|
En översikt över Roberts fredsarbete
Här följer ett mejlsvar till någon som hade bett Robert
beskriva sitt fredsarbete. |
|
Förberedelsen i kommunikation med ledarna av
stormakterna och FN:
- 1956: Presenterade mig som människan för fred i telegram till
Chrusjtjov och appell till FN samma dag som sovjetiska tanks gick in i
Budapest. [Sidan 56.]
- Nästa punkt var en annonserat föreläsning 1958 på Köpenhamns
Konstakademi om människans tillstånd i tiden (atombomber, egoism och
lydnad). Här var första gången tidsmässigt uttryckt som ’nollpunkt’ i
tiden för människan – nedräkningen påbörjat på vidskepelsehavet
(världen) – i den gemensamma egoismens båt mot botten, och först
därefter början till ny tid
- den lilla salen i källaren var fullpackad – när applåderna efter
sista orden kom visade jag med båda händerna tecknet ned – ”applådera
inte bort det ni hört – ta med er hem och begrunda” – alla gick upp
och försvann – min vän Gerard, som stått bredvid mig vid
föreläsningen, följde efter publiken -
- Nästa konkreta manifestation var hösten -61 (som jag räknar som
start – då jag började att, med fyra års mellanrum, personligen besöka
ambassaderna – ryska och
amerikanska samma dag i samma ärende: fred – det här är mitt sätt att konkretisera – inte abstrakt tänkande – jag har lämnat dokument, både muntligt och skriftligt: Muntligt från första gång jag besökte dom: ”Stopp på utbildningen av militär, och stopp på produktion av
alla militära vapen överallt samtidigt”, genom kommunikationens tid
och FN-organisationen
– senare upprepat skriftligen i 1 Majmanifestet -78 [Sidan
78.], som sändes till Moskva, Washington, Peking och Svenska
regeringen – plus massmedia): Texten om ”ja” och nej – sanning och
lögn” är avslutningen på manifestbladet med rubriken
”Kan människan
tillåta?” [Sidan 58.] från 1961 (- manifestet skrivet vid början
av Berlinmurens byggande och experimenten med ryssarnas
superatombomber vid Novaja Zemlja) – jag bar en handskriven
”sandwich”, med ett par tre satser ur textbladet – 10 000 ex. delades
|
|
ut
på åtta dagar – varje dag från klockan sex till tolv på natten –
Kungsgatan, Sveavägen – endast till dom som sträckte handen och ville
ha bladet – ofta var det 20 – 30 personer som stod och läste samtidigt
– kvinnor stoppade texten i handväskan, karlarna i innerfickan – (sju
åtta blad av dessa 10 000, som var rivna och slängde, plockade jag upp
och tog med mig) P.S. En vecka senare: Sydafrikanen Lutuli fick det
sista bladet ur min hand vid Nobelprismottagningen i Oslo.
Denna manifestationen var en förberedelse för framtiden, som är i dag.
- Manifestet upprepades på nytt -82 i Göteborg.
- Vid FNs proklamation av Fredsåret 1986 fann jag detta inte
vara ett konkret manifest, utan abstrakt – ord som inte förpliktigar –
här fann jag tidpunkten lämplig att starta fredstiden framöver,
konkretiserad – så nu är tiden manifesterat konkret: 18 år (jag
signerar mina verk med årtalet och bokstaven R)
Jag planerade till mittsommar en manifestation i Ransäter: |
köpte en stel textilplastväv – en rulle på 2 till
300 meter – vid samma tid fick jag erbjudande vara med på
Apartutställningen i Arvika, så då fann jag det bättre starta där
– dagen efter att utställningen var över (3/8) – väven var
upprullat på Hamngatan i Arvika – i den ena ändan med ett
cementblock med årtalet 1986 och i samma ändan flagga för freden
(den samma som finns på hemsidans topp) – i den andra ändan, nedåt
på Hamngatan, skrev jag med stora bokstäver ”Olof har ej mördats
förgäves” – vid detta tillfälle proklamerade jag början till en ny
tideräkning (Se
manifesttexten nedan [Sidan 95.] –
den var publicerad i utställningskatalogen ”Med sikte på fred”).
