Jag har lagt in stycken ur bibelöversättningen från
1917 med länkar.
Man behöver egentligen läsa hela
kapitlen.
Johannes
1:1 - 18
Fortsättningen,
Johannes 1:19 - 23
Och detta är vad Johannes vittnade,
när judarna hade sänt till honom präster och leviter från Jerusalem för
att fråga honom vem han var.
Han svarade öppet och förnekade icke; han sade öppet: "Jag är
icke Messias."
Åter frågade de honom: "Vad är du då? Är du Elias?" Han svarade:
"Det är jag icke." -- "Är du Profeten?" Han svarade: "Nej."
Då sade de till honom: "Vem är du då? Säg oss det, så att vi
kunna giva dem svar, som hava sänt oss. Vad säger du om dig själv?"
Han svarade: "Jag är rösten av en som ropar i öknen: 'Jämnen
vägen för Herren', såsom profeten Esaias sade."
|
|
|
|
Johannes 1:24 - 34
Och männen voro utsända ifrån fariséerna. Och de frågade honom och
sade till honom: "Varför döper du då, om du icke är Messias, ej heller
Elias, ej heller Profeten?"
Johannes svarade
dem och sade: "Jag döper i vatten; men mitt ibland eder står en som I
icke kännen: han
som kommer efter mig, vilkens skorem jag icke är värdig att upplösa." Detta
skedde i Betania, på andra sidan Jordan, där Johannes döpte.
Dagen därefter såg han Jesus nalkas; då sade han: "Se, Guds Lamm, som
borttager världens synd! Om
denne var det som jag sade: 'Efter mig kommer en man som är före mig;
ty han var förr
än jag.' Och
jag kände honom icke; men för att
han skall bliva uppenbar för Israel,
därför är jag kommen och döper i vatten." Och
Johannes vittnade och sade: |
"Jag såg Anden såsom en duva sänka sig ned
från himmelen; och han förblev över honom. Och
jag kände honom icke; men den som sände mig till att döpa i vatten,
han sade till mig: 'Den över vilken du får se Anden sänka sig ned och
förbliva, han är den som döper i helig ande.' Och jag har sett det,
och jag har vittnat att denne är Guds Son."
Lukas 3:21 - 22
När nu allt folket lät döpa sig och jämväl Jesus blev döpt, så
skedde därvid, medan han bad, att himmelen öppnades, och den
helige Ande sänkte sig ned över honom I lekamlig skepnad såsom
en duva; och från himmelen kom en röst: "Du är min älskade Son;
i dig har jag funnit behag." |
|
|
|
Lukas 2:41 - 51
Nu plägade hans föräldrar årligen vid påskhögtiden begiva sig
till Jerusalem.
När han var tolv år gammal, gingo de också dit upp, såsom sed
var vid högtiden. Men när de hade varit med om alla
högtidsdagarna och vände hem igen, stannade gossen Jesus kvar i
Jerusalem, utan att hans föräldrar lade märke därtill. De
menade att han var med i ressällskapet och vandrade så en
dagsled och sökte efter honom bland fränder och vänner. När
de då icke funno honom, vände de tillbaka till Jerusalem och
sökte efter honom. Och
efter tre dagar funno de honom i helgedomen, där han satt mitt
ibland lärarna och hörde på dem och frågade dem; och
alla som hörde honom blevo uppfyllda av häpnad över hans
förstånd och hans svar.
När
de nu fingo se honom där, förundrade de sig högeligen; och hans
moder sade till honom: "Min son, varför gjorde du oss detta? Se,
din fader och jag hava sökt efter dig
med stor oro." Då sade han till dem: "Varför behövden I söka efter mig? Vissten I
då icke att jag bör vara där min Fader bor?" Men de förstodo
icke det som han talade till dem. Så
följde han med dem och kom ned till Nasaret; och han var dem
underdånig. Och hans moder gömde allt detta i sitt hjärta. |
|
|
|
|
|
|
|
Från Bergspredikan,
Matteus 6.
Fortsättningen:
Ögat är kroppens lykta. Om nu ditt öga är friskt, så får hela
din kropp ljus. Men om ditt öga är fördärvat, då bliver hela din
kropp höljd i mörker. Är det nu så, att ljuset, som du har i
dig, är mörker, huru djupt bliver då icke mörkret!
Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata
den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till
den förre och förakta den senare. I kunnen icke tjäna både Gud
och Mamon. |
|
|
|
Matteus 8:16 och
Jesaja 53.
|
|
|
|
|
Matteus 22:23 - 33:
Samma dag trädde några sadducéer fram till honom och ville påstå
att det icke gives någon uppståndelse; de frågade honom och
sade: "Mästare, Moses har sagt: 'Om någon dör barnlös, så skall
hans broder i hans ställe äkta hans hustru och skaffa avkomma åt
sin broder.'Nu voro hos oss sju bröder. Den förste tog sig
hustru och dog, och eftersom han icke hade någon avkomma,
lämnade han sin hustru efter sig åt sin broder. Sammalunda ock
den andre och den tredje, allt intill den sjunde. Sist av alla
dog hustrun. Vilken av de sju skall då vid uppståndelsen få
henne till hustru? De hade ju alla äktat henne."
Jesus svarade och sade till dem: "I faren vilse, ty I förstån
icke skrifterna, ej heller Guds kraft. Vid uppståndelsen taga
män sig icke hustrur, ej heller givas hustrur åt män, utan de
äro då såsom änglarna i himmelen. Men vad nu angår de dödas
uppståndelse, haven I icke läst vad eder är sagt av Gud: 'Jag är
Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud'? Han är en Gud icke
för döda, utan för levande." När folket hörde detta, häpnade de
över hans undervisning. |
|
|
|
|
|
Markus 3:3 Fortsättningen:
Och Jesus drog sig med sina lärjungar undan till sjön, och en
stor hop folk följde honom från Galileen. Och från Judeen och
Jerusalem och Idumeen och från landet på andra sidan Jordan och
från trakterna omkring Tyrus och Sidon kom en stor hop folk till
honom, när de fingo höra huru stora ting han gjorde. Och han
tillsade sina lärjungar att en båt skulle hållas tillreds åt
honom, för folkets skull, för att de icke skulle tränga sig inpå
honom. Ty han botade många och blev därför överlupen av alla som
hade någon plåga och fördenskull ville röra vid honom. Och när
de orena andarna sågo honom, föllo de ned för honom och och
ropade och sade: "Du är Guds Son." Men han förbjöd dem
strängeligen, åter och åter, att röja honom.
Och han gick upp på berget och kallade till sig några som han
själv utsåg; och de kommo till honom. Så förordnade han tolv som
skulle följa honom, och som han ville sända ut till att predika,
och de skulle hava makt att bota sjuka och driva ut onda andar.
Han förordnade alltså dessa tolv: Simon, åt vilken han gav
tillnamnet Petrus; vidare Jakob, Sebedeus' son, och Johannes,
Jakobs broder, åt vilka han gav tillnamnet Boanerges (det
betyder tordönsmän); vidare Andreas och Filippus och
Bartolomeus och Matteus och Tomas och Jakob, Alfeus' son, och
Taddeus och Simon ivraren och Judas Iskariot, densamme som
förrådde honom.
Och när han kom hem, församlade sig folket åter, så att de icke
ens fingo tillfälle att äta. Då nu hans närmaste fingo höra
härom, gingo de åstad för att taga vara på honom; ty de menade
att han var från sina sinnen. Och de skriftlärde som hade kommit
ned från Jerusalem sade att han var besatt av Beelsebul, och
att det var med de onda andarnas furste som han drev ut de onda
andarna. Då kallade han dem till sig och sade till dem i
liknelser: "Huru skulle Satan kunna
driva ut Satan? Om ett rike har kommit i strid med sig självt,
så kan det riket ju icke hava bestånd; och om ett hus har kommit
i strid med sig självt, så skall icke heller det huset kunna äga
bestånd. Om alltså Satan har satt sig upp mot sig själv
och kommit i strid med sig själv, så kan han icke äga bestånd, utan
det är då ute med honom. - Nej, ingen kan gå in i en stark mans
hus och plundra honom på hans bohag, såframt han icke förut har
bundit den starke. Först därefter kan han plundra hans hus. |
Sannerligen säger jag eder: Alla andra synder skola bliva
människors barn förlåtna, ja ock alla andra hädelser, huru
hädiskt de än må tala; men den som hädar den helige Ande, han
får icke någonsin förlåtelse, utan är skyldig till evig synd."
