|
Hur
jag gör mina frihandsteckningar
Hur jag tecknar har ändrats lite
sedan jag skrev texten nedanför, så jag
vill lägga till några rader om det.
Texten nedanför är
mera hur jag tecknade då jag gjorde
boken
Out of This World - Teckningar, drömmar, det undermedvetna.
Dels är det som då; jag improviserar
utan idé, och saker kommer lika mycket
fram undermedvetet. Men jag har i stort
sett slutat "kvällsklottra", så att den
sortens detaljer som jag komponerat på
många sidor i böckerna
Pennteckningar
och
Out of This World, inte finns i mina
senare fyra böcker:
Andeblomma,
Som att wallraffa i det undermedvetna,
Pangea - Andarnas hus och
En krans andeblommor.
Med
några få undantag är det alltihop
teckningar "i fyrkanter". (Det har varit
frigörande och nyttigt för mig att ha
"lämnat fyrkanten" en del under några
år.)
Kort om hur jag tecknar finns också i förorden
till de senaste tre böckerna.
Nu tecknar jag oftare på dagen och utan
att lyssna på musik samtidigt. Dessutom
utarbetar jag ofta teckningarna med helt
tunna pennor. Som den bredvid: Jag har
först gjort en teckning med pennan som
är 0,5 mm tjock, och sedan gått vidare i
skuggning med pennor som är 0,1 och 0,05
mm. tjocka. Jag går mera i detalj än jag
gjort förr, som man kan se om man jämför
med
teckningarna jag
gjorde kring 2014 - 2016.
Från 90- och 00-talet har det långsamt
rört sig från att vara abstrakt
expressionism till att bli alltmera
föreställande och alltmera i detalj.
(Fast inte naturalistisk realism.)
|
|
Jag tecknar intuitivt och planlöst, vilket är
orsaken till att
mycket kopplas undermedvetet.
Om man, utan att ifrågasätta, lyder vad man än får för impulser,
så sker det automatiskt.
Det liknar hur saker kopplas undermedvetet i drömmar.
Ibland kommer något jag tecknat in i en dröm, vilket jag tycker är extra
intressant.
Se
I ramen oktober. |
|
|
|
Lite om
hur jag tecknar. - Vanligen
intuitivt, utan någon idé. [Den
äldre texten.]
Det är oftast på kvällen jag tecknar. Då
tänder jag alltid stearinljus och har
annars bara en lampa svagt på över mig.
Så jag sitter alltså rätt mörkt. Jag ser
stearinljusen och många gröna växter
framför mig. Det påverkar hur
teckningarna blir. Det är en hel del
grönska - också förde jag älskar naturen
- och som man ser i
galleriet
är det ofta vita motiv mot
svart bakgrund.
Med stearinljusen finns automatiskt en
känsla av, och association till,
andlighet. Därför har det blivit så att
de vita formarna ibland, för mig,
representerar något andligt. Det är inte
något jag brukar tänka direkt när
jag tecknar, men det blir ibland så.
Intill teckningen bredvid finns i
blocket en teckning med en cykelrörelse.
Omedvetet har det därför blivit något
sånt här också. En cykel mellan liv (det
vita) och död. Jag gör så mycket
omedvetet att jag får analysera vad jag
gjort i efterhand. Från trädet, som
lyser andligt, går även något upp, som
båda är mörkt och blir ljust. Jag ser
det som att när trädet dör fortsätter
något andligt upp till höger. Något
utöver liv-död-cykeln.
Jag gjorde nästan bara icke
föreställande
bilder på 90-talet och hälften av
00-talet. Därför har jag väldigt fokus
på det rent formmässiga när jag tecknar. Autistisk
hyperfokus spelar också in. Ofta tror
jag att jag bara utformar det rent
formmässiga, men ser sedan att något
kommit fram undermedvetet. Ofta är det
jag gör, utan att jag märkt det,
påverkat av annat som finns tecknat
eller skrivet på ritblockssidan. Jag kan
i stunden tro att något "kommit från
ingenstans", men se efteråt att det
kommit från något specifikt. Därför är
det också spännande för mig själv.
Som jag skrivit i förordet till
Out of This World - Teckningar, drömmar, det undermedvetna
finns det aldrig berusningsmedel med i
bilden. Fast jag tar kring 22:00
sömntabletter (oförändrade doser sedan
det sattes in 1998), som långsamt verkar
mera och mera, tills jag lägger mig
kring 24:00. (Tar då en
insomningstablett.)
Så några av teckningarna är gjorda
när sömntabletterna börjat att ta skruv.
Det kan då bli en del "kvällsklotter",
men det blir även teckningar jag tycker
är bra. Ett uppslag i boken som är ett
bra exempel på det: Teckningar där
saker kopplats undermedvetet. Cat Power och Bibeln. Som man
ser där kopplas ofta mycket
undermedvetet, i det jag klottrar.
Någon klar gräns mellan det jag
tycker är klotter och det jag tycker
är bra teckningar finns inte. På just den
sidan tycker jag teckningen här
bredvid och den intill är bra. Men det
är, som jag skriver, sprunget ur
omedvetna associationer utifrån klottret
och musiken. Som jag skriver i
förordet
är klottret alltså en del av
förklaringen och behöver visas i en bok
som den, där det handlar om just det
undermedvetna.
(P.S.
Sedan jag skrev detta har jag i
princip slutat att klottra och
tecknar i stället mindre bilder och mera i detalj.
- Jämför teckningen t.h. med den
nyare t.v.!) |
|
Jag lyssnar alltid på musik på kvällarna, så
teckningarna är ofta påverkade av det.
Som man ser nederst i bokens
innehållsindex
finns många artister och grupper nämnda.
Jag jobbar också ofta vidare på teckningar nästa dag,
eller dagarna framöver. Ofta på dagen då också.
|
|
P.S. Jag tecknar alltmera på dagen och
även utan att ha på musik.
Att jag tecknar planlöst betyder inte att jag inte har
kontroll, utan jag går efter formkänslan. Till stor del är det också bara
att man ser vad som inte funkar och
försöker rätta det.
Robert talade om att "lyssna
inombords". ("Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt.", som det
sägs i Den lille prinsen.)
Jag tecknar också ofta
in något som jag "ser i förväg". En linje, en form, ett ansikte, en kropp.
Jag har alltmera börjat utarbeta teckningarna. Det är Marc Chagall som
inspirerat mig att vilja göra mera narrativa och detaljerade teckningar.
Det jag bl.a. gillar med hans bilder är
hur man kan gå in i de och begrunda allt
det narrativa och samtidigt känna på det
rent formmässiga.
Jag hade en bra lärarinna på konstfack i Oslo som sa att blicken skall
kunna vandra i en bild utan att fastna någonstans.
Jag jobbar intuitivt vidare när jag skuggar också. När det är klart finns
en helhetlig rytm, och bildelementen
(föreställande eller icke föreställande)
framträder mera talande. Jag vet aldrig
i förväg hur det kommer se ut. |
©Torger Berstad |
www.lanterna.nu |
|