- MANIPULATION -
”GLOBAL SUPER-PERFORMANCE MED RINGEN I NÄSAN”
|
|
Här följer texten på denna affisch:
SISTA PUNKTEN I MIN
UNDERSÖKNING OM
VANANS MAKT 1972 – TID – EN VECKA – FRÅN
MÅNDAG TILL MÅNDAG NOVEMBER 1972.
fem dagar i rad på
morgonen klockan 9 direkt från bussen till polishuset – sidodörr (ej
huvudingången) - hälsar - "sola i karlsta" - och att "polisen skulle
raka av sig mustascherna" - (salvador dali-vaxade mustascher) - (han
var vikarie den veckan - polischefen hade semester)
- (hela veckan var mulen och jag hälsade "sola i kalsta") - folk
tittade och sa "det var dåligt med sol" - och jag fyllde på " har du
glömt den glada flickan" (knappt någon kom ihåg vad flickan hette) -
pojken från trälarnas stad ritade månen och kallade bilden "sola i
Karlstad"
|
|
– hjälpte - glömskan på
traven och flickan var glömd
i polishuset på fredagen den femte dagen väntade de på "galningen" i
fönstren - som körde om och om igen att p skulle raka av sig
mustascherna på söndagen - för då skulle HAN ROBERT ha makten i
Karlstad genom att med en riktig spade gräva där hunden var begraven i
sandgrundsparken för där var den begraven i sanden - -
- DEN SÖNDAGEN VAR DET SOLSKEN I KARLSTAD
- min vän bo hämtade mig
med sin bil och körde mig till sandgrundsparken – när jag tar med mig
en militärspade med extra långt skaft och en liten spade till en liten
man - ifall någon ville hjälpa till att gräva hunden fram - - bo
tittade på mig frågande och sa - "nu fattar - - dig inte" - mitt svar
var - "det gäller inte att frälsa enstaka"
framme i sandgrundsparken - lekplatsen - många väntade - föräldrar med
sina barn - fler än vanligt - ett soligt karlstad - ringen hoppade på
min mustasch - när jag plockade fram min stora spade och min lilla och
frågade om någon ville hjälpa till att gräva här i sandlådan - för här
i sandlådan finns en hund begraven - då sprang en pojke fram och sa
jag vill hjälpa till - han fick spaden och satte i gång att slänga ut
sanden ur sandlådan - glatt överraskad och nyfikna vittnade - - vad
som hände i sandlådan den minnesdagen i sandgrundsparken - (jag
berättade under tiden pojken grävde) - (jag kommer inte ihåg hans namn
men jag har detta på film) jag berättade om hur gamla sägner kom till
och vad de betyder t ex "hund begraven" - "det bästa hos människan är
hunden" - om "tummen i handflatan" - när jag var färdig med
berättelsen satte pojken punkt med satsen - nu har vi kommit till
jorden
fredag eftermiddag satte jag ringen i näsan visade mig utanför
polishuset - en stund senare på torget (- där kärringen min står på
sockeln) fotograferas jag på avstånd av civilklädda - (vanliga civila
fotograferade mig på nära håll)
- lördag morgon utanför polishusets sidodörr klockan 9 går inte in som
de andra dagarna utan går in mitt emot i en mattaffär där hälsar jag
sola i karlsta - jag väntar min hovfotograf han kommer strax – 2 - 3
minuter senare - där kommer han med stor kamera på magen - -
jag skyndar mig ut - möter min kamera man - han säger - kan du stå
stilla - jag svarade du har världens bästa kamera knäpp av bara det
blir bara bättre när jag gungar - (med kroppen fram och tillbaka en
gång - med den richard nixons huvud i min högra hand rör jag handen
snabbt-) - - FULLTRÄFF - (- det kan ses på bilden nixons huvud oskarpt
i jämförelse med ringen i näsan hos mig) - min fotograf visste inte
att jag kände på mig att han var polis - jag ber honom sända kopian på
kortet till mig - han lovar utan att mena - |
måndag återkommer jag punktligt klockan 9 - det var sol då - tre
civilklädda står på hörnet av gräsmattan utanför huvudingången - jag
hälsar sola i karlsta hör ni hemma i huset - ja svarar en av dem - jag
säger - eran chef glömde att raka av sig mustascherna i går - (jag har
ringen i min ficka - grön hatt på huvudet två jumprar på min överkropp
mässingkedjan slängd över axlar blåjeans och gummistövlar - vanlig
bondpojk i värmland)
- pausen var talande - mannen sa "där kommer
polischefens fru" - (jag hade observerat en kvinna bakom
glasdörren i huset när jag kom fram - nu står jag med ryggen mot
huvudingången - innan jag ser henne när hon kommer ut säger jag
"pojkarna kommer med lögner - påstår att du är p-chefens fru" -
hon bekräftar mitt påstående och säger nej men jag skulle vilja ta
en bild på dig - jag frågade - skall du gå efter kameran eller
skall vi gå |
|
|
upp till dig - då sade hon "vi går
upp till mig" - vi använde inte hissen utan gick
trapporna upp - jag pratade hela tiden - den ena stunden trodde de att
jag var galen den andra stunden trodde de något annat - ex "jag skall
inspektera huset nästa måndag eller skall jag börja redan i dag - - -
- - -"
när vi var framme vid fotoateljén margit skulle göra i ordning kameran
i ett angränsande rum - en av männen avslöjade sig som chef på platsen
ställde sig bakom sitt skrivbord - när jag fick ögonkontakt med mannen
bakom bordet frågade jag - är kortet från lördags färdigt - jag
släppte inte ögonen - han hade inte en chans att ljuga så - ja - då
får jag det redan idag för det var lovat - då var den andre mannen av
tre som sa - det är inte riktigt färdigt än - då får jag dem i morgon
samtidigt som jag hämtar margits kort
margit kallade in mig i rummet - två kameror på stabila stativ -
framför kamerorna var det stolar med nummerhållare - där brottslingar
sitter med lapp på bröstet - kameramannen utom margit tog många foton
från alla möjliga vinklar - margit skulle rätta till mitt huvud - då
sa jag - du skall bara sköta kameran - finns det nummer för mig också
- en nolla - ingen kamera kan göra en idiotbild på mig – hon tog tre
bilder sen bad hon mig sitta i den andra stolen med för ett färgkort
hon tog en bild som jag minns idag - den bilden har jag inte frågat
efter
på tisdagen hämtade jag de svartvita bilderna de var i ett kuvert -
som väntade på mig på den nedre våningen - jag visade korten för
tjejerna som gav mig kuvertet och yttrade - "även idioten kan se att
mannen inte är idiot" [Se längre ner!]
