Förordet till Track A serier
(Från 2013. Jag ogillar mycket av det.)

Jag är född med ett funktionshinder som det finns alldeles för lite medial information om. En på hundra har en autismspektrumstörning. Jag har Asperger syndrom. Diagnostiserat 2006. (Sju år senare än det borde ha gjorts.)
Som skådespelerskan Ann Petrén nyligen sa om en isolerad och udda rollkaraktär, vill det uppstå rykten kring sådana individer. Nyligen gick dokumentärfilmen Kvinnan i skogen. Jag blev så starkt berörd att jag direkt spelade in en video som jag lade på min YouTube-kanal. Jag kunde identifiera mig med stigmat och hur hon befläckats av ett falskt rykte. Det var också lätt att förstå hur det uppstått.
En man hade upprepade gånger varit till den stumma kvinnan i skogen och stört henne med sexuella närmanden. Kvinnans väninna gav henne ett råd som hon själv senare kunde konstatera att inte föll bra ut. Hon sa att hon skulle gå till mannens fru och tala om det. - Vilket kvinnan gjorde. Det är inte svårt att förstå vad som händer. Detta blir väldigt skämmigt för frun. - Vilket leder till att hon kommer att vilja förtala kvinnan för sina väninnor. Så hade ett falskt rykte om att hon prostituerade sig startat - och det fanns kvar tills och efter hennes död...
Falska rykten om mig har startat i Ransäter/Munkfors 1994 - och jag pinas dagligen i enlighet med dessa lögner, som det ligger i mångas intresse att sprida vidare. Jag hade oturen att få en hyresgäst till mitt hus, som visade sig inte bara supa, utan även ha en eller flera narkomana vänner.
Jag blev brottsoffer. Det blev ett hinsides helvete för mig. Och grannarna intygade sig då att jag skulle vara en


           
missbrukare. Jag bodde i en lägenhet i Karlstad medan jag hade hyresgästen. Jag visste inte vad som pågick där. Någon granne borde ha informerat mig. I stället smutskastade de mig med en mycket grov lögn, som haft och har oöverskådliga konsekvenser i mitt liv. Jag har beskrivit allting i detalj i böcker och häften jag utgett på eget förlag. Även i väldigt många YouTube-videor, som f.n. är gjorda privata.
Som jag i förtvivlan uttryckt i mejl till Aspergerspecialisten Tony Attwood och andra: Sanningen är inte mitt emellan! För, som rubriken på en text i mitt konsthäfte Bilder och journaler uttrycker, kan det uppstå hur mycket som helst rök utan en gnista. Jag har aldrig varit i
Text på baksidan:

Gällande mig är "verkligheten intressantare än dikten". Det "diktas" otroligt mycket om mig och man går loss på mig enligt lögnparametrar. Det pågår en hets. Den lever sitt eget liv. Det är en löpeld - ryktesvis och på nätet. Jag beskriver det i detalj, och det är groteskare än nånting man kan föreställa sig. Jag är en skötsam, men isolerat människa med autism. Jag trakasseras varje dag...
Verkligheten är intressantare än dikten!
- Sanningen intressantare än lögnen
.
närheten av nån gränszon för nåt missbruk. Min far hade alkoholproblem och har varit ett skräckexempel. Han begick självmord 1996. Jag är inte den sortens personlighet. Jag behöver ordning och är skötsam. Har alltid varit. Jag skulle aldrig kunna ”drumla runt”. Det är rena lögner. Eller, som man också kan se det som: stereotyper. (Alkohol ökar bara min ångest, så det skulle aldrig vara ”tekniskt möjligt”.) Och jag har aldrig ens testat nåt annat, och skulle inte göra det sedan två misslyckade försök att inhalera hasch kring arton års ålder. Och jag pillerknarkar inte heller. Men även det har man velat läsa in - och skrivit så det kan tolkas så i journaler...
Mina psykiatriska och vanliga journaler innehåller totalt förödande felaktigheter.
Man har ”diktat” utifrån lögner - totalt utan yrkesmässigt ansvar. Missbruksryktet i Munkfors har bokstavligen letat sig in journalerna... 2004 anmälde jag det till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Socialstyrelsen gav mig rätt i min begäran om raderingar i journalen. Att jag skrivit om allt detta har inte varit utan konsekvens... (Man behöver tydligen lägga sig platt, och inte säga ett ord om vad som hänt, om man ”massvåldtagits”.)
Hur min autism möjliggjort detta, uttrycker jag med ett par rader i en text jag nyligen hade på min hemsida:

