Track A-dagbok 7
Dokumentation av en masspsykos
Här är
det mesta av förordet, med bilder som i boken. Mera ur boken finns
efter det.
Jag låter förorden till de senaste fyra böckerna i denna serie få
följa på detta förord. Allt om hur jag faktiskt kommit att
bli föremål för en masspsykos finns beskrivit i den förra bokens
förord, så för att det inte skall bli för mycket upprepningar
hänvisar jag också till det förordet. Sen försöker jag här
komma med infallsvinklar jag inte redan haft. Fast det blir
upprepningar.
När en isolerat människa blir föremål för en mobb, på det sätt jag
blivit, är det nog vanligen uppenbart för honom/henne hur det kommer
sig. Jag har aldrig gjort något ont. Det enda jag gjort är att
skriva om andras ogärningar. Det är en väldigt märklig situation
när man ändå börjar upptäcka hur otäcka saker byggs upp kring en,
som inte direkt går att härleda till någonting konkret. Ur
ingenting börjar psykningar. Man hittar demoniseringar på nätet.
Var har det börjat? Böckerna visar mitt ”detektivarbete”. Det hela
är som ett gigantiskt mardrömspussel. Jag har beskrivit varenda
detalj jag kan tänka mig. Kanske borde jag ge bokserien titeln
Facit, för hela det uppkonstruerade mysteriet är så klargjort
jag kan göra det.
Från bok till bok har den ena polletten efter den andra som trillat
på plats. Jag har förstått alla korrupta insatser som gjorts mot mig
enda tillbaka till början av 90-talet, och allt som insinuerats i
möten. En hel del är sådant som en icke autistisk människa skulle
båda uppfatta och besvara i stunden.
Om man är utsatt förtal och liknande så har man |
|
|
normalt någon vän eller bekant som talar om vad
som skvallras, så att det kan stoppas.
Jag är isolerat, och overkligheterna som byggts upp har därför bara
kunnat eskalera helt utan hejd. De som skulle ha kunnat hjälpa mig
har i stället själva fångats upp i snåret av konsensuslögner.
Sedan ingen säger något öppet ut till mig har jag ingen
möjlighet bemöta. Alla attacker sker indirekt. Det är saker på
nätet, det är det dagliga psykningsskådespelet som jag skriver om i
texten på bokens baksida, det är t.o.m. saker på tv…
Min situation är också ett fullständigt otroligt
exempel på vidskepelse i vår tid.
Böckerna är en unik dokumentation av en masspsykos, och
materialet skulle kunna användas för studier i socialpsykologi och
föreläsningar. Men innan det: Hur får jag stopp på en lavinartad
hets?... Det är inget annat jag vill och behöver. Jag har sedan
många år inget normalt liv.
Min situation är väldigt komplex, så det är svårt för mig att veta
hur jag skall lägga fram det.
Hur har misstänkliggörandet, som lett fram till vansinnet som pågår
kring ”mig”, börjat?
Som jag beskriver i det nästa förordet flyttade jag från Norge till
Ransäter 1987. Jag var inte välkommen av grannar från dag ett, enkom
p.g.a. kontakten med Robert Jäppinen. Att han varit illa sedd av
många tror jag beror mindre på hur han varit än på allt lögnaktigt
som skrivits om honom i tidningar, under hans tid i Sverige. Jag har
fått en otrolig inblick i all möjlig röta genom allt han
berättat och visat. Jag vet inte om jag skulle stå ut allt ruttet
jag utsätts för om han inte talat så mycket om sådant, och då också
i termer av hur folk reagerar och relaterar till någon som är
annorlunda än det normala. Med autism är man i det stigmafacket per
automatik, från födseln.
Robert hade erfarenheten av andra världskriget och kommunismen. Han
brukade säga att kommunismen var att man gick på lik, brutalt
klampande på, medan vår liberalism innebär ”att gå snyggt på lik”.
Det har lagts jättemycket pengar på att ge mig låtsasvård och
låtsasomsorg. Man har inte velat ge mig någonting, och har
hållit sig till det (så till den grad att det är rent ekonomiskt
olönsamt), men samtidigt har man sett till att allt ser
förträffligt ut i papperen. Vad som faktiskt sagts i
möten, och faktiskt hänt, är ständigt något fullständigt
annat än vad journaler och brev uttrycker. Ansvarslösa,
karriärklättrande läkare som ”går snyggt på lik”.
Vad som utspelar sig mot mig nu är i en grotesk förlängning av
detta. Inom rättsstatens ramar pågår ett ”lönnmord”.
|
|
Text på bokens baksida:
Böckerna i denna
serie visar hur jag blivit föremål för en sorts masspsykos.
Situationen skall vara unik, liksom min
dokumentation av den. Jag är utsatt för dagliga, i system satta
logistikskötta psykningar, som utförs av ständigt nya människor.
Man vill knäcka mig, man vill faktiskt se mig död. Målet har funnits
utstakat sedan flera år, bl.a. i en tv-serie...
Hetsapparaten pågår efter en fastlagd agenda som klarerats från
toppinstanser (!), och som kostar pengar och resurser.
Bokserien dokumenterar hur man kan ta sig för att göra sig av med en
icke önskvärd individ i en rättsstat. Jag har skrivit om för många
komprometterande saker, och det skall stoppas. Man har byggt upp en
sorts "västvärlds-fatwa".
Tack vare en otroligt omfattande "propagandasnurr" har mobben
visat sig få full tillslutning. Jag har blivit fritt villebråd.
Jag har bara skrivit om vad jag blivit offer för,
för att ge mig upprättelse.
Sedan länge löper hetsen vidare fullständigt oberoende av vad jag
gör. Jag är en helt isolerad, autistisk människa, som det är
lätt att "ljuga sönder". Med nätet finns en kusligt effektiv ny
möjlighet att mala ner en individ. Sedan man gör det indirekt –
inte skriver ut mitt namn – har jag heller ingen möjlighet att
försvara mig. Som det utvecklat sig är det inte nödvändigt
att nämna mitt namn för att andra skall förstå vem det handlar om.