JAG INSPEKTERADE HUSET NÄSTA MÅNDAG
Då var den ordinarie polischefen tillbaka i sin tjänst han visade mig
fyllericellerna sen jag begärde att få lov att besöka även
häktningsavdelningen högst uppe sa polischefen att han inte ansvarade
för det - då sa jag du känner folket i huset så ring och tala om att
jag kommer - och det gjorde han
- på häktningsavdelningen var luften mycket dålig - när jag tittade i
de tomma cellerna så var luften likadan där som i övriga korridoren -
jag ville även se rastgården på taket på rastgården frågade jag var
luftintagen låg då pekade han på luftintaget - det var i närheten av
luftutsläppet på taket (från hela husets toaletter) vid lågtryck som
denna dagen och efter väderförhållanden för övrigt sögs toalettlukten
in tillbaka till både intagna och personalen på häktningsavdelningen -
- saknad bondlogik hos arkitekten
- Om detta föreläste jag en vecka senare på högskolan i karlstad. Att
jag fick tillstånd att inspektera polishuset utan något skrivande var
tack vare min rakframhet mot polischefen - om han ville kunde han ha
krånglat till det och tvingat mig att begära tillstånd från Stockholm
-
(jag kände till detta förhållande - om begäran om inspektion)
Fotografierna tagna och framkallade
av polisen i karlstad 1972. (- - - Vi tackar oss för det goda arbetet
för det kommande - - -)
|
|
VANANS MAKT - NAKET -
BLINDHETEN LEDER DE BLINDA - VANMAKTEN - TRO - BLINDAS KÄPP -
FÖRPASSAT HINDREN FÖR FRIHET – FÖR DEMOKRATIN ATT STÅ UPPRÄTT
DET SOM INTE VAR MÖJLIGT ATT FATTA I GÅR ÄR MÖJLIGT ATT GÖRA I DAG
|
PIANO
- när 2000 är skrivet läggs vapnen ner - NATIONELLA ARMÉERNA - (det
räcker att hålla tillbaka stamstriderna och folkmorden på vårt lilla
klot – JORDEN - med en arme under FN’s flagg) - -
- - TA I ANA - STRAX FÅR
VI VETA - han som vet allt -
VI - människan är VI - orädd och fri - förpassar blindheten - sopar
undan utan begravning - VI FLYTTAR BERGET - - -
- UNGDOM = FRAMTID = ÅR 12
ÅR 12 – R = 1998
Göteborg 7 mars
Slut på affischtexten.
Jag fick disponera om texten och
bilderna.
Som man kan läsa gjorde Robert affischen 1998.
Ett delsyfte med undersökningen var att finna ut om det var möjligt
för Jesus att se till att han blev korsfäst just fredag på judarnas
högtid. |
|
|
Sidutfyllnadsbild.
Robert har gjort flera rent dokumentära emaljmålningar.
Här har han använt fotot över i engagemanget mot kärnkraft. |
|
|
P.S.
I bokens appendix finns en förklaring till ett stycke i
texten. Jag har tagit in hemsidetext där Robert skriver:
"Senare, vid tidpunkten då femton skulpturer kördes till
soptippen i Karlstad...". (Texten och bilden finns på
min länk med
mera kring Robert.)
Roberts avsikt var att filma folks
reaktioner på skulpturerna, och att han
genom filmen skulle presentera sin
forskning i människan på Alternativa
Forumet vid FN:s Miljökonferens. Sedan
skulpturerna kördes på tippen hade
han ingen film, och som man kan läsa fick han heller inte tala där.
Förklaringen från bokens appendix:
Det är skulpturerna som kördes på tippen Robert
hänsyftar till när han i affischen Manipulation...
(sidan 36) skriver om att ”gräva där hunden var begraven i
Sandgrundsparken”.
|
Jag har gått lite närmre in på detta i
ett häfte jag gav ut på
tolvårsdagen för Roberts bortgång. I det finns 1½ sida med
förklaringar. |
|