”Det pågår något utav en hets mot mig på nätet och ute i verkligheten.
Det lever uppenbarligen sitt eget liv och är ingenting jag kan påverka.
Därför vill jag ha sagt att jag alltid varit en skötsam människa. De som skapat/skapar och deltar i hetsen är det inte. (Vore det möjligt borde det grövsta anmälas. En anonym blogg som bevisligen har effekt. Sedan det är gjort på ett indirekt sätt kan jag inte göra nåt.)
Att detta är i rullning skall främst bero på att jag utgett böcker på eget förlag där jag, för att ge mig ett minimum av upprättelse, skrivit om saker jag blivit offer för. Det är i en hel del människors intresse att (fortsätta att) begrava mig i sopor.
Sedan jag har autism är det busenkelt att framverka förutfattade meningar och trycka saker på mig i möten. (Man kan så att säga ”fylla mig med vilket innehåll man vill”. Desto mera sedan jag är helt isolerat.)
Om detta skall fortsätta - även om jag lägger mig lågt eller platt - fortsätter jag att skriva om det.”

Innan jag började sätta ihop materialet till denna bok hade jag försökt att ”lägga mig platt”. Tog bort allt från min hemsida och YouTube, som kunde provocera ”marodörerna”. Tog bort all ”konstig konst”. Utifrån hetsens omfattning försökte jag även att flytta till Norge i Februari i år. [2013] Men man överförde lögnerna och psykningen dit.....
Så då gör jag nu en bok om det. Det är ändå ett vanvett det inte går undslippa, så varför skulle jag inte då åtminstone ha sagt hur det ligger till i verkligheten och beskriva det som faktiskt sker?

Vad som pågår är psykologiskt (sociologiskt) mycket intressant. - Men ingen människa kan stå ut med det.
Den ende det skulle ha gått att tala om detta med vore Robert Jäppinen, som har varit mitt stöd i livet från 1987 tills hans död 2006. (En spridd vanföreställning till: Vi har inte haft en sexuell relation. Jag är hetro.)
Robert talade ständigt med mig om de psykologiska mekanismer det är frågan om. Han förstod hur man är mot mig utifrån hur han själv, i aktioner/”happenings” kring 1970, utforskat ”rädslans mekanismer”.
Efter att ha flytt en tyskt koncentrationsläger under andra världskriget, gav han ett ”löfte till livet” att viga sitt liv åt att kämpa för fred. - En hemlig ”forskning”.
Robert och jag hade daglig kontakt. Ingen kunde, som jag, orka att höra det han berättade (och minnas det), och jag hade ingen annan som kunde förstå mig. (Stå ut med min ångest, som vi talade om typ dagligen.) Han var en verkligen medmänsklig människa med tillräcklig intelligens för att inte hoppa till felaktiga steretypslutsatser om mig, så som alla andra gör. Han är den ende som sett mig som jag är. (Även om jag inte kunde få honom att se vad autism innebär särskilt mera än att man är ”annorlunda än det normala”.) Han är den ende som tagit sig tid och engagerat sig för mig. Fast det är först nu jag ser att hetsen jag har mot mig till mindre grad skall handla om vad jag skrivit om mina misslyckade försök att få vård, än den handlar om vad Robert stod för och uttryckte. [P.S. Jag vet inte hur mycket det är det ena eller det andra. Det är "gåtfullt" för mig.]
Man blandar ihop mig och Robert, när man i ”spelform” går loss på mig.
”Spelform” förde jag utgett en bok med titeln Spelar ingen roll. - Ödesdigert misstag, verkar det som. Människors ”rollspel” verkar vara den optimalt ömmaste punkten att beröra.
I min diktbok, Spelar ingen roll, citerar jag Robert, ur hans fredsmanifest från 1986:

”...Människan har uppfostrat – lärt sig att förtrycka i årtusenden som i en cirkel – och denna cirkel är ond, men människan och livet är inte ond - hon är liksom levande och död samtidigt i sovande dvala gömd bakom roller och masker utan önskan att komma till frihet. Därav följden, det är bekvämare att tro på krig för då slipper man krypa ur sitt skal och man kan fortsätta att låtsas vara fri – falsk fri (frigjord - från vem eller från vad -)...”