Ansvarslöshet, inskränkthet och ett bra mått av vidskepelse
har fått mynna ut i något som borde vara otänkbart.
Jag är en helt oskyldig, frihetsberövad
människa i ett välfärdsland. Det är grotesk och olagligt.
Det är kusligt att finna att alla tycks vilja delta i något som
är omoraliskt och olagligt, när man vet att man kommer undan med
det. Detta material är socialpsykologiskt högintressant.
Hur många som helst kan ha hur fel som
helst, hur länge som helst, med hur horribla konsekvenser som helst.
Här finns ett otroligt exempel, dokumenterat i text och bild.
|
|
För ett tag sedan såg jag ett tv-reportage där det beskrevs hur ett
visst folkslag i Pakistan eller Indien (minns inte vilket) hade så
låg status att det var ok att våldta dem.
Det som sker med mig visar hur en isolerat individ, i en ett
välfärdsland, kan hyvlas ner till minusstatus så till den grad att
det är ok att göra vad som helst mot honom. - Bara man inte
begår uppenbara brott. Man begår brott hela tiden – det sker
varje dag i mitt liv – men man ser till att det är sådant som
det inte går att bevisa.
Situationen är ett fullständigt otroligt exempel på hur något sådant
kan riggas och fås att genomföras av den stora massan.
Sedan jag är helt isolerad är det fritt fram.
Man har satt en oskyldig individ i gapstocken, och det är ingen hejd
på allas deltagande i att bespotta och tortera.
Jag har hört att det finns undersökningar som visar att 70 % av alla
människor missbrukar makt om de får det. Makt korrumperar. På samma
sätt missbrukar absolut 70 % makt om det gäller en ”vanlig
medborgare” som blir paria, så att alla kan ge sig på honom.
Definitivt när det t.o.m. uppmuntras och ses som en nödvändighet.
(Något patriotiskt.)
Jag har skrivit på bokens baksida att det som görs är klarerat
från toppinstanser. Det är faktiskt klarerat på
kommunnivå, landstingsnivå, av kultureliten och t.o.m. av polisen i
Karlstad, som vid ett par tillfällen deltagit i ”psyktjänst”.
Alla är med på det här. När folk ser hur verkligen alla
deltar – kommun- och landstingsarbetare, museet, ja, t.o.m. polisen
– då är det ju definitivt fritt fram. Då visar det sig också
att alla vill delta. |
|
Det behövs inget ”stort grupptryck” eller en krigssituation, för att
folk sluter till rent onda gruppbeteenden. Vad jag kan se gör
folk fullständigt vad som helst för att smälta in, bli
populära och klättra i hierarkier.
Man kan odla gemenskap genom något positivt, men man har heller
inget problem med att odla gemenskap i ren destruktivitet.
”Sick bonding”, som jag börjat kalla det. Flockbeteenden är
skrämmande. Det egna moraliska ansvaret tas bort.
Som jag också skriver i de nästa förorden hade jag 1990 oturen att
få en hyresgäst som visade sig vara missbrukare och ha sådana
vänner. Grannar såg det, men ingen meddelade mig. Jag bodde i
Karlstad. I stället har grannarna och psykiatrin gjort om
hyresgästens skumma vänner till mina och tryckt missbruk på
mig. Jag har aldrig haft missbruk eller umgåtts med missbrukare.
(Det vore ”tekniskt omöjligt”.)
Jag fick en helveteshärva med hyresgästen och berättade om allt till
psykiatrin, i minsta detalj. De har inte trott vad jag plågat mig
med att beskriva om och om igen, utan de har trott på de falska
ryktena och inbillat sig att jag döljer något. – Att jag
spelat…
Här finns uppkomsten av mytbilderna enligt vilka jag hackas sönder.
Då jag 2001 skulle trycka den första boken i min självterapeutiska
dikttrilogi, Öppningar till grottan, hade jag just råkat
återfinna psykiatrins handskrivna journalnotater, som jag fått med
journalerna 1994. Jag minns fortfarande ögonblicket då jag stod vid
fönstret och tänkte att det var fullständigt otroligt. (Jag hade
glömt eller förträngt det.) Jag tänkte faktiskt på det som en
”guldgruva”, men inte i meningen pengar, utan just: Hur är detta
möjligt?! Jag har varit vidöppen, medan de beskrivit en bakslug
bohemskummis, som döljer något för dem…
Under åratal sedan dess har personer och instanser riggat
”undersökningar” och test, för att komma åt det de inbillat sig
finns. När folk går med på sådana riggade upplägg kommer de alltid
vilja ge uppdragsgivarna/vännerna det resultat de önskar. P.g.a. min
autism är det busenkelt att trycka overkligheter på mig.
Robert tyckte 2001 att jag skulle ta in psykiatrins handskrivna
lappar i Öppningar till grottan. Så hamnade de där. Några år
senare har han kunnat konstatera att det inte var någon bra idé. Som
han sa är folk auktoritetstrogna, och tanken att så många läkare
skulle ta fel är för skrämmande, så folk tror i stället att det som
står där är sant… Jag har gjort mina böcker mycket för att ge mig
upprättelse, men resultatet har blivit det motsatta.
Min far begick självmord 1996. Till skillnad från mig hade
han alkoholproblem. (Jag har i stället problem med att folk tror
att jag har det…) Annars liknade hans situation min i att han
blev isolerat och skall ha varit stigmatiserad. Han har i själva
verket, som jag, haft odiagnostiserat Aspergers syndrom.
Psykiatrin feldiagnostiserade mig, och jag fick min diagnos hos en
privat psykolog först 2006.