– en vecka senare, 8/8, besöker jag regeringskansliet – lämnade
dokument om ny tideräkning – sedan amerikanska och ryska
ambassaden (sedan -61 hade jag besökt dom vart fjärde år med
påminnelse om stopp på utbildning av militär), samt (för första
gången) kinesiska ambassaden – även svenska regeringskansliet. På
amerikanska ambassaden var de ovänliga och påpekade att jag kom
med det samma igen. Mitt svar var ”Ni behöver så lång tid att
fatta. Ni tror att makten finns i Washington,
|
|
precis som ryssarna tror att den finns i Moskva. Ni har
inte haft annat än illusioner om makt och inget annat.”
Jag bad få min videokamera och gick ut med den. Utanför bommen riktade
jag kameran mot flaggan – dokumenterade visiten. På ryska ambassaden
fick jag samtal med Pankins sekreterare Rumyantsev i enrum, vänligen.
Han frågade: ”Hur betraktar svenskarna dig?” Mitt svar: ”Som Don
Quijote som fäktar med väderkvarnar, så som ni, men jag är
superrealist.” Jag fick ett mycket brett leende av Rumyantsev
(Säkerligen är samtalet bandat.) Vid dörren, innan han följde mig ut,
ställde han en fråga: ”Hur lång tid kommer det att ta?......” [Se mera
från tillfället på sidan 108!]
- 1987, efter Arvika, målar jag en triptyk: Den första 6x8 meter,
med förbundna ögon framför publik, cirka 2000 personer (kulturdagarna
i Munkfors). Titel: Pax Hippolytos (Fredshästen) – avsedd som
gåva för Leningrad. Lämnades vid treårsfirandet av omringningen av
Leningrad 1990. [P.S. Jag har tydligen hört Robert fel när han
dikterat detta. Jag vet inte vad det skulle ha varit.] (Den finns på museet tsarpalatset i Gatchina (i samma
hus jag förhördes och misshandlades under ockupationen hösten -41) –
förstad till Leningrad). Triptykens andra målning: 4x4 meter. Titel:
Klara älv föder fred (tack för örfilarna i Gatchina -41) –
överlämnad till både Öst- och Västtyskland vid Berlinmurens öppnande,
med gåvobrevet. Lämnad på kulturdepartementet i Västberlin. En veckas
vistelse i Östberlin – palatshotel.
Kulturministern frågade mig om jag kom med denna gåva förde att
Berlinmuren öppnades. Jag svarade att jag startat resan med gåvan vid
Berlinmurens start -61. Triptykens tredje målning är en hyllning till
kompositören Allan Pettersson, 8x4 meter, med titel: Mänskligheten
som Lazarus. Den tredje målningen är för Sverige. (Efter
ateljébranden -89 har jag återbyggt huset med ett rum för Allan
Petterssons minne. Triptyken är placerat i rummet: Berlin, Sankt
Petersburg, Ransäter (Skandinavien). Triangel i rummet.
1993: Överlämnade två stipendier till två konstnärer i
Sarajevo. (20 000 kr. sammanlagt, överlämnad till Bosniens ambassadör
vid mittsommarfestligheten här i Ransäter. Han fick också se
donationen till Sarajevoparken: 24 skulpturer. De kommer inte dit
förrän de är gjutna i brons. (Jag söker sponsorer för gjutningen.)
Jag skall senare sända dokument om detta som här omnämns, och hänvisar
till min hemsida: KUCKELIKU-EVIG (Ur Byfånars galleri skall jag under
sommaren måla 20 – 30 målningar – storlek kring 1½x2 meter, med
variation.) Söker nu möjligheten utställa i Berlin till hösten eller
nästa års början. Till utställningen kommer det även ingå korta
teaterstycken kring texterna till Byfånars galleris bilder plus en
musikal: Condoleezzas sånger med George Bush. Även detta komponerat
och översatt till tyska. Inspirerat av Nietzsches Så talade
Zarathustra. (Flickorna som dansar på ängen. Och Condoleezza går
på rep över Atlanten mot Moskva.)
Efter detta följer i boken
Texter och bilder tidskronologiskt.
|
|
|