Robert sa att människor tar rollspelandet för givet, som om det vore ”livet självt”. Han sa till mig att jag var ”privilegierat, förde jag ’slapp spela idiotroller’”. Jag har autism, d.v.s. ett funktionshinder när det gäller ömsesidig kommunikation. Det är ingen ”styrka”... Och beträffande att vara mera ”genuin” vet jag inte om jag är det länger. Eller är jag det och det är just det som fortfarande är ”problemet”?
Hur mycket är det min autism; hur mycket är det människors försvarsmekanismer inför någon som är udda, eller någon som är ”för öppen” (om det är det jag är?); hur mycket är det vad jag skrivit; hur mycket är det att jag har en timid, hudlös personlighet; eller hur mycket är det egentligen Robert det handlar om?
Jag är en isolerad människa med autism. Det jag utsätts för är ett fullständigt vanvett, och det är omöjligt för mig att orientera mig i sörjan - dödsdansen...
Jag kan inte se hur jag skulle stå ut alls om jag inte hade Roberts ord om sådant. Hans exempel. - Fast det jag befinner mig i eskalerar bara - oberoende av vad jag gör - så jag har svårt att se annat än att det måste sluta illa. (Men det går inte veta hur.) - När det nu är en sådan uppslutning kring att trampa sönder ”vem-det-nu-är-de-har-för-sig-de... ’tar’...”. - För jag är ju inte den de uppmålat och uppmålar mig som. Jag demoniseras. Och allvarligare än det jag nu nämnt om missbruk. Just därför känns det också nödvändigt att göra det enda jag kan göra, och skriva ner vad som är sanningen och verkligheten, och beskriva vad som faktiskt hänt och händer. För det händer varje dag... - Det är hela meningen att jag skall bryta ihop av det. Man vet precis vad man gör. - Och det är brottsligt även om det inte går att bevisa.