Min far var förmögen, så jag fick ett stort arv. Då jag 1997 började
skriva självterapeutiska dikter tyckte Robert att jag skulle göra en
bok – det som blev Öppningar till grottan. Robert har
uppmuntrat mig att bli öppen på ett sätt som det inte är bra att man
är. Han var öppen, och han talade vitt och brett om hur han skulle
skriva förordet till min bok, och då också skriva om vad psykiatrin
gjort mig.
Detta var orsaken till den första större korrupta insatsen mot mig,
gjort av psykiatrin. Jag har först fattat vad man gjort för ett och
ett halvt år sedan.
Det nästa tillfället, då det var läge att fabricera något mot mig,
var 2002, då inte bara mina brännbara saker började komma
fram på min hemsida, utan, kanske viktigare, Roberts
brännbara saker utlovades att presenteras närmre på hans
hemsida. Robert hade 2001 övertygat mig att gå en Komvuxkurs i
webbdesign, så jag gjorde våra hemsidor. Hans hemsida var full av
politiska saker, som visat sig gå ut över mig, fast det alltsammans
var hans åsikter och jag bara var ”sekreterare/webbdesigner”.
Vi var nära vänner och ställde självklar upp för varandra. Han var
också en sorts ständig terapeut för mig.
Jag har beskrivit flera andra riggade situationer man, sedan 1997,
skapat för att ha koll på mig och snoka. Det allvarligare nästa har
börjat 2006. Robert dog, och i och med att jag tappade det skydd han
var, blev det verkligen fritt fram att hitta på djävulskap mot mig.
Jag har aldrig kunnat försvara mig. Anmälningar jag gjort, och allt
möjligt annat, har jag bara kunnat göra förde att jag hade Robert
som rådgivare. En sorts fadersroll. (Måste påpeka det igen: Det har
inte varit en sexuell relation.)
När man har Aspergers syndrom är det i
allmänhet väldigt viktigt
att man får diagnosen ställt, för att man kan börja förstå sig själv
och svårigheterna riktigt. Jag fick min livsnödvändiga diagnos samma
dag som Robert dog. Efter det följde tyvärr det ena ruttna upplägget
efter det andra. Det har varit kört i förväg med allt som varit av
professionella kontakter, förde de alla köpt grundlögnerna om
mig som gäller.
Jag hoppar en del i beskrivningen nu, men jag tänkte jag kunde ta in
ett stycke ur min begäran om journalraderingar till socialstyrelsen
2004. De gav mig rätt. Robert hjälpte mig med några formuleringar.
Det känns inte rätt när det inte är ord man själv skulle ha valt,
men med facit i hand kan jag konstatera att det varit allvarligare
än han hjälpt mig uttrycka:
[Jag låter i första omgång bli att lägga ut mera än avslutningen av
brevet.]
"...(För andra bekräftas den monstruöst
uppfunna bilden av vem jag är. Bilden är en kollektiv uppfinning på
psykiatriska avdelningen.)
Läsningen av Hagfors psykiatriska avdelnings journaler var den direkta
orsaken till att jag fick läggas in på psyket i Karlstad 1995.”
Hela brevet finns i tidigare böcker.
Det är formuleringarna om ”terrorism mot min framtid”, och att det
är en ”kollektiv uppfinning” jag ville ha med här. Det är otroligt
att någon som de facto aldrig gjort någon annan något illa,
eller varit ostyrigt bråkig, kan framställas som att han inte kan
vara med vänliga människor. Jag behöver pressa väldigt hårt
för att överhuvudtaget reagera utåt. Det har aldrig varit det
minsta problem de få gångerna jag var på en dagtidsenhet mellan 1996
och 1999.
Det följer en cd-skiva med min dikttrilogis sista bok, Spelar
ingen roll. Där finns rubb och stubb av allt med psykiatrin. Jag
har också kommenterat hela den hundra sidors mardrömsluntan av
journaler. Jag har gjort tre böcker med material från cd-skivan. En
om Robert och två med hela härvan jag haft, först med psykiatrin,
och sen i mina förgäves försök att få vård för motions- och
överansträngningsskador.
Jag har alltid flytt ångest in i överaktivitet. Det var Roberts, som
det visat sig, förödande idé, att få mig fly ångest in i
motion. Det började med en joggingskada 1999. Jag har nu förfallit
av vanvård i sexton år, efter att ha ådragit mig det ena efter det
andra, fram till där jag är nu. Jag tvingas gå med kryckor här inne
i min lägenhet och tar mig bara ut med min nu andra
egeninköpta elrullstol. Jag skulle ruttna och dö om det inte vore
för att jag kan ta av mitt arv.
Jag fick foten opererat privat 2012. Det var osteokondros i ett
sesamben. Men en bit av benet lämnades kvar i foten (synligt på
röntgen), och den nästa privatkliniken har, påstår jag, inte tagit
ut den. Efter den första operationen kunde
jag återigen gå,
så jag gjorde en 2½ kilometers promenad varje dag. Jag märkte att
det låg en gräns
vid 2½ kilometer. Sommaren 2013 gick jag en dag kanske 800 meter
längre, och det förvärrades igen.
Det visade sig att det berodde på den kvarlämnade biten av
sesambenet. Nästa klinik gjorde extremt effektivt sabotage.
Jag har även pajat mina handleder, så, förutom fotoperationen,
gjorde de en dyr handoperation. Ingen av delarna blev bra. Det är
p.g.a. kontakten med djungeltelegrafen, som finns kring mig, som man
gjort sabotageinsatser och inte gett vård. |
|
I appendixet till Spelar ingen roll har jag en text jag
skrivit om journalföring. Journaler skall skrivas för att hjälpa
patienten att få rätt vård. Mina journaler står i stället i vägen
för att jag ses rätt och får vård… Det är allvarliga
felaktigheter även i den vanliga vårdens journaler, så jag har
spärrat de så gott det går, när det nu är möjligt. Fast som det är
med mig nu, slirar alla lögner ändå runt ryktesvägen, och alla ”vet
allt” om mig sen länge…
Tillbaka till 2006. Jag behövde bara min Aspergerdiagnos, för att
förstå mina problem. Jag visste inte om att det fanns något som
hette Vuxenhabiliteringen och att min psykolog kom att slussa in mig
dit för ”mera hjälp”… Robert var död, och min psykolog fick lite
hans roll.