De hade ju nämligen sagt att han var besatt av en oren ande.
Så kommo nu hans moder och hans bröder; och de stannade
därutanför och sände bud in till honom för att kalla honom ut.
Och mycket folk satt där omkring honom; och man sade till honom:
"Se, din moder och dina bröder stå härutanför och fråga efter
dig." Då svarade han dem och sade: "Vilken är min moder, och
vilka äro mina bröder?" Och han såg sig omkring på dem som sutto
där runt omkring honom, och han sade: "Se här är min moder, och
här äro mina bröder! Den som gör Guds vilja, den är min broder
och min syster och min moder." |
|
|
|
Markus 9:33 - 50
Och de kommo till Kapernaum. Och när han hade kommit dit där han
bodde, frågade han dem: "Vad var det I samtaladen om på vägen?"
Men de tego, ty de hade på vägen talat med varandra om vilken
som vore störst. Då satte han sig ned och kallade till sig de
tolv och sade till dem: "Om någon vill vara den förste, så vare
han den siste av alla och allas tjänare." Och han tog ett barn
och ställde det mitt ibland dem; sedan tog han det upp i famnen
och sade till dem: "Den som tager emot ett sådant barn i mitt
namn, han tager emot mig, och den som tager emot mig, han tager
icke emot mig, utan honom som har sänt mig."
Johannes sade till honom: "Mästare, vi sågo huru en man som icke
följer oss drev ut onda andar genom ditt namn; och vi ville
hindra honom, eftersom han icke följde oss." Men Jesus sade:
"Hindren honom icke; ty ingen som genom mitt namn har gjort en
kraftgärning kan strax därefter tala illa om mig. Ty den som
icke är emot oss, han är för oss. Ja, den som giver eder en
bägare vatten att dricka, därför att I hören Kristus till --
sannerligen säger jag eder: Han skall ingalunda gå miste om sin
lön.
Och den som förför en av dessa små som tro, för honom vore det
bättre, om en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i
havet. |
Om nu din hand är dig till
förförelse, så hugg av den. Det är bättre för dig att ingå i
livet lytt, än att hava båda händerna i behåll och komma till
Gehenna, till den eld som icke utsläckes. Och om din fot är dig
till förförelse, så hugg av den. Det är bättre för dig att ingå
i livet halt, än att hava båda fötterna i behåll och kastas i
Gehenna. Och om ditt öga är dig till förförelse, så riv ut det.
Det är bättre för dig att ingå i Guds rike enögd, än att hava
båda ögonen i behåll och kastas i Gehenna, där 'deras mask icke
dör och elden icke utsläckes'.
Ty var människa måste saltas med eld. Saltet är en god sak; men
om saltet mister sin sälta, varmed skolen I då återställa dess
kraft? - Haven salt i eder och hållen frid inbördes."
(P.S. Jag har trott att det var mask som i "roller och
masker", men då
jag kollade upp det i den engelska
bibeln såg jag att det är "worm". Vet inte om han
menar som en mask blir fjäril, eller bara att det dåliga faller
bort. Gehenna var f.ö. namnet på en
soptipp utanför Jerusalem, där det alltid brann, så det har gett
en konkret bild.) |
|
|
|
|
|
Johannes 2:13 - 23
Judarnas påsk var nu nära, och Jesus begav sig då upp till Jerusalem.
Och han fick i helgedomen se huru där sutto män som sålde fäkreatur och
får och duvor, och huru växlare sutto där.
Då gjorde han sig ett gissel av tåg och drev dem alla ut ur helgedomen,
med får och fäkreatur, och slog ut växlarnas penningar och stötte omkull
deras bord.
Och till duvomånglarna sade han: "Tagen bort detta härifrån; gören icke
min Faders hus till ett marknadshus."
Hans lärjungar kommo då ihåg att det är skrivet:
"Nitälskan för ditt hus skall förtära mig." [Ps. 69:10]
Då togo judarna till orda och sade till honom: "Vad för tecken låter du
oss se, eftersom du gör på detta sätt?"