Man gör det i skådespelform... Det är satt i system sen lång tid. Varje dag flera personer. De klär t.o.m. upp sig. Man härmar allt och vad som helst. Det är en spännande lek att hetsa ”skurkmissbrukaren” till döds... - Det är som en lynchmobb, fast utan fysiskt våld - än så länge... Då jag 2007 gav ut Spelar ingen roll tänkte jag att ”Jag kommer få en lynchmobb efter mig.” Och jag har fått det... Men jag kunde inte ana hur det kom att yttra sig.
En del synlig aggression, men annars bara skådespel med insinuationer. Inget är direkt. Allt hänger i luften. Det går inta ta i det, det går inte bemöta det - det går inte att polisanmäla det. Det finns inget handgripligare än det jag presenterar här. Några skärmklipp från videor på människor som möjligtvis inte beter sig helt normalt. Några beskrivningar som lätt kan avfärdas som paranoia.
Jag är ”lagligt villebråd”. Man inte bara får, utan skall trakassera en sådan som jag ”gäller som”. Det är som ”alternativa värnplikten”...
Som alltid vid förtryck, växlar det mellan visat aggression och löje (hån). Och man smutskastar och demoniserar. På samma sätt som mot olika minoriteter. Judarna under nazityskland, de svarta i söderns USA. Man dehumaniserar för att rättfärdiga hur man ger sig på den andre. (Man gör mig till olika djur. - Även ett monster...) Som man talar om hets mot folkgrupp, är det många som borde dömas för hets mot mig.
I dag såg jag för första gången två som tillsammans psykade mig utifrån en blogg. Två uppklädda, gående med händerna på ryggen. Vem vill se detta samansurium när jag knyter ihop alla trådar. Vem får inte impulsen att ge sig på mig?...
Om allt jag sagt avfärdats som overkligheter under alla år, kommer heller ingen att göra nåt annat med detta. De som är aktiva vet visserligen att det är sant. (Och det är bara de som kollar upp vad jag skrivit...) Men ingen skulle kunna bekräfta eller ens visa välvilja. Då blir han/hon ju en paria själv.
Jag var faktiskt i en sån situation då jag var kring arton. Det fanns en isolerad, stigmatiserad kille på gymnasiet. Jag vill vara mänsklig mot alla. Jag kan inte stöta bort. (Jag ger alltid till tiggare.) Så när han märkte det ville han bli närmre vän. Och jag förstod att då kom jag förlora mina vänner, och avböjde. Så jag vet även av egen erfarenhet.
Och som människor nu varje dag är nedriga mot mig, var jag ett kort tag mot Robert. - Då det kommit till en brytning, och jag hade nån annan att prata med. - Och började tala om honom, så att jag inte längre kunde tala med honom...
De senaste åren har jag ständigt i mina tankar exemplen på stigmatiserade individer jag mött i livet. - Eller hört om. Nu förstår jag.
Jag vet vad farsan befann sig i då han satte eld på huset och sköt sig i flamhavet.
I mina tankar och känslor känner jag igen hur Dag, på gymnasiet, uttryckte sig innan han begick självmord. Jag tänker på ”skrikedama” i huset på vår gata. Jag tänker på den ”konstige” isolerade mannen på vår gata. Hur även min mor talade nedsättande om honom - utifrån ingenting. Och hur hon hade talat om kvinnan på sin arbetsplats, som senare begick självmord.
Och jag tänker på den ”mystiske” kvinnan, som matteläraren på mellanstadiet gjorde en ”spännande historia” kring. Han hade sett henne glida förbi en natt (!!). - Jag förstår att blir man tillräckligt stigmatiserad blir det ett för stort helvete att ens gå ut bland grannar. Så man stannar inne och blir till ”skrikedama”, eller vågar sig endast ut i mörkret. Eller, som jag gjort: går ut och psykas varje dag, för att sen gå hem och skriva ner det. (Eller göra dagboksvideor om helvetet.) (Ingen skall inbilla sig att detta är nåt jag önskar för att få ”material”.) Eller som min far: Instängd tvingande i sig öl.
Jag tänker på fallskärmhopparen (om han var det) på vandrarhemmet i Oslo, då jag var kring 21. Jag har beskrivit honom i Spelar ingen roll. - Till korsfästelsebilden, med ögon över hela himlen. Den jag gjorde då jag gick på Högskolan i Karlstad - där jag stigmatiserades sönder. (Jag har mina sömnproblem sedan dess.) Man har gått loss på mig i bildform utifrån hur jag skrivit och visat just korsfästelsebilden. Man hittar det när man googlar ”robert jäppinen”. Man hittar ytterligare påhopp på mig när man googlar Robert.) Jag tänker på den skygge mannen som utnyttjades som ”rysarmaterial” i ett berättarteveprogram. Troligtvis bara en autistisk människa helt utan nåt ”mörkt förflutet”.(Beskrivet i Kadaverpudding 1. [Se en innehållspunkt i Track A-dagbok 5: Texter ur Kadaverpudding 1 och förordet till Track A serier/Kadaverpudding 2. ]) Jag tänker på den stigmatiserade kvinnan med Asperger, som fanns i en DN-artikel kring 2004. Hon kunde inte ange nån annan orsak till att hon trakasserades än hennes Aspergertypiska allvarliga ansikte. (Det stod att hunden var nervvrak. Självklart hon med.) Jag tänker på killen Robert och jag mötte i Finnland, på en resa 1987. Hur han gjorde grimaser till sina plågoandar innanför restaurantfönstret. Hur de bara skrattade än mera. Och det stämmer med hur autistiska Temple Grandin sagt att det var just att hon skulle ”balla ur” man önskade, på arbetet, när man terrade henne. Och hon därför lät bli reagera även på ruggiga saker. Jag vet av egen erfarenhet att det är just så. Jag vet att ingen reaktion skall vara den enda rätta reaktionen.... - Samtidigt som man kreverar och vill konfrontera. Och hur vet man egentligen? Det är just i denna sortens moraliskt gungfly jag tvingas försöka orientera mig varje dag sedan några år nu. Jag tror det kan vara en möjlig positiv aspekt av att bli offer för nåt sånt: Man tvingas tänka och väga vad som är det rätta förhållningssättet. (Att man är full av rädsla ställer till det. Det var detta Robert utforskade. Han saknade själv rädsla.) Och rörande det tänker jag på den oskyldigt dömde (för mord?) boxaren Rubin Carter, som satt hur många år det var i fängelse - isolering. Hur han sa på Skavlan att ”anger gets you absolutely nowhere at all”. Hur den tuffaste matchen han kämpat var den med sig själv..... - Den kampen jag också har varje dag... Det står om detta i Nya Testamentet. Fast jag knappt vågat mig på att läsa nåt vet jag allt finns där. [Jag har läst evangelierna tre gånger sedan jag skrev detta. Jag tycker inte om hur detta överaffekterade förord fortsätter. Högtravande och abstrakt teoretiserande. Fortfarande för "hjärntvättad" av Robert. ]
Också om falskspelet och fällor som gillrades för Jesus. Robert talade om ”hycklare och månglare”. Han har citerat: ’Det är hårda ord. Vem orkar höra ett sånt tal?’ Robert sa att människan inte är så mycket rädd för döden som för Livet... - Själv blev jag inte rädd för honom - hans öppenhet. Hur han ”rörde på ömma punkter” i vad han sa. Detta som skrämde folk. (Att jag ändå befann mig i psykisk gungning var ett skäl till att jag inte ryggade tillbaka.) Jag kunde se det mänskliga. Men man har återkommande uppmålat Robert med lögner. Lögner som nu går ut över mig. Man ljuger sönder mig med.