En sak man skall förstå är att sedan Robert är en sån snackis har
också jag blivit det. Sedan han inte tagits på allvar,
och behandlats som han gjort, är det heller inte möjligt för mig
att få seriöst
någonting
alls. Definitivt inte i och med ”grundlögnerna”, som
Vuxenhabiliteringen och alla, varit helt insatta i.
Jag har bortförklarats av hela välfärdsapparaten. Jag kan inte stå
på mig och har ett kommunikationsfunktionshinder, så det är enkelt.
2006 har en allmänläkare journalfört mig som ”helt och hållet
psykosomatisk”. Ett extremt effektiv sätt att sätta stopp för
att jag får vård för någonting överhuvudtaget. Det är ingen
idé för mig att söka vård för något om det inte är väldigt
synligt för ögat.
Så har det sig att sjukgymnasten jag fick på Vuxenhabiliteringen
inte trodde på mina skador. (Det var ju f.ö. heller ingen
sjukgymnast jag skulle ha, utan kirurgi.) Jag har gjort hennes
övning, och min fotskada förvärrades kroniskt. Jag sparkades ut, och
brutaliteten i det gjorde att jag flydde in i maniskt datorjobb med
trilogins sista bok, vilket ledde till att jag även pajade mina
handleder. Det är ingen idé för mig att prata med en läkare om
någonting av detta, eller att tala om smärta. Det är ju allt
overkligheter. Jag är bara en fullständigt otroligt fräck
simulant. Så otroligt lat att jag föredrar att köpa en
elrullstol för 17 000:- (den andra) och åka runt med ett ben
stickande rakt fram pga. en låtsasknäskada. Knäskadan fick jag då
jag skulle upp på bergstoppar i Skottland 1999.
Jag har beskrivit detta i de följande förorden. Jag blev beroende av
hjälp från kommunen. Hemtjänst, färdtjänst, ledsagare och andra har
mobbat livet av mig under ett och ett halvt år. De var ju alla
övertygade om att de ”servade en simulant”. Jag var i stort sett
instängd, utan att få frisk luft, i femton månader innan jag inte
längre stod ut med behandlingen och köpte den första elrullstolen på
Blocket. Sedan var jag ute med den. Men se det kunde man inte
tåla. Att jag ruttnade i min lägenhet var inget problem, för då
kunde de säga: ”Han är där inne och har livsstilsproblem!”
Jag såg dessutom ovårdat ut. Hemtjänst har ljugit om mig i hus och
hem häromkring och faktiskt initierat ”psykningssporten” som
nu hela Karlstad vill delta i.
De var de första
att komma efter mig i systematiska psykningar.
Då är vi framme kring 2010, och det hade gått kanske ett år sedan
jag brutit all kontakt med kommunen. Jag gjorde det efter en riktigt
korrupt sak i slutet av 2009, arrangerat av Autism- och
Aspergerförbundet (dåv. Föreningen Autism), kommunen,
fastighetsföreningen här jag bor, plus insats även av en kille jag
umgicks lite fram tills Roberts död. Detta är den första mera
intrikata ”aktionen”. Den finns beskriven, med dokumentation, i den
första boken i denna serie, Kadaverpudding 1.
Jag kom till en Aspergerträff, som visade sig vara en
låtsas-aspergerträff… Det var inom ett halvår efter att jag hade
lämnat Spelar ingen roll på Karlstads bibliotek. En
provokation som bara inte gick an. Dags att ta till
skrämselsaktioner. Killen jag umgåtts med trängde sig in här då jag
var knäckt av det de gjort. Väl inne började han genast mobba mig.
Trots att jag sa att man inte fick det, bolmade han också maniskt
cigariller, så att när han gått, och dåvarande
fastighetsföreningsordförandens man händelsevis tittade inom (…),
fanns här röklukt (!)… – En snygg liten fabrikation. Fast vad
det verkar har killen stått för något allvarligare än bara det.
Jag telefonterroriserades också just efter ”träffen”. Den ena
uppringningen var från ett hushåll med en kommunanställd som jobbade
på samma avdelning som där fastighetsordföranden jobbade... Det hela
är fullständigt genomskinligt.
Denna aktion ledde senare till ytterligare demoniserande korrupta
insatser, med en viss Aspergerföreläsares saker på nätet. Och sen
kom ytterligare en Aspergerföreläsare. Och andra. Och flera.
Det ser ut som att jag kommer gå mera i detalj än tänkt i detta
förord.
Den korrupta insatsen man hittade på 2002 initierades av Värmlands
konstetablissemang. En vän (inte så tillförlitlig…) ville plötsligt
hyra rum i mitt hus i Ransäter. Det förvånade mig lite att det inte
skulle vara möjligt att hitta något i Karlstad, men jag misstänkte
inget. Jag tänkte att jag fick en drömhyresgäst. Han har funnits där
för att få tryckt skit på mig, och allt tyder på att han tryckt
väldigt allvarliga lögner på mig. Jag har beskrivit hur det var
ständiga misstolkningar i kommunikationen, och hur det har sig att
han kunnat ge sina uppdragsgivare ofantligt spännande saker…
En vän av honom är filmregissör, och han hade fått en roll i en av
hans filmer, som redan då var på en ”spoofnivå” mot mig. (Jag har
först förstått det på sistone.) Filmregissören har sen dess gjort
två andra filmer som slår mot mig. Jag har bara sett fragment, men
jag har beskrivit allt jag funnit och förstått. Den ena filmen är
gjort i samarbete med Värmlands museum… Museet har i själva verket
varit mycket pådrivande i propagandahetsen.
