var helt emot användning av droger. Han drack heller
inget, fastän man gärna - motsvarande som med mig - trycker det på
honom.) Robert arresterades flera gånger för ”förargelseväckande
beteende” (kring -70), men som han sagt har det aldrig kunnat påvisas
vem som skulle ha förargats.
Men på Vilks blogg framställs han som någon som inte integrerats i
samhället (och kanske bör vara i fängelse?).
Robert omnämns överhuvudtaget inte i kommentarssträngen, utan av det jag
såg handlade det bara om Vilks Muhammed-rondellhund, och hela detta.
Men jag tycker det är tämligen skumt att Vilks har fått ställa ut den
just där, efter att andra inte velat ställa ut den. Och hur det här
skapats en koppling till Robert, och därmed också mig.
2007 skulle Karlstad ha sin första konstrunda. Det är också tämligen
skumt att man då bjöd mig till att ställa ut, tillsammans med en
konstnärinna som arbetade på Pliktverket (någon inom försvaret), på
Värmlands museum. Ingen har gillat mina abstrakta datorbilder. Man har
bjudit in mig för att trycke ner mig. Jag beskriver det inte närmre här.
Har skrivit om det förr. Men det var en läbbig erfarenhet, och en del av
det läbbiga var att någon studenttidning var där och ville fråga mig om
det Lars Vilks gjort. Då hade jag ännu inte kollat bloggposten.
Det finns väldigt mycket mera jag kunde skriva om vad man hittar när man
googlar Robert, men jag nöjer mig med detta.
Som jag skrev två sidor bakåt kördes det i
gång några korrupta insatser då alla såg att Robert inte
hade länge kvar att leva. Jag tror att KRUT’s bjudningar
var en. Något annat, som jag kommit att misstänka, är att en
filmskapare (kan låta bli skriva namnet – detta är ju heller
inget jag vet) skulle göra två filmer med Robert, och
därför villa ha allt han hade av film och diabilder. Jag
tror man varit rädd vad jag skulle kunna göra med all film.
Robert har dokumenterat allt möjligt genom åren. Till
tidningsartikeln där man skriver om hans målning som lades
på golvet i Värmlands museum, finns t.ex. en bild på honom
där han håller en videokamera. Det finns allt möjligt
ovärderligt spännande, från ”då det begav sig”, kring 1970
(som jag inte ens sett, men vet om), men också mycket som
vore komprometterande för etablissemanget här. A [Roberts
son] har senare hämtat all film. Men det har här funnits
möjlighet att rensa ut saker. Det är en anklagelse, men jag
misstänker att detta varit hela syftet med att säga att inte
bara en, utan två filmer skulle göras.
Något som stärker min misstanke att det handlat om
”konfiskering” är hur filmskaparen länge hängde efter mig
för att få en kassettbandinspelning, där Robert talar med
Karstads polis om Palmemordet. En man hade 1986 sagt till
Robert (”försagt sig”, som Robert kallade det) att han ”var
med då det planerades”, i tron att Robert skulle ha varit
negativ till Palme.
Robert fick mig att renskriva det som sades. Det var Robert
som kontaktade polisen om detta. (Han hade sina egna
teorier.) Hur som helst sägs inget vettigt. Jag har även
lagt denna text på cd:n till Spelar ingen roll. Men
att detta kassettband skulle vara något som ”behövdes för
filmen” (som aldrig blev av) är knappast sant. Jag skickade
kassetten till filmskaparen. Har en dålig kopia kvar. Men
det är mest bara massa ”vagt stottrande”.
Den sista killen på Ord, Bild, Drama, som gjorde
knyta-an-till-Torger-för-att-snoka-tjänst, ”beslagtog” en
video på Robert talande för Filosofiska sällskapet i Lund
2001. (Jag har blivit misstänksam även till den
bjudningen, pga. dumheter som sades där.) Jag visade videon
på Ord, Bild, Drama, och det blev ett otroligt liv i klassen
efteråt. Så det är väldigt synd att videon är borta. Jag är
tämligen säker på att jag aldrig fick tillbaka den.