Flera än Jesus har talat om människan som ”blind”. Omedveten. Eva-Lotta Hultén talde nyligen på TV om ”ondska”. Som hon sa handlar det främst om att bli medveten. Hon beskriver hur man omedvetet kan glida in i ett ”ont” beteende.
På Skavlan har även psykologen och författaren Philip Zimbardo talat om det berömda experiment han gjort. (Jag har skrivit om det i Kadaverpudding 1, tror jag.) - Där även han själv (experimentledaren) gled in i ett ”ont” beteendemönster - utan att märka det.) Jag har inte läst The Lucifer Effect. Jag utsätter mig inte länger för sånt som kan destabilisera mig.
Jag tänker på de jag mött eller känt som begått självmord. Robert kunde ibland kommentera någons självmord med att säga att han/hon kanske blivit ”för mänsklig”. - Det är då viktigt att notera vad han sa om talesätt som ”Det är mänskligt att fela.” Att såna uttryck ”utgått från människans alienation” - ”främlingskap till livet”.

I går såg jag om en dokumentär om Ernst Hugo Järegård. Jag skulle önska jag visste vilken pjäs han spelar i en scen som visades. Jag tror han talade till någon ”mor”, som han ville att skulle ta emot honom. Han sa: ”Jag har ingen plats i den här världen. Man jagar mig.” - Det är ju min situation. Jag har sen länge konstaterat att jag inte har nån plats i den här världen. Och nu jagar man mig också.

Jag älskar naturen
- som ingen annan. Det är där jag har min tillhörighet. (Det närmsta ”religion”. [Per 2013.]) Men när det nu inte länger är fysiska handikapp, som jag inte fått vård för, som hindrar mig från att vara ute och få frisk luft och njuta av naturen, finns i stället en mobb... Och vem har aktivt stått (och står) bakom detta? Inte minst är det faktiskt omsorgen....
Förutom mitt kommunikationshinder har även min försiktiga personlighet påverkat hur jag misstolkats av vården och andra. Man vill tro en så överförsiktig och osäker person även måste vara överförsiktig och överkänslig gällande kroppsliga saker. I själva verket trotsar jag min kropp, och känner den inte när jag har sönder den i oförsiktighet. Jag var otroligt djärv och risktagande i klättring, skidåkning och segling redan i uppväxten. (Jag skulle ha kunnat dött vid ett par tillfällen.)
Jag flyr min ångest - ja. - In i överaktivitet - och ingenting annat.
På så sätt har jag från 1999 och framåt fått motions- och överansträngningsskador, som jag inte fått vård för. Och sedan jag ”gäller” som en fuskis som suger på samhället, och skadorna gäller som lögn och overkligheter (utan att man ens vill titta efter, sedan det bara är...), har jag inte bara inte fått vård, utan även hackats på - enligt gegglögnerna som ”gäller” - när jag tvingats söka omsorg.
Det var en riktigt korrupt historia med vuxenhabiliteringen som orsakade att jag blev så fysiskt handikappad att jag i stort sett varit instängd - utan frisk luft och fysiskt förfallande - i sex år. (Jag har, helt i onödan, förfallit p.g.a. vanvård i tretton år. [Uppe i sjutton nu, 2016.] I tre år har jag åkt runt i en egeninköpt elrullstol.) I fjol lyckades jag få min fotoperation på Carema. Nu kan jag gå igen. [De hade inte fått ut hela sesambenet, så det gick åt skogen igen inom några månader. Går nu igen med kryckor och har köpt en andra elrullstol med egna pengar. Helt normalt...] Jag skulle fått den operationen 1999!... Det var då jag fick min joggingskada... Plus en handikappande knäskada och en ryggskada, som jag har lite hopp om att få hjälp med. (Jag orkar inte stånga huvudet mot väggen länger. I tillägg till Asperger har jag kroniskt utmattningssyndrom.)