[Uteslutet stycke.]
Robert talade om hur människor utgår från sitt eget tillstånd i sina
tolkningar. Det var tydligt i alla misstolkningar av honom. Det är
med mig som det var med honom. Som han sa fattar folk saker
fragmentariskt och fel, och fastlåser sina tolkningar. Det är
just sedan alla fastlåser sina fördomar, stereotypa bilder
och missuppfattningar, som det hela blir hopplöst. Det har
investerats omåttligt mycket prestige i rena
overkligheter om mig.
Personer med Aspergers syndrom brukar att ha s.k.
”specialintressen”. Ett av mina är Frank Zappa. Väldigt mycket han
talar om överensstämmer med vad Robert sagt. Jag har hört alla
intervjuer med honom som finns på YouTube. En del intervjuare har
inte läst på, och har en
dålig attityd sedan de utgått från vad de fått berättat om
honom. I en intervju bemöter han det, när han frågar intervjuaren om
hon tror allt hon ser på tv och läser i tidningar; om hon tror allt
hon hör berättat; och om hon tror allt hennes vänner
berättar. Alla vill tro sina vänner. Jag kan se att personer jag
kontaktat i mejl, klamrande efter halmstrån, genast förhört sig om
mig hos någon ”tillförlitlig källa” i Värmland…
- Och därför har det aldrig hjälpt vad jag skrivit. Alla har
gått in i jag-måste-göra-sabotageinsats-läge i stället, och gjort
saken värre…
- Ackumulerat flera falska vittnesmål, utifrån nya snokinsatser…
[Uteslutet stycke.]
|
|
Man brukar säga ”som man bäddar får man ligga”, men det är andra
som bäddat ner mig där jag ligger illa. Därför har jag uttryckt mig
lite väl negativt om Sverige och Värmland. Fast vad jag förstår
skall antipatierna mot mig också handla om psykologiska
försvarsreaktioner. (Lika överallt i världen, fast antagligen värre
i bruksorter…) Det går inte för mig att utreda hur mycket det är det
ena eller andra, men det är inte fråga om att hetsen vore omöjlig om
det inte vore för fundamentala allvarliga lögner om mig.
[Uteslutet stycke.]
...
Jag har funnit att ”fiction-Torger” flätats in i mera som visats på
SvT. T.ex. också på Kulturnyheterna. Uppenbart första gången med
kvinnan som 2014 ställde ut på museet samtidigt som utställningen
med Roberts konst. Det har tydligen blivit en allmän sport att
”spoofa loss” på den jag gäller som. Den jag gäller som, men som jag
aldrig varit…
Jag försökte alltså flytta (fly hetsen) till Norge, 2013. (Jag
skriver om det i ett av förorden längre fram.) Då jag var där gjorde
jag många mardrömsupptäckter på nätet. Det finns flera
tidningsartiklar om utställningar med konstnärer som gjort
trampa-på-Torger-konst. (Sen dess säkert tallösa flera.) Man behöver
fortfarande bara googla ”robert jäppinen” för att hitta
påhoppsgrejer mot mig. Att Robert var så speciell gör honom till en
tacksam markör för att låta folk förstå att det hela egentligen
handlar om smarta påhopp på mig.
Som jag skriver längre fram har det att göra trampa-på-Torger-konst
nästan utvecklat sig till en egen konstriktning. Jag har funnit att
en konstnär i Munkfors ägnar sig åt det på heltid. (Jag antar att
han inte slutat sen senast jag kollade.) I Track A-dagbok 2
har jag gått igenom ca hundra skärmklipp från hans
trampa-på-Torger-facebooksida. Det är många i gång som honom.
Det hela är såpas horribelt att jag generellt måste avhålla mig från
att leta efter mera. Det poppar upp här och var om jag tittar efter
det minsta. Ett bra antal personer med Aspergers syndrom har gjort
insatser, eller är i gång fortfarande. Jag har gått igenom väldigt
många webbsidor, blogginlägg och saker på YouTube-kanaler i denna
bokserie. Det pågår även bland Aspergare i engelskspråkiga länder.
1970 hade NWT en nidserie om Robert. Han var ”Jeppe med pinnen” i
Spökhuset. Detta var efter att hans skulpturer körts på tippen.
I ett brev där Robert försökte få stopp på serien har han skrivit
att den inte stod efter nazisternas nidbilder på judar. (Jag har
lagt fram allt som fanns av sådant brännbart på cd:n till Spelar
ingen roll, och även mycket i boken jag gjort med Roberts
texter.) Roberts son har sagt mig att nidserien ”gick in”. Även
grannar följde det. Det som nu pågår mot mig är motsvarande, fast
tusen gånger värre.
Människor som utsätts för förtryck, apartheid eller annat
djävulskap, har i allmänhet stöd av närstående och andra i samma
situation. Jag är helt isolerat i vansinneskarusellen runt
mig.
Museets utställning av Roberts konst och texter handlade uppenbart
mycket om att rättfärdiga hur de tidigare behandlat honom. De har
avsiktligt gjort det skräpigt. [Samma sak med boken, som är
väldigt olik min bok med Roberts texter.] Konceptet för utställningen och boken
Vem är rädd för Robert Jäppinen, vädjade/vädjar till folks
vidskepelse. Jag har gått igenom boken i Track A-dagbok 4 och
går inte närmre in på det här.
Jag märkte redan i museets utställningskort 2012 och 2013 att de,
och konstnärer de utställde, var ”on my case”.
Robert har beskrivit vidskepelse som funnits kring honom, så att jag
fått insyn i det. I toppen på hans hemsida hade han skrivit
”Vidskepelsen blåser vi bort till det förgångna.”