Ok. Jag skulle kunna fortsätta att skriva om löst och fast i
det oändliga såhär. (Vill gärna bli klar med boken nu.)
Det är en annan sak, som jag tänkt på länge, om jag skulle
skriva om här, och även filat på en text. Men jag låter bli
att ta in det. I Spelar ingen roll har jag skrivit
att dagen då jag fick min ”livsnödvändiga” Aspergerdiagnos
”råkade vara samma dag som Robert dog”. Jag tror inte längre
att det var en slump att det skedde samma dag. Jag har
kommit att bli övertygat om att man planerat det så att det
skulle vara på samma dag, förde att man inte velat ha mig
som vittne när Filip och Fredrik kom till Robert.
[P.S. Jag har senare funnit ut att 12/6 är rysslands
nationaldag. Robert har gjort en poäng av hur han fått
rättegångar att bli då han ville det, och det har då varit
på Sveriges nationaldag. Jag tror man valt rysslans
nationaldag och att man vetat precis vad man gjort. Jag tror
inte det gått till riktigt som Filip och Fredrik beskrivit
det.]
De har låtit Robert prata politik på telefonen, så han
trodde att han skulle få tala om sådant när de kom. Jag hade
inte koll på Filip och Fredrik då, men kollade upp dem på
nätet, och talade om för Robert att de bara var ute efter
ett knäppt klipp. Vid det sista telefonsamtalet jag hade med
honom, ville han att jag skulle komma upp och filma dem.
På en hemsidelänk fanns en bild på Robert ridande på baggen
Evig. Det är det tämligen givna ”knäppa klippet” de skall ha
velat ha. Och faktum var att Evig hade blivit alldeles för
kraftig, och Robert alldeles för svag, så… Vad jag vet är
det så han dog.
Jag har, som sagt, många flera tankar kring detta. (Det
finns i dagböckerna till kommande Track A-dagbok 8.)
Men jag skriver inte mera om det här.
Det är allt möjligt jag, de senaste åren, fattat att varit
skumt mot mig, under åren i Sverige. Robert har beskrivit
många korrupta saker han utsatts för. (En del sådant har jag
skrivit om på cd:n till Spelar ingen roll.) Så det är
mera jag tror varit ruttet kring Robert, som han inte
förstått. - Inte misstänkt.
Det är en sak till jag vill ha med i boken, och det är
Roberts beskrivning av lynchningsstämningar. Robert har beskrivit
hur han, i sin forskning, ”indirekt provocerat lynchningsstämningar”.
Det senaste tillfället han beskrivit var nån gång på 80-talet, då han
gick in i en folkmassa, som lyssnade på ett tal för kärnkraft, med en
stor affisch med text: ”Idioter i hela världen, förena eder för
kärnkraft och sysselsättning i helvete.”
Robert har beskrivit hur hans tillstånd av icke-rädsla avväpnat de som
attackerat honom. Det har kommit svar på tal (inte uttänka svar)
automatiskt. Han har sagt att om han skulle ha visat det minsta spår av
rädsla skulle man ha rivit honom i bitar.
Han har sagt om tillståndet folkhopen kommer i, att de blir ”tusen
procent överens” om att personen är ett hot mot hela deras existens. Han
har sagt att det skall vara obegripligt för dem själva i efterhand, hur
de varit.
Jag vill ha med detta, sen det verkar vara så folk gaddat ihop sig mot
mig, i nån sorts lynchningsstämning. Man har för sig att jag är
Gud-vet-vad för saker jag inte är. Nån sorts hot, fastän jag inte gjort
annat än att skriva.