Vid alla kontakter som kraschar kommer den andra parten att ha ett egenintresse att smutskasta mig. Och alla kontakter kraschar av samma skäl: Krocken mellan den man vill ha mig till och den jag är blir för brutalt orättvis. - Krocken mellan situationen man tolkar in och min verkliga situation blir för brutal. (Man tolkar alltid in nedsättande overkligheter.) [P.S. Alla har i förväg varit matade med samma "grundlögner".]
Beträffande vuxenhabiliteringen, så var de kollegiala med psykiatrikerna jag ”utpekat”... - Så de ”hämnades”... Det var ruttet från början då jag kom in andra gången. Sjukgymnasten trodde inte på skadorna... - sjukgymnasten... Foten blev förödande värre. Knäet blev tillfälligt värre. (Felbehandling sedan skadorna ju var ”overkligheter” och jag en fuskis...) Jag ”sparkades ut” då jag protesterade när sjukgymnasten på telefonen gjorde mig till en lögnare. Dråpslaget gjorde att jag flydde in i maniskt datorjobb, med ”jätteupprättelseprojektet”(...), boken Spelar ingen roll. Och därmed pajade även handlederna. Jag kan inte köra bil länger. Resultat: Fick sälja den mest underbara sommarstuga det går tänka sig (otroligt underbara minnen), kan inte köra bil. Och jag har förfallit i fem år innan jag - mot alla odds - fick fotoperationen. En enkel operation... Tretton år för sent. Och om jag yppar ett ord om att det FAKTISKT ÄR SÅ blir omsorgsarbetare (och funktionshindrade man lyckats hetsa mot mig...) ännu spattigare i psykningar än de ändå är. Jag har ingen kontakt med omsorgen sen 2009, men de har varit och är pådrivande i psykningarna jag utsätts för. (En del känner sig mera manade att göra ”insatser”.) Det finns mycket prestige investerat i lögner. Man ser till att sprida vidare lögnerna...
Här är Kay Pollaks beskrivning av mobbningsmekanismerna. Ur Spelar ingen roll:

”...citat av Kay Pollak om mobbningsmekanismerna, ur boken Att välja Glädje.

Kay skriver: ”Förakt och mobbing är uttryck för rädsla. De som är rädda hanterar sin rädsla genom att attackera den som väcker deras rädsla. De är inte upprörda av de skäl de tror.”
Ur kapitlet Mötet mellan rädsla och kärlek: ”Det en människa förnekar i sig själv, tenderar hon att förnedra, håna och slå på utanför sig själv.” - - ”Den som har rädsla för liv tenderar att hantera sin smärta genom att förkväva liv.”
Han skriver också: ”Allt du uttrycker om en människa ökar antingen sanningen om honom eller lögnen om honom.” - Lögnen om mig lever sitt eget liv och skenar hejdlöst.

Robert har beskrivit hur folk reagerat på honom, och även reagerar på mig. (Jag har ju dessutom autism.) Man hamnar mer eller mindre i försvarsställning och fattar fragmentariskt (fel) och fastlåser sina misstolkningar. Folk kan inte ändra sig. - Tänka att de möjligen tagit fel - ingen chans. Och p.g.a. denna allmänna idioti förstörs mitt liv. (Det kanske bör stå ristat på min gravsten...)
Ett stycke ur Roberts presentation av sig själv:

”...Steg vid tolv års ålder - minnessatser: - ”haren är inte rädd för en annan hare - människan är rädd för en annan människa” - ”mänskan är som grisen: äter vad som helst” (iakttagelse gjord vid utfodring av grisar - jämförelsen avser mänskans okritiska anammande av vad hon hör - exempel skvaller)...”