Vår tids vidskepelse handlar mycket om deckare och all
våldsförhärligande underhållning som dagligen forslas ut på TV, och
därtill datorspel. (Jag har aldrig spelat datorspel och tittar inte
på kriminalunderhållning överhuvudtaget sedan länge.) Sådant bör
rimligen påverka folks tankar en del. Brottslingar ges gärna någon
psykiatrisk diagnos, och nu finns den
jättemystiske,
väldigt dubiösa nya diagnosen Aspergers syndrom… All nödvändig
information om Aspergers syndrom finns i väldigt bra dokumentärer,
men sådant visas inte. Det gick en bra serie om autism på UR, där
experten Utah Frith beskrev AS i ett avsnitt, men det var på dålig
sändningstid. Under tiden dyker AS i stället upp, som en spännande
krydda i orealistiska deckare eller andra mindre seriösa
programkoncept. Min upplevelse är att när det gäller AS befinner vi
oss i den mörka medeltiden.
Aspergare gestaltas som känslokalla robotmänniskor. En form för
dehumanisering.
Allt som funnits och finns av nidbilder och demonisering av mig,
innebär en så ultimat dehumanisering det går att tänka sig.
Funktionen med dehumaniseringen är att man inte skall behöva känna
skuld när man ger sig på – kanske mördar – ”fienden”. Därför
pågår
det fullständigt vildsint mot mig. Jag har beskrivit och tecknat av
olika nidbilder och beskriver hur man ägnar sig åt detta dagligen i
psykningsskådespel. Sist i boken finns 40 sidor med skärmklipp från
videofilmningar av psykningar, som jag beskriver närmre i
dagböckerna. Man kan se en del exempel på hur det artar sig där. |
|
Attackerna pendlar alltid mellan förnedring och demonisering.
Intensiteten i hetsen har bara stegras sedan den började, och är nu
vildsint. Om jag 2010 mötte en handfull personer i psykningsinsatser
när jag gav mig ut, så ligger antalet nu i allmänhet mellan tjugo
och fyrtio. Det är verkligen en tillströmning så snart jag sticker
ut näsan. Logistikskött hela vägen. Uppenbarligen finns någon
sorts ”rekryteringssystem” och folk som planerar vem som skall
komma var. Det är givna psykningar på flera specifika
platser. Som man kan se på psykningsbildsidorna finns det några
personer som gör återkommande ”psyktjänst”, men i allmänhet är det
nya personer varje gång. Man klär upp sig och spelar skådespel för
mig. ”Jokern i leken” är att alla gott vet att så snart jag
beskriver detta för någon, så kan det inte uppfattas som annat än
paranoia. (För de som inte själva är invigda i hetsen.) Det går
redan använda mot mig nu, när jag gått så pass i detalj om det hela
i detta förord…
Om jag vore det man har mig till skulle jag ha kollapsat för länge
sedan. Redan av det borde man förstå att man har fel. (P.S. Och man
borde vara glad att man haft fel - att jag inte är ett
”farligt monster”. Några personer har faktiskt gjort mig till ett
monster på nätet.)
Det har visat sig att jag inte kan göra någonting alls annat
åt min situation än att fortsätta skriva och dokumentera det hela,
och möjligen lägga ut mera på hemsidan framöver. Jag har några
videor om det på min YouTube-kanal, men ingen vill se de… Det är
inte som om jag väntar att man skall köpa mina böcker heller. Alla
tycks vara fullständigt överens – eller tittar bort.
Vad jag kan förstå av vad som pågår så måste människors rollspelande
i livet vara en psykologiskt otrolig öm punkt. Det är heller
inget det verkar pratas om. Sedan jag utgett Spelar ingen roll
vill alla skådespela med mig, och den dagliga psykiska
terrorn sker alltså i skådespelsform. (Ingen har varit rak mot mig
sedan Robert dog.)
Robert talade jättemycket om människors rollspelande, och som han
uttryckte det, ”alienation till livet”. Jag har varit öppen inför
psykologer, men de har trott att jag spelat. Robert brukade säga att
det var något positivt att jag inte ”spelade några idiotroller”.
Tyvärr förstod han inte att autism innebär just att man inte lärt
ömsesidig kommunikation under uppväxten, och att det är något
man behöver jobba på. Annars tror jag det är som Zappa uttrycker i
en intervju från 1981, där han talar om ärlighet. Han säger att
ingen vill vara ärlig längre sen man kommer längre om man är en
fejkad personlighet.
Robert sa att människor ser sitt rollspelande som om vore det ”livet
självt”.
Det må ha varit förmätet av mig att kalla sista diktboken Spelar
ingen roll, men poängen var just att man har mig att vara nån
sorts fuskis, när jag verkligen inte har det i mig att kunna göra
något sådant.
Ett stycke ur Roberts inledning till Öppningar till grottan:
”När flera doktorer och psykologer talat med Torger, och han
återgav samtalen till mig, fann jag att det verkade som dom blev
rädda - som om han hade rört på en öm punkt - för själva den
biktandets barnsliga öppenhet verkade ha förvillat, så dom
misstänkte att han egentligen inte hade problem - som om han skulle
ha spelat och var ute efter sjukbidrag, för att bli konstnär.”
Här är vad Robert skrivit om rollspelande i en text från 1986:
"...Människan har uppfostrat - lärt sig förtrycka i årtusenden, som
i en cirkel - och denna cirkel är ond, men människan och livet är
inte ont - hon är liksom levande och död samtidigt, i sovande dvala
gömd bakom roller och masker utan önskan att komma till frihet.
Därav följden, det är bekvämare att tro på krig för då slipper man
krypa ur sitt skal och man kan fortsätta att låtsas vara fri -
falskt fri (frigjord - från vem eller vad - ....)"
Jag vet inte om folk allmänt får för lite utlopp för fantasi. I en
hets, som den mot mig, får man chansen tänka ut ”spännande saker”.
Man verkar tro det är som en deckare, fast på riktigt…
Kay Pollaks beskrivning av mobbningsmekanismerna finns längre fram.
Det eskalerar som han beskriver, men jag vet inte hur mycket det
beror på skuldkänslor. Robert sa att de som förtrycker får en
maktkänsla av att trampa på någon som är ”svag”.