Jesus svarade och sade till dem: "Bryten ned detta tempel, så skall jag
inom tre dagar låta det uppstå igen."
Då sade judarna: "I fyrtiosex år har man byggt på detta tempel, och du
skulle låta det uppstå igen inom tre dagar?"
Men det var om sin kropps tempel som han talade.
Sedan, när han hade uppstått från de döda, kommo hans lärjungar ihåg att
han hade sagt detta; och de trodde då skriften och det ord som Jesus hade
sagt.
|
|
|
|
|
|
Johannes 4:5 - 16
Så kom han till en stad i Samarien som hette Sykar, nära det jordstycke
som Jakob gav åt sin son Josef.
Och det var Jakobs brunn. Eftersom nu Jesus var trött satte han sig strax
ned vid brunnen. Det var vid sjätte timmen.
Då kom en samaritisk kvinna för att hämta vatten. Jesus sade till henne:
"Giv mig att dricka."
Hans lärjungar hade nämligen gått in i staden för att köpa mat.
Då sade den samaritiska kvinnan till honom: "Huru kan du, som är jude,
bedja mig, som är en samaritisk kvinna, om något att dricka?" Judarna hava
nämligen ingen umgängelse med samariterna.
Jesus svarade och sade till henne: "Förstode du Guds gåva, och vem den är
som säger till dig: 'Giv mig att dricka', så skulle i stället du hava bett
honom, och han skulle då hava givit dig levande vatten."
Kvinnan sade till honom: "Herre, du har ju intet att hämta upp vatten med,
och brunnen är djup. Varifrån får du då det friska vattnet?
Icke är väl du förmer än vår fader Jakob, som gav oss brunnen och själv
med sina barn och sin boskap drack ur den?"
Jesus svarade och sade till henne: "Var och en som dricker av detta
vatten, han bliver törstig igen; men den som dricker av det
vatten jag giver honom, han skall aldrig
någonsin törsta, utan det vatten jag giver honom skall bliva i honom
en källa vars vatten springer upp med evigt liv." Kvinnan sade till honom; Herre, giv mig det vattnet, så att jag icke mer
behöver törsta och komma hit för att hämta vatten." |
|
|
|
|
Johannes 9:1-7
När han nu gick vägen fram, fick han se en man som var född
blind. Då frågade hans lärjungar honom och sade: "Rabbi, vilken
har syndat, denne eller hans föräldrar, så att han har blivit
född blind?" Jesus svarade: "Det är varken denne som har syndat
eller hans föräldrar, utan så har skett, för att Guds gärningar
skulle uppenbaras på honom. Medan dagen varar, måste vi göra
dens gärningar, som har sänt mig; natten kommer, då ingen kan
verka. Så länge jag är i världen, är jag världens ljus." När han
hade sagt detta, spottade han på jorden och gjorde en deg av
spotten och lade degen på mannens ögon och sade till honom: "Gå
bort och två dig i dammen Siloam" (det betyder utsänd). Mannen
gick då dit och tvådde sig; och när han kom igen, kunde han se. |
Avslutningen av kapitlet, 35 - 41:
Jesus fick sedan höra att de hade drivit ut honom, och när han
så träffade honom, sade han: "Tror du på Människosonen?" Han
svarade och sade: "Herre, vem är han då? Säg mig det, så att jag
kan tro på honom." Jesus sade till honom: "Du har sett honom;
det är han som talar med dig." Då sade han: "Herre, jag tror."
Och han föll ned för honom. Och Jesus sade: "Till en dom har jag
kommit hit i världen, för att de som icke se skola varda seende,
och för att de som se skola varda blinda." När några fariséer
som voro i hans närhet hörde detta, sade de till honom: "Äro då
kanske också vi blinda?" Jesus svarade dem: "Voren I blinda, så
haden I icke synd. Men nu sägen I: 'Vi se', därför står eder
synd kvar."
|
|
|
|
|
Johannes 13: 1 - 4:
Före påskhögtiden hände sig detta. Jesus visste att stunden var
kommen för honom att gå bort ifrån denna världen till Fadern;
och såsom han allt hittills hade älskat sina egna här i världen,
så gav han dem nu ett yttersta bevis på sin kärlek. De höllo nu
aftonmåltid, och djävulen hade redan ingivit Judas Iskariot,
Simons son, i hjärtat att förråda Jesus. Och Jesus visste att
Fadern hade givit allt i hans händer, och att han hade gått ut
från Gud och skulle gå till Gud. Men
han stod upp från måltiden och lade av sig överklädnaden och tog
en linneduk och band den om sig.