Ett STORT problem: Robert har öppet jämfört sig med Jesus... - Vilket ju är definitionen på en galning... Han har ”proklamerat ny tideräkning”... (I Arvika 1986.) Han har gjort totalt halsstarriga politiska saker. - Hans hemsida, som jag förverkligat för honom... Som det sett ut i tidningsartiklar m.m., kan man tro vi har haft ett ”samarbete”, men jag har hela tiden varit psykiskt under isen, och han har varit som en far för mig. Inte nyttigt på många sätt. Jag är därmed ”associerat med en kontroversiell konstnär” (som det ljugits och ljugs om).
Han hade sitt ovårdade skägg och har påverkat mig att ha likadant... Nån som ser så ut kan ju omöjligt ha motionerat sönder sin kropp. En motionsdåre gör heller inte ”för konstig konst”. (Däremot kan ”för konstig konst” tas som bevis på missbruk.) Robert har STARKT bidragit till hur jag felbedömts enligt stereotyper - med förödande konsekvenser. Och först nu (i denna bok) förstår jag till vilken grad Roberts politiska saker ställer till det för mig nu...

Robert har beskrivit hur han, i sin forskning, ”indirekt provocerat lynchningsstämningar”, som han kunnat avväpna. En hemsida som liknar ingenting har funnits, tills jag nyligen tog bort den. Robert har fått gott om konstigheter p.g.a. hemsidan innan han dog. Den har gjort människor oroliga. När Robert sen dött har man fullständigt galet gått loss på mig. För det är efter hans död jag fått hela kavalkaden av rabiata påhopp. Jag tror hemsidan har satt såpass skruv att den väckt nåt liknande en lynchningsstämning, och att den riktats mot mig.
Jag har även gjort en bok med Roberts texter: Vem är egentligen Robert Jäppinen Del 1. (Jag lär inte göra Del 2. [P.S. Jag ogillar titeln i dag, så det blir ingen del två.]) Där har jag dessutom tagit upp diverse för heta potatisar rörande hur man behandlat Robert. Saker ur gigantmaterialet som finns på en CD som följer med Spelar ingen roll.
I psykningarna pekar man på olika vis mot Robert och hemsidan. Men detta har jag förstått för sent.

Då jag var tolv år separerade min mor och far. Inte förrän idag, vid 48 års ålder, förstår jag vad som då skedde. Min far var förmögen tandläkare, och vi bodde i det flottaste hus man kan tänka sig. Det har förstås funnits avund. I och med att nu ”fasaden sprack” blev jag plötsligt ”lagligt byte” i skolan. Plötsligt hade man hittat på ett öknamn. Jag var ett autistiskt barn och förstod inget av vad som hände. Jag förstod inte med öknamnet. När jag gick till skolan med mina två forna grannar kunde nu plötsligt den ene, när som helst, knuffa in mig i häckarna bredvid trottoaren. Jag har aldrig kunnat reagera emot. Perioden var ruggig för mig. I skolgården gömde jag mig bara från alla, ensam bakom ett hörn. (Det skall jag dock ha gjort redan innan. Och jag gjorde det på högstadiet då min mor och far, ett par år, var tillsammans igen. Jag var depressiv.)
Nu parallellen: I fjol vår öppnades i Munkfors De ovanligas museum, utifrån Åke Mokvists bok De ovanliga. (Boken trycktes trots att Rober inte godtog manus.) I och med detta ”freak show-museum” (som jag kalla det utan att ens ha sett det), har jag blivit ”fritt villebråd”. Från då har det varit fullständigt apeshit.
Jag ger här exempel på hur otroligt effektivt en isolerat människa kan ljugas sönder m.hj.a. internet. Tyvärr fick jag tränga ihop texten mot slutet, för att få in det viktigaste på fyrahundra sidor.
Som i Kadaverpudding 1 har jag inte ens försökt skriva bra svenska i de ”dagbokstexter” och beskrivningar som följer. Det hela är för mardrömslikt för att ha nån sån ambition.

 


Se även två innehållspunkter från boken! Mera kommer framöver.

Bilden på framsidan gjorde jag då jag var arton.
Jag ville inte ha titeln Kadaverpudding på denna andra bok i "serien", utan har
bara lagt till det efter snedstreck så man skall förstå att det är en fortsättning.
Då jag 2013 tänkte ut den nya boktiteln trodde jag att trakasserier skrevs så.
 
Track A serier
har 400 sidor.

 


 
                
 


©Torger Berstad | www.lanterna.nu