Jag har inte läst Christian Jungersens bok Undtagelsen (bara
sett en tv-intervju), men en poäng är tydligen att det är samma
psykologiska mekanismer i gång vid terror som vid mobbning. Han
beskrev hur han själv blivit offer för mobbning, och sa att mobbarna
närmast blev anklagande, att han ”tvingade dem bete sig på ett sätt
som de mådde illa av”.
P.g.a. bakgrunden
med nazismen har man bättre diskussioner om gott och ont i Tyskland
än här, och troligen också än i andra länder.
Det som pågår mot mig visar hur fullständigt omedvetna
människor är om vad de dras med i.
Robert talade mycket om detta. Jag har läst Nya Testamentet sedan
ett och ett halvt år, och korrupt mänskligt beteende finns så bra
beskrivet som det går där. När Jesus gör blinda seende så är det en
liknelse för att han väcker medvetandet. (Det finns tydliggjort i
slutet av nionde kapitlet i Johannes-evangeliet.)
Då är det bara några saker till jag vill ha med. Först förklaringen
av ett ord jag använder.
Jag bemöts och psykas hela tiden utifrån de overkliga bilderna av
mig som gäller. Det betyder att jag ständigt måste orientera mig
utifrån sådana signaler. Jag tvingas leva i ”uppochnervärlden”. Det
gäller inte bara alla möjliga insinuationspsykningar, utan även när
jag söker vård. Jag vet vad man tänker om jag t.ex. talar om hur jag
inte kan andas genom näsan (behöver egentligen en näsoperation), och
hur det gör att jag blir muntor av att jag tvingas andas med munnen
när jag skall sova, och därmed inte får nog sömn sedan jag tvingas
ta en slurk vatten varje tionde minut. Det är sanningen, det är
orsaken till ringarna under ögonen (och kanske lungproblem om några
år…), men jag vet att i den andras huvuden blir detta till: Han är
uppe och super så mycket att han är muntor på morgonen.
Efterhand som jag förfaller av vanvård får jag olika
sekundärproblem, som passar som hand i handske för att styrka
”livsstilsproblemen” som aldrig funnits. Ekvationen går ihop!...
Under tiden skulle jag ge vad som helst för att igen kunna gå två
långpromenader varje dag, som jag gjorde mellan 1988 och 1999. (Vad
konstigt att det, och all jogging, tog slut sådär brått.
Kan det ha nåt att göra med…? … nej!?…)
I förordet till förra boken har jag tagit in några stycken från min
hemsida. Det var ett stycke som borde kommit med, som jag i stället
lägger in här:
”Att få och behålla
vänner är allmänt svårt när man har AS. De flesta av mina kontakter
har brutits av samma skäl: Krocken mellan den jag är och
den man haft mig till, och krocken mellan min verkliga
situation och
situationen man trott jag haft, har blivit för brutal.”
Kontaktpersoner, folk från kommunen, och andra, har alla fått
ta del av samma grundlögner innan kontakterna knutits. De har ofta
uttryckt de indirekt, så att jag först fattat i efterhand, och
aldrig fått möjlighet att bemöta det.
All ilska i mejl jag skickat till personliga ombud, min psykolog
eller andra, handlar om frustrationen över glappet mellan
verkligheten och de kränkande bilderna. Alla uppfläkta videor jag
förr lagt ut (dessutom seende ovårdat ut) beror på min fastlåsthet i
en hopplös situation där jag inte tros. Det är inte bra att vara
isolerat, men kämpandet med att försöka att bli sedd och trott har
i sig varit ruggigt slitigt för mig i så många år…
(Det går inte att stånga huvudet mot väggen hur länge som helst. Har
man varit instängt i femton månader köper man t.ex. en elrullstol
för egna pengar, när man ändå redan vet att ens läkare inte tror
en.)
Jag skulle förstås önska att jag kunde få någon mänsklig kontakt
igen. Någon som såg mig för den jag är. Men jag kan ärligt talat
inte egentligen ha hopp om det längre. Jag är inte lätt att förstå -
ingen annan än Robert har kommit nära – och med hetsen kring mig nu
kan jag inte se hur det skulle kunna gå till.
Jag har ruggigt mycket film på människor som gör psykningar.
Jag tar skärmklipp från filmerna och lägger in miniatyrbilder av de
uppenbara psykningarna i böckerna. Från och med Track
A-serier har jag gjort så.
Det finns olika punkter eller genomgångar i varje bok i serien, som
jag tycker är viktiga. Den senaste boken är den första där jag känt
att just dessa psykningsbilder är något av det viktigaste. Det beror
på att intensiteten ökat sån, och man kört vissa psykningsvarianter
så konsekvent dagligen, att det blir fullständigt uppenbart för en
utomstående att det är som jag beskriver. Att det inte är paranoia.
Så jag tycker m.a.o. nu att jag har ”bevis nog”.
Min idé med denna bok har varit att den skulle vara ett
”bildspecial”. Jag har gått igenom alla bilder från böckerna innan
och gjort bildsidor med psykningarna från Track A-serier fram
till nu. Det har alltså blivit 40 sidor, som finns samlat från sidan
341.
För varje bild jag tagit in finns många skärmklipp. Ofta är
kroppsspråket, och framförallt mimiken, så talande att man också
borde få se filmerna. Jag vill igen säga att det är ett material som
skulle kunna tillrättaläggas ännu bättre, och som borde kunna
intressera socialpsykologer.
Jag vill skriva lite om mina teckningar.
För att det skall ske något visuellt hela vägen försöker jag i
allmänhet att få minst en på varje bokuppslag. Det jag tecknar och
skriver i mina ritblock speglar vad jag går igenom, så ofta tillför
det något dokumentärt.
Att göra underliga surrealistiska teckningar är inget jag sökt mig
till. Jag har inte haft någon att visa vad jag gör sedan Robert dog.