12 - 17:
Sedan han nu hade tvagit deras fötter och tagit på sig
överklädnaden och åter lagt sig ned vid bordet, sade han till
dem: "Förstån I vad jag har gjort med eder? I kallen mig
'Mästare' och 'Herre', och I säger rätt, ty jag är så. Har nu
jag, eder Herre och Mästare, tvagit edra fötter, så ären ock I
pliktiga att två varandras fötter. Jag har ju givit eder ett
föredöme, för att I skolen göra såsom jag har gjort mot eder.
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Tjänaren är icke förmer
än sin herre, ej heller sändebudet förmer än den som har sänt
honom. Då I veten detta, saliga ären I, om I ock gören det...." |
|
|
|
Johannes 18:33 - 40
Pilatus gick åter in i pretoriet och kallade Jesus till sig och sade till
honom: "Är du judarnas konung?" Jesus svarade: "Säger du detta av dig
själv, eller hava andra sagt dig det om mig?" Pilatus svarade: "Jag är väl
icke en jude! Ditt eget folk och översteprästerna hava överlämnat dig åt
mig. Vad har du gjort?" Jesus svarade: "Mitt rike är icke av denna
världen. Om mitt rike vore av denna världen, så hade väl mina tjänare
kämpat för att jag icke skulle bliva överlämnad åt judarna. Men nu är mitt
rike icke av denna världen." Så sade Pilatus till honom: "Så är du dock en
konung?" Jesus svarade: "Du säger det själv, att jag är en konung. Ja,
därtill är jag född, och därtill har jag kommit i världen, att jag skall
vittna för sanningen. Var och en som är av sanningen, han hör min röst."
Pilatus sade till honom: "Vad är sanning?" När han hade sagt detta, gick
han åter ut till judarna och sade till dem: "Jag finner honom icke skyldig
till något brott. Nu är det en sedvänja hos eder, att jag vid påsken skall
giva eder en fånge lös. Viljen I då att jag skall giva eder 'judarnas
konung' lös? Då skriade de åter och sade: "Icke honom, utan Barabbas." Men
Barabbas var en rövare. |
|
|
Johannes 19:26 - 27
När Jesus nu fick se sin moder och bredvid henne den
lärjunge som han älskade, sade han till sin moder: "Moder, se din son."
Sedan sade han till lärjungen: "Se din moder." Och från den stunden tog
lärjungen henne hem till sig.
Lärjungen är Johannes. Han
skriver om själv såhär, utan att skriva att det är honom. Först i
slutraderna får man veta att det är han som skrivit. Det gör det hela
plötsligt personligt.
Dubbeltydigheten i hur Jesus säger "Moder, se din son." är t.ex. en sån
sak som är borta i nyöversättningen.
Se
bilden överst på sidan för sig, med
förklaring.
Även lite om hur jag tänker allmänt. |
|
Lukas 24:1 - 8
Men på
första veckodagen kommo de tidigt i själva
dagbräckningen, till graven med de välluktande kryddor som de
tillrett.
Och de funno stenen vara bortvältrad från graven.
Då gingo de ditin, men funno icke Herren Jesu kropp.
När de nu icke visste vad de skulle tänka härom, se, då stodo
två män framför dem i skinande kläder.
Och de blevo förskräckta och böjde sina ansikten ned mot jorden.
Då sade männen till dem: "Varför söken I den levande bland de
döda?
Han är icke här, han är uppstånden. Kommen ihåg vad han talade
till eder, medan han ännu var i Galiléen, huru han sade:
'Människosonen måste bliva överlämnad i syndiga människors
händer och bliva korsfäst; men på tredje dagen skall han uppstå
igen'"
Då kommo de ihåg hans ord. |
|
|
|
Gamla Testamentet
Jesaja 53 finns på en av illustrationerna över.
|
|
|
|
|
© Teckningar: Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|