Sedan jag har en psykiatrisk diagnos känns det
nervöst nog ändå att jag gör denna bok. Om man skulle vilja ”få
stopp på mig” genom att försöka klämma in mig på psyket, gör jag det
väl enklare om jag tar in något ur Nya Testamentet. Men jag tar ändå
in stycket bredvid, ur Johannesevangeliet. (18:29 – 31)
Helt utan vidare jämförelse hade judarna ett
motsvarande problem med Jesus, sedan de beslutat att han
måste dö. För att få till det måste det göras av romarna. Pontius Pilatus är ovillig döma
honom till döden. När judarna senare får välja mellan att Barabbas eller Jesus skall friges, har
man hetsat |
Då gick Pilatus ut till dem och sade: ”Vad
haven I för anklagelse att frambära mot denne man?”
De svarade och sade till honom: ”Vore han icke en
illgärningsman, så hade vi icke överlämnat honom åt dig.”
Då sade Pilatus till dem: ”Tagen I honom och dömen honom efter
eder lag." Judarna svarade honom: ” För oss är det icke
lovligt att avliva någon.” |
|
upp
folkmassan, så att Barabbas friges och Jesus korsfästs. (Jesus har själv
valt att ge sitt liv.)
På motsvarande sätt kan man, för lagen, inte bara ”döda
mig hur som helst”, utan gör det, med lagen och myndigheters godtagande, genom att ”hetsa
ihjäl mig”.
Om hetsen inte går att stoppa, kan den bara ha tre,
eller så, möjliga utfall: Jag står inte ut längre och begår självmord (jag har inga såna tankar);
jag hamnar på psyket (av pressen eller p.g.a. böcker och hemsida – som man förr i världen kunde
bli av med ”besvärliga individer”) eller så leder pressen till fysisk kollaps, genom t.ex. magproblem.
Jag vill ta in ett skärmklipp på ett stycke från min
hemsida. Det är från 2014 och finns i Track A-dagbok 5. Jag
har kallat stycket för ”fatwa-annonsen”. I psykningsbildsidorna kallar
jag orange för ”fatwa-färgen”. Det var detta, från hemsidan, som gjorde
det intressant att använda orange som psykningsmarkör.
Avslutningsvis har jag, på nästa sida, två dikter från
2004, som finns i den sista diktavdelningen i Spelar ingen roll.
Hjärtats plädering hade jag, tills för inte så länge sedan, på
min nuvarande hemsida. 2004 fanns inget att tolka, som det gör nu. Jag
kan tro att dikten kan ha inspirerat till att koka ihop intrikata saker,
så jag ”tolkar sönder mig”. Den är också tacksam att använda mot mig,
och säga att allt jag tolkar är overkligheter. Värmländska
författarämnen finns f.n. på hemsidan.
Hjärtats plädering
Hjärtat bankar – det vill ut
”Kan du inte göra slut?
Jag är less din skräck att lyda
- bara ser du jämt skall tyda
alla tecken runt ikring
mig beordrar ständigt spring
för alltmöjligt ingenting”
”Vilket hot är störst?, min fråga
vem lär stanna först för plåga?
Är det inte jag, min vän?
och säg mig så, vad händer sen?
(Tror du väl på himmelen?…)
Begrunda dessa mina ord
innan pinan gör rent bord"
Värmländska författarämnen
Det sägs ju att Värmlänningen ljuga kan
och inspiration finns det mycke'
så även när doktorn med penna i hand
för journal finns det "flykt" i vart stycke
För tolkningsutrymme finns mer än väl
och subtila små tecken att tyda
Och det som är plumpt må va' lögn, för all del
om han bara vet hur det skall lyda
Och mång' är den Värmlänning som i sin stuga
ljuger som Värmlänning ska'
Men mossa skall växa på vad han än skriver
- om han ljuger aldrig så bra
Men journaler de är ju offentliga papper
som knappast går rätta nåt i
och därmed mer tidlöst som konstverk betraktat
är dessa doktorers skriveri |
Efter detta följer bokens
Appendix.
|
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|