Under 90- och 00-talet gjorde jag nästan bara abstrakt konst. (I
uppväxten, och fram tills åren på konstfack i Oslo, har jag gjort
naturalistiskt skickliga bilder.) Från 2006 började jag igen teckna
föreställande. Formatet var A5, sen jag ville ha in teckningar i
hemmasnickrade häften jag den gången gjorde. Då jag monterade
Kadaverpudding 1 fann jag att teckningar i A5 var otympliga att
ta in på sidorna. Sedan jag nu mest tänkte mig teckningarna som
siddekorationer till dessa böcker frigjorde jag mig från att jobba
innanför fyrkanter. Det visade sig vara utvecklande. Jag började
skugga mera och experimentera med rumslighet. Pretentionerna med
motiven försvann. Sen dess har jag mera och mera tecknat (och
skrivit) fullständigt vad som helst som dyker upp i mitt huvud,
eller även helt planlöst. När man inte längre tecknar med andras
reaktioner i åtanke, utan gör det mera fritt, kommer mera och mera
fram undermedvetet, vilket jag tycker är spännande. Utan någon idé
gör jag en teckning. Efteråt upptäcker jag hur det jag gjort kommit
fram undermedvetet, utifrån någon teckning intill, eller något jag
skrivit intill. Det brukar poppa upp något ord, eller en kort
mening, när jag gjort en teckning. Jag ifrågasätter inte vad orden
betyder, utan skriver ner det under teckningen. Ibland är det
uppenbara och medvetna associationer, ibland är det nonsens, ofta är
det saker som kopplats undermedvetet, som jag först ser att har
mening i efterhand. |
|
Detta är ju sådant som intresserade surrealisterna. Det är inte
fråga om att jag har mera än normalt tillgång till mitt
undermedvetna. Det ser jag också av hur jag kan härleda drömmer till
intrycken från dagen innan. Då jag kom till Sverige 1987 sa Robert
att drömmar är hjärnans sätt att bearbeta obehagligheter. Jag har
börjat skriva ner mina drömmar, och att kunna uttyda dem, från då.
Det är inte alls frågan om någon ”mystisk drömtydning”, utan det
brukar vara mera eller mindre klart vad som gett
”drömingredienserna”.
Jag har gjort några få teckningar som har längre förklaringar.
Det är saker jag först förstått i efterhand att kommit fram
undermedvetet. - Motsvarande hur drömmar kan ha långa kedjor av
associationer. Teckningen överst på bokens framsida är en sådan, och
förklaringen finns i boken. Teckningen Trädmannen, från 2007,
har också en lång förklaring som jag gett innan. Fast något helt
väsentligt med den har jag faktiskt först förstått nu på sistone, så
det finns också i denna bok. (Jag tar in den stor sedan jag behöver
sidutfyllnad för att få sidorna att gå ihop rätt. Förklaringen finns
på sidan 231.)
Förutom allt det traggliga med min livssituation innehåller böckerna
en del sådana saker, som jag tycker är intressant.
Jag tar sömntabletter två timmar innan jag lägger mig. (Oförändrad
dos sedan 1998.) Som många andra med autism har jag väldigt fasta
vanor, så jag tar tabletterna vid 22. De har långsam verkan, och jag
har för vana att teckna medan jag lyssnar på musik fram tills jag
lägger mig. Det betyder att sömntabletterna påverkar så att jag
”svävar i väg” lite extra sent på kvällen. Fast jag tecknar ungefär
lika ”konstiga” saker på dagen, eller tidigare på kvällen.
Det är närmre till hands att bli mera introvert när det är mörkt.
Jag tecknar i allmänhet bättre på dagen, men det mesta i böckerna är
tecknat på kvällen.
Något annat som jag tycker är trevligt i böckerna, är
beskrivningarna av hur jag matar kajor här på vinden. De kan bli
rätt tama och kallar på mig för mat. Kråkfåglar är
intelligentare än man kan tro. Jag har lärt känna kajor väl över
åren. |
|
Texten under finns på baksidan av tidigare böcker i serien.
Avslutningen om att verkligheten och sanningen är
intressantare, är något jag först tänkt om Robert och vad han
gjort, kontra stereotypoverkligheterna det hela reducerats ner
till.
I Kadaverpudding 1 har jag angett ett par "alternativa titlar":
Levande begravd i andras sopor och Jungfruoffer på idiotins altare. (En annan rätt täckande titel, på en av mina YouTube-videor:
När "ruta ett" är fel - Osedd.)
Bakpå Track A serier
står följande:
Gällande mig är "verkligheten intressantare än dikten". Det "diktas"
otroligt mycket om mig och man går loss på mig enligt
lögnparametrar. Det pågår en hets. Den lever sitt eget liv. Det är en
löpeld - ryktesvis och på nätet. Jag beskriver det i detalj, och det
är groteskare än nånting man kan föreställa sig. Jag är en skötsam,
men isolerat människa med autism. Jag trakasseras varje dag...
Verkligheten är intressantare än dikten!
- Sanningen intressantare än lögnen. |
|
Fyrrading om psykiatrin från
2004:
En höna kan
man göra
av fjäder allestans
Med mig de byggt en hönsfarm
fast fjädern aldrig fanns |
|
|
|
|
Här följer i boken förordet till
Track
A-dagbok 6 Föremål för en sorts masspsykos
följt av förordet till
Track
A-dagbok 5 Vad som helst kan normaliseras
följt av förordet till
Track
A-dagbok 4 Hets och förföljelse,
följt av
förordet
till
Track
A-dagbok 2
och
3. (Samma text.)
Några stycken ur boken finns i ramen under.
|
Track A-dagbok 7 har 391 sidor. |
Först i böckerna har jag innehållslistat sånt jag
tycker är
viktigt eller intressant. Det kan vara allt från långa genomgångar
till några meningar jag vill lyfta fram.
|
|
|
|