Pennteckningar från 2016 - 2019
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lite om
hur jag tecknar |
|
|
|
|
|
Förklaring
|
|
|
|
|
|
Dröm utifrån bilden. |
|
|
|
Kompositionsexempel. Komponera
medvetet eller omedvetet.
Jag gjorde teckningen 31/7 -18.
Den
sommarens näst varmaste dag i Karlstad, med 31 grader. Det var
verkligen plågsamt, tryckande i min lägenhet, vilket jag ville få
till i bilden. Men jag hade ingen tanke på hur jag skall få
till det, utan tecknade intuitivt utifrån min formkänsla. Då
jag kände att jag ville luta den ena flamlinjen på högra sidan
alltmera snett in mot ansiktet tänkte jag att det kanske var fel.
Efteråt såg jag att jag omedvetet gjort det samma som
Majane Satrapi gjort medvetet med omslaget till
seriealbumet Kyckling med plommon. (Eller den som gjort
omslaget.)
Då jag nyss läste om boken undrade jag över omslagsbilden. Först
ett tag senare fattade jag att det är
utifrån handlingen som mannen är gjort instängd
med tryck in ovanifrån -
förstärkt med den röda, sneda linjen från ryggen.
Historien är lysande uttänkt och tecknad. En musikers liv ligger i
hans stränginstrument, en tar. När den går sönder, och han inte finner någon
som kan ersätta, beslutar han att svälta ihjäl sig. Vi får följa
honom, dag för dag, tills han dör på åttonde dagen. Därför stämmer
den instängda och tryckande kompositionen. |
|
|
|
Marc Chagall är en mästare på att göra kompositioner och
färgval som förstärker känslan i motiven. I målningen
The Praying Jew (Rabbi of Vitebsk)
ger V-kompositionen en känsla av att det lyfter. |
|
|
|
Om man sett Bette
Davis' hållning på film kan man kanske känna igen att det blivit hennes
underkropp där ini rummet. Oavsiktligt blivit likhet. Utifrån ett
par av filmerna i boxen kan det lilla t.h. tänkas vara ett barn fött i
hemlighet.
Skuggningen i en teckning som denna är gjort med en penna som är
0,05 mm. |
|
|
Omedvetet blivit
motsvarande ett mord i filmen Allt detta och himlen därtill. |
|
Två teckningar influerade av Betty
Davis-filmer. Mera bildanalys.
Här är en märklig liten teckning från april
2019 med för mig ovanligt mycket känsla av narrativt drama. Det
beror på att jag de senaste dagarna hade sett en box med Bette
Davis-filmer. Senast I detta vårt liv, som har rätt
obehaglig handling.
Ett delat ansikte kom in p.g.a. det delade ansiktet i
I
ramen April (finns
här), plus ett delat ansikte på Reuters.
Annars är det all filmdramatik som påverkat.
Mannen t.v. ser ut att kasta en stor skugga uppåt. Jag har inte
avsett det, men det är så jag nyss hade sett stora skuggor mot
väggar användas dramaturgiskt i ett par av filmerna. Sedan är
han på väg att gå in i ett mörkt rum med något otäckt. Det ser
ut att vara precis innan två världar krockar. Känslan framhävd
av att högra sidan är annorlunda bearbetat.
När jag först ritar fyrkanten jag skall teckna i finns ibland
någon punkt inom den, och i några teckningar har jag utgått från
en sådan slumppunkt. I teckningen nedanför var det punkten
precis utanför fyrkanten t.h. Jag ritade först en cirkel runt, så att
det i effekt blev som ett öga. Jag har inte tänkt att det
funnits "en person" där när jag sedan gjort teckningen, utan
igen har det blivit som det är beroende på undermedvetna
kopplingar, som jag först sett i efterhand.
Jag hade nyss sett en väldigt dramatisk Bette Davis-film som
heter Allt detta och himlen därtill. Bette Davis spelar
guvernant för en hertig. De blir förälskade och hertiginnan
beter sig ruggigt mot dem. Hertigen pressas över gränsen på
slutet och mördar sin fru. Omedvetet är det det jag här tecknat.
Näven i luften och blicken riktat mot punkten utanför fyrkanten.
Dessutom en liten figur som tycks sticka mot formen/"kroppen"
med "ögat". Att man inte ser någon riktig figur
stämmer med att filmscenen inte visar att hertiginnan slås.
Ingen bild på henne.
Kompositionen:
Precis som med klimatförändringsteckningen ovanför har jag
omedvetet gjort en komposition som stämmer med dramaturgin.
Diagonaler ger dramatik, och kompositionen ballanserar inte, utan det hela är på väg ramla ur
ramen åt höger.
Marc Chagall har komponerat två bilder med Adam och Evas
fördrivning ur paradiset på detta sätt. De är på väg att halka
ur bilden åt höger. Se den ena bilden
här.
Då jag 1986 gick på konstfack i Oslo, och verkligen var i kris,
gjorde jag åtminstone ett par abstrakta bilder som hade samma kompositionsoballans. Omedvetet
överensstämmande med hur mitt liv kändes. |
|
|
|
Se mina
bibelillustrationer från 2016.
(En från 2019.)
De flesta finns i
Out of This World.
Nästan alla pennteckningar på hemsidan är
frihandsteckningar, men bibelillustrationerna är det inte. (Inte
heller teckningen bredvid t.ex.) |
|
|
|
Hur saker kopplas undermedvetet i mitt ritblock. Tre
teckningar som kommit utifrån stycken i Evangelierna. |
|
|
Förklaring ur
Out of This World - Teckningar, drömmar, det omedvetna:
Innan den blommande handen på förra sidan
[Den nedanför.] hade jag gjort den på nästa sida. I
blocket finns den efter mitt första försök på att få till en
bibelillustration, som är bilden över. [Den vänstra
här.] Jag har inte tänkt på
kopplingen till Bibeln då jag
gjorde handen, men den är
uppenbar. Det senaste jag hade läst var
Johannes 15, som börjar:
"Jag är det sanna vinträdet, och
min Fader är vingårdsmannen. Var gren i mig, som icke bär frukt,
den tager han bort; och var och en som bär frukt, den rensar
han, för att den skall bära mer frukt."
Den övre teckningen finns även i
boken
Pangea - Andarnas hus. Se
Två teckningar utifrån Johannesevangeliet
|
|
Jag förstod först mot
slutet, eller då jag var klar, att teckningen över
kommit ur beskrivningen av den
blinde som får synen i
Johannes 9.
Jag hade nyss läst det.
Det är samma kapitel som
Bibelillustrationen i exemplet nedanför är gjort till. |
|
Efter att ha tecknat
ett tag fattade jag att bilden över kom utifrån det jag
nyss hade läst i Bergspredikan,
Matteus 6:1-4:
"Tagen eder till vara för att öva eder rättfärdighet inför
människorna, för att bliva sedda av dem; annars haven I
ingen lön hos eder Fader, som är i himmelen.
Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun
för dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på
gatorna, för att de skola bliva prisade av människorna.
Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. Nej,
när du giver en allmosa, låt då din vänstra hand icke få
veta vad den högra gör, så att din allmosa gives i det
fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda,
vedergälla dig." |
|
|
|
Ett par andra exempel på hur saker kopplas undermedvetet.
T.v. är den ena halvan av en sida i mitt block, där flera saker
kopplats undermedvetet, båda i Bibelillustrationen överst och
sedan i teckningen under. Det finns i Out of This World. Läs det
här. |
|
|
Intill de två teckningarna bredvid
finns i blocket andra teckningar som hör till
förklaringen av de. Bl.a. en Bibel. Jag har inte lagt ut det, men det finns i
Out of This World.
Här är förklaringen, ur boken. (Början ligger på sidan
med Bibelteckningen.):
...
The Jesus and Mary Chain har gett association till evangelierna.
Här bredvid Bibeln [på sidan] finns i blocket teckningen t.h. En
sorts häst, med ”helig kupol”, hoppar in i dimma/döden. Bredvid
det under finns teckningen jag fick impulsen att signera ”tim”.
Jag lyssnade bl.a. på låten Reverence, som börjar med
raden ”I want to die just like Jesus Christ.” ”Kupolhästen”
hoppar in i döden/andra sidan.
Teckningen under har också fått en heliglysande kupol,
som fortsätter uppåt. Jag fick alltså impulsen att signera den
"tim", och en sekund frågade jag mig varför, innan jag gjorde
det. Jag lyder ju generellt dessa impulser.
Den självklara associationen är en nonsensanimationsserie jag
gjorde kring 2009, som hette Tiny Tim’s Romance. Det var
det första jag hade på min YouTube-kanal. Men då jag gjort
teckningen kunde jag inte se att det andra plottret pekade dit,
utan jag tänkte om "Tim" kommit in förde att det var namnet på
killen min engelska flickvän (kring 1986) var ihop med innan
mig. Någon dag senare såg jag att plottret visst
associerat till animationsserien. Jag har skrivit att jag älskar
kajorna, och att jag är värd kärlek. Bredvid något som bara har
kommit att likna ett stearinljus står det: "Så mycket jag skulle
ha kunnat älska, men aldrig får." I det sista avsnittet av
Tiny Tim’s Romance sitter Tim och Tiny Tina vid ett bord med
stearinljus, och det slutar lyckligt. Innan är det allt möjligt
totalabsurt. Tiny Tims sperma lagras t.ex. i frysen i affären
där han jobbar. I efterhand kunde jag se att något
fallosliknande reser sig upp mot kupolen. Kupolen associerar
till kyrkor. |
|